۲۲ اسفند ۱۳۹۸، ۱۶:۲۱
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 83711244
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۵۲ درصد از ظرفیت سدهای خراسان شمالی پر است

۲۲ اسفند ۱۳۹۸، ۱۶:۲۱
کد خبر: 83711244
۵۲ درصد از ظرفیت سدهای خراسان شمالی پر است

بجنورد- ایرنا- معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: اکنون ۵۲ درصد از ظرفیت سدهای استان پر است بطوریکه هم اکنون ۱۲۰ میلیون مترمکعب آب در این مخازن ذخیره شده است.  

وحید واسطه روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ظرفیت سدهای استان ۲۳۴ میلیون مترمکعب است که اکنون  ۱۲۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره دارند.

وی با بیان اینکه بهترین شرایط ذخیره آب مربوط به سد شیرین دره است افزود: این سد اکنون ۵۰ میلیون مترمکعب آب در مخزن، ذخیره دارد و بر این اساس،  ۸۰ درصد از حجم ۶۱.۵ میلیون مترمکعب این مخزن پر است.

واسطه با اشاره به اینکه بارندگی ها و سیلاب های بهار امسال، سبب شده تا میزان ورودی سدهای استان مناسب باشد خاطرنشان کرد: برای ظرفیت سازی سدها و مدیریت سیلاب ها، رهاسازی بخشی از آب در برخی از سدها انجام می شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: رهاسازی آب سد شیرین دره در شهرستان مانه و سملقان، از یک ماه گذشته به صورت مداوم در حال انجام است.

وی تصریح کرد: رهاسازی آب سد شیرین دره، با دبی پایین و به میزان چهار مترمکعب در ثانیه به صورت شبانه روزی، در حال انجام است، همچنین آب سد قزلداش در شهرستان مرزی راز و جرگلان هم با دبی هشت مترمکعب در ثانیه در هشت ساعت از شبانه روز در حال انجام است.  

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی اظهار داشت: رهاسازی آب سد بیدواز اسفراین هم در برنامه است و در روزهای آینده انجام می شود.  

سد شیرین دره، در سال ۸۴ با ظرفیت ذخیره سازی ۹۱ میلیون مترمکعب به بهره برداری رسید اما در سالیان اخیر به علت گل و لای ورودی به مخزن، حجم مفید آبگیری آن به ۶۱ میلیون مترمکعب کاهش یافته است.

این سد علاوه بر تامین آب کشتزارهای پایین دست، بخشی از آب آشامیدنی شهر بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی و شماری از روستاهای مسیر انتقال را تامین می کند.

بر اساس اعلام مسوولان، رهاسازی آب سدها، بر اساس تراز ایمنی تعریف شده برای این سازه ها انجام می شود تا پایداری آن حفظ شود، علاوه بر آن، در تخلیه آب سدها، تامین آب بخش های مختلف بویژه آب مورد نیاز آشامیدن مورد توجه است.  

اکنون هشت سد با ظرفیت ذخیره سازی ۲۳۴ میلیون متر مکعب آب در خراسان شمالی در دست بهره برداری است.  

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha