۴ میلیون مترمکعب ظرفیت در سد شیرین‌دره خراسان شمالی ایجاد شد

بجنورد-ایرنا- با رها کردن پنج میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب آب از سد شیرین‌دره در شهرستان مانه و سملقان در چند روز اخیر، چهار میلیون مترمکعب ظرفیت در مخزن بزرگترین سد خراسان شمالی ایجاد شد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: رهاسازی آب از سد شیرین دره از ۲۷ آبان ماه آغاز و تا دیروز ادامه داشت که در این مدت پنج میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب از آب ذخیره شده در دریاچه این سد با دبی ۱۰ تا ۱۵ مترمکعب در ثانیه تخلیه شد.

وحید واسطه اظهار داشت: در همین مدت یک میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب آب به این سد وارد شده است.  

وی خاطرنشان کرد: در این پنج روز، حجم آب ذخیره شده در پشت سد شیرین دره از ۵۱.۵ میلیون مترمکعب به ۴۷.۵ میلیون مترمکعب رسیده است.  

واسطه با اشاره به اینکه رهاسازی آب از سد شیرین دره در سال آبی جاری سه مرتبه انجام شده، افزود: برای ظرفیت سازی سد، رهایی بخشی از آب ذخیره در پشت این دریاچه به مرور انجام می شود.  

وی درباره رهاسازی آب سایر سدهای استان اظهار داشت: امسال رهاسازی آب سد بیدواز در اسفراین و سد چندیر در راز و جرگلان انجام شد و اکنون میزان آب ذخیره شده در پشت این سدها در حد تراز ایمنی است.  

رهاسازی آب سد، با هدف ظرفیت سازی برای ورود سیلاب پاییزه و نیز مهار سیلاب های احتمالی ناشی از بارش های پیش رو انجام می شود،  از سویی رهاسازی و تخلیه آب سد، سبب بهبود کیفیت آب مخزن سد می شود و با این اقدام، بخشی از گل و لای انباشته شده در دریاچه آن نیز تخلیه می شود و کنترل ایمنی و پایداری سازه سد از دیگر اهداف رهاسازی آب سدها است.

سد شیرین دره در ۶۵ کیلومتری شمال غربی شهر بجنورد، در محدوده شهرستان مانه و سملقان بر روی رود شیرین دره، از سرشاخه‌های رود اترک ساخته شده است.

سد شیرین دره، در سال ۸۴ با ظرفیت ذخیره سازی ۹۱ میلیون مترمکعب به بهره برداری رسید اما در سالیان اخیر به علت گل و لای ورودی به مخزن، حجم مفید آبگیری آن به ۶۱ میلیون مترمکعب کاهش یافته است.

این سد علاوه بر تامین آب کشتزارهای پایین دست، بخشی از آب آشامیدنی شهر بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی و شماری از روستاهای مسیر انتقال را تامین می کند.

اکنون هفت سد با حجم ۲۳۴ میلیون مترمکعب آب در خراسان شمالی در دست بهره برداری است که آب کشاورزی ۲۲ هزار هکتار از زمین های پایین دست را تامین می کند.  

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha