۲۸ مرکز متخلف عرضه فرآورده‌های خام دامی در کرمانشاه پلمب شد

کرمانشاه - ایرنا- معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه از پلمب ۲۸ مرکز متخلف عرضه فرآورده‌های خام دامی در استان در سه ماه سپری شده از سال جاری خبر داد و گفت: در این مدت بیش از ۱۷ هزار و ۶۶۸ بازدید از مراکز تهیه، توزیع، فرآوری و عرضه فرآورده های خام دامی در استان انجام شد.

دکتر «شاهرخ یارویسی» روز یکشنبه به ایرنا افزود: در این بازدیدها، ۳۵ مرکز به مراجع قضایی معرفی گردید و با حکم مقام قضایی، ۲۸ مرکز پلمب شد.

وی اظهار داشت: همچنین در سه ماه سپری شده از سال جاری مقدار ۲۸ هزار و ۶۹۸ کیلو فرآورده خام دامی ضبط و به طریق کاملا بهداشتی امحا گردید.  

او در خصوص مقدار فرآورده ضبطی کشتارگاه های دام و طیور استان نیز گفت: از ابتدای سال جاری بیش از ۲۰ هزار و ۳۷۰ کیلوگرم گوشت و مواد آلایش غیر بهداشتی در کشتارگاه های دام و تعداد ۱۶۴ هزار و ۲۶۸ قطعه مرغ در کشتارگاه های طیور استان توسط مسوولان فنی بهداشتی مستقر در این کشتارگاه ها، به دلیل غیر قابل مصرف بودن جهت مصارف انسانی ضبط و به صورت کاملا بهداشتی امحا شد.

وی در ادامه تصریح کرد: با شروع فصل گرما و برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های تب مالت، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و سایر بیماری ها به همشهریان توصیه می گردد که فرآورده های خام دامی خوراکی به ویژه لبنیات، تخم مرغ، گوشت، مرغ و سایر محصولات را حتما از مراکز مجاز و تحت نظارت دامپزشکی تهیه نمایند.

یارویسی از همشهریان درخواست نمود، گوشت مصرفی خود را از مراکز مجاز تحت نظارت دامپزشکی تهیه و از خرید گوشت دام های کشتار خیابانی و غیر مجاز به جد خودداری نمایند.

او تاکید کرد که موارد تخلف مشاهده شده را با شماره تماس ۱۵۱۲ و یا شماره پیامکی ۱۰۰۰۱۰۰۰۱۵۱۲ به اداره کل دامپزشکی استان اطلاع دهند.

کشف و ضبط ۳۶۰ کیلو گوشت مرغ غیر قابل مصرف

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه در ادامه از مانع شدن مصرف ۳۶۰کیلو گوشت غیر قابل مصرف به چرخه انسانی توسط مسئول فنی مستقر در یکی از کشتارگاه های استان خبر داد و گفت: سلامت غذا نه تنها شامل سالم بودن اولیه غذا است بلکه شامل فراهم نمودن شرایطی است که مانع از آلودگی های ثانویه یا تغییرات ناشی از فساد غذا در کلیه مراحل زنجیره تولید غذایی باشد.

یارویسی افزود: از جمله وظایف متعدد و مهم دامپزشکی، نظارت بر تولید، فرآوری، نگهداری، حمل و نقل و توزیع فرآورده های خام دامی می باشد که در این راستا با هشیاری و احساس مسئولیت مسئول فنی و ناظر بهداشتی مستقر در یکی از کشتارگاه های طیور استان مقدار ۳۶۰ کیلوگرم مرغ پس از بازرسی غیر قابل مصرف شناخته و از چرخه مصرف انسانی خارج گردید.

او ویژگی های ظاهری گوشت مرغ بهداشتی و سالم آماده طبخ را شامل پوست سفید مایل به زرد کمرنگ یا کهربایی، یکنواخت روی بدن کشیده شده باشد بدون پارگی تورم ، خونمردگی تغییر رنگ و عاری از پر و ذرات خارجی بوده و همچنین ماهیچه به رنگ سفید و مایل به صورتی و دارای رشد کافی بوده و فاقد هر گونه خونمردگی و تورم و آثار شکستگی اسکلتی باشد و همچنین بایستی فاقد هر گونه بوی غیر طبیعی ، مانند ترشیدگی و یا تعفن باشد.

یارویسی ضمن تقدیر از مسئول فنی بهداشتی مستقر در کشتارگاه های دام و طیور استان که بصورت خستگی ناپذیر نظارت بر تولید محصولات استحصالی را عهده دار هستند از همشهریان در خواست نمود به منظور تامین و تضمین  سلامت خانواده از مصرف مرغ زنده خود داری نموده و بالاترین نعمت زندگی  که همان سلامت  است را مورد مخاطره قرار ندهند.

وی از مردم خواست گوشت مرغ مورد نیاز خود را از مراکز معتبر تحت نظارت دامپزشکی تهیه نمایند.

اکنون ۵۷۶ واحد مرغداری گوشتی در این استان فعال است و سالانه در این تعداد مرغداری ۷۲ هزار تُن گوشت مرغ تولید می‌شود.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت ۱۴ شهرستان و ۳۴ شهر و ۲ هزار و ۵۹۵ روستای دارای سکنه دارد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha