۶ تیر ۱۴۰۰، ۱۷:۱۶
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 84383661
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

 رییس جهاد کشاورزی خراسان شمالی: هیجان کاذب خرید جو در استان وجود دارد

بجنورد- ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه هم اکنون دلالان هیجان کاذب برای خرید جو در استان ایجاد کرده‌اند گفت: نیاز سالانه علوفه دامی استان ۱۳۰ هزار تن است که ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تن آن در استان تولید می‌شود.

عبدالله یوسفی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سالانه بیش از ۴۲ هزار هکتار از اراضی آبی و دیم استان زیر کشت جو می رود که علاوه بر این، انواع علوفه دامی از جمله ذرت علوفه ای، ذرت دانه ای، یونجه، کاه در استان تولید می شود.

وی با بیان اینکه سالانه بین ۲۰ تا ۳۰ هزار تن کمبود جو در این استان وجود دارد افزود: اما بیش از ۲ برابر این میزان جو وارداتی برای دامداران استان تامین می کنیم اما عطش خرید بیش از نیاز است.

وی اختلاف قیمت جو وارداتی و بازار را یکی از این مشکلات دانست و اظهار داشت: این موضوع بیشتر باعث نابسامانی علوفه دامی از جمله جو در سطح بازار شده است.

یوسفی گفت: در سال گذشته در زمان توزیع بذر گندم و جو نیز به دلیل اختلاف قیمت تقاضا بیش از نیاز بود که حتی بازار سیاه نیز در این خصوص ایجاد شد.

 رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: در سال های گذشته به طور میانگین ۱۵ هزار تن جو در بین دامداران این استان توزیع می شد در حالی که در سال ۹۹ تا حدود ۵۷ هزار تن جو توزیع شد و امسال نیز تاکنون ۴۰ هزار تن توزیع شده است.

یوسفی افزود: استقبال از مصرف جو به عنوان خوراک دام در دو سال اخیر کم سابقه بوده است هرچند که  در سال های اخیر کنسانتره نیز بین دامداران توزیع می شد اما دامداران بیشتر تمایل به خرید جو دارند.

به گزارش ایرنا بدون احتساب کنجاله سویا و ذرت دانه‌ای ۱۰۰ درصد نیاز علوفه دام در استان تولید می‌شود.

در استان سالانه حدود ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تن جو تولید می شود که حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد برای کشت و بذر نگهداری و مابقی به بازار عرضه می شود.

در استان خراسان شمالی سالانه ۷۰۰ هکتار از کشتزار های استان زیر کشت ذرت علوفه ای می رود که به طور میانگین ۳۵ هزار تن محصول برداشت می شود.

همچنین سالانه ۱۲ هزار هکتار نیز زیر کشت یونجه می رود که حدود ۶۰ هزار تن محصول برداشت می شود و کاه استحصالی از گندم و جو نیز  از سطح زیر کشت غلات استان حدود ۳۵۰ هزار هکتار، ۳۲۰ هزار تن است.

علاوه بر این محصولات شبدر، ذرت دانه ای و سایر محصولات علوفه ای نیز در استان تولید می شود.

علاوه بر علوفه دامی که برای خوراک دام در اراضی استان کشت می شود برای خوراک دام از باقی مانده و ضایعات محصولات کشاورزی نیز استفاده می شود.

سالانه سه قلم نهاده مورد نیاز دامداران شامل کنجاله سویا، ذرت و جو به صورت یارانه دار تامین می شود و در اختیار قرار گرفته است. 

اکنون ۹ کارخانه تولید خوراک دام در استان وجود دارد که بعضا با ظرفیت کامل نیز فعالیت ندارند. 

استان خراسان شمالی دارای ۲ میلیون و ۸۳۲ هزار و ۵۲۹ هکتار مساحت است که حدود ۷۳ درصد آن را با گستره ۲ میلیون و ۳۳۰ هزار و ۳۶ هکتار، منابع طبیعی تجدید شونده شامل می شود.

از مجموع عرصه های منابع طبیعی تجدید شونده استان ۴۳ هزار و ۴۵۵ هکتار شامل ۲۱ درصد عرصه جنگلی و بیشه زار، یک میلیون و ۴۱۴ هزار و ۸۵۰ هکتار شامل ۷۰ درصد اراضی مرتعی و سطحی معادل ۱۸۳ هزار و ۶۳۶ هکتار با ۹ درصد، فاقد پوشش گیاهی یا اراضی کویری است.

استان خراسان شمالی با داشتن ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد دامی یکی از  قطب های دامپروری کشور محسوب می شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha