۲ بهمن ۱۳۹۱، ۸:۴۸
کد خبر: 80507755
T T
۰ نفر
ساخت سه سد جديد در خراسان شمالي آغاز مي شود

بجنورد - مديرعامل شركت آب منطقه اي خراسان شمالي گفت: عمليات اجرايي ساخت سه سد جديد در اين استان با اعتبار يك هزار و 460 ميليارد ريال در دهه مبارك فجر آغاز خواهد شد.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی این شركت در روز دوشنبه، 'علیرضا عامری' اظهار كرد:‌ این سازه های آبی شامل سد 'بش قارداش' بجنورد، سد 'گراتی' در اسفراین و سد 'گلمندره' گرمه و شبكه آبیاری و زهكشی مربوط به آنها است.

وی افزود: با اجرای این طرح ها، توان تنظیم آب سدهای استان به بیش از 188 میلیون متر مكعب افزایش خواهد یافت.

وی مهار سیلاب ورودی به جنگل گلستان، بهبود وضعیت كشاورزی و تامین آب حقابه بران اراضی پایاب سد، رونق اقتصادی و افزایش جذابیت های گردشگری و احیای چشمه قدیمی بش قارداش را از مهم ترین اهداف ساخت این سدها برشمرد.

مدیر عامل شركت آب منطقه ای خراسان شمالی در خصوص مشخصات ساخت سد بش قارداش، گفت: این طرح شامل بند انحرافی، یك ایستگاه پمپاژ و خط انتقال است.

وی اعتبار مورد نیاز برای اجرای این سد را 160 میلیارد ریال بیان كرد و گفت: طول تاج آن 412 متر و عرض تاج 8 متر خواهد بود كه توان تنظیم یك میلیون و 840 هزار متر مكعب آب را دارد.

او گفت: سد بش قارداش از نوع خاكی با هسته رسی با هدف تامین آب تفرجگاه و فضای سبز بش قارداش، تامین آب بخشی از زمین های كشاورزی پایین دست، ایجاد و گسترش ورزش های آبی و افزایش جذابیت های طبیعی این بوستان گردشگری ساخته می شود.

عامری هدف از ساخت سد گراتی را ذخیره سازی سیلاب ها و روان آبهای سطحی، تنظیم جریان رودخانه گراتی و استفاده بهینه از منابع آبی و توسعه كشاورزی ذكر كرد و گفت: این سد توان تنظیم هفت میلیون و 760 هزار متر مكعب آب را دارد.

مدیرعامل شركت آب منطقه ای خراسان شمالی، حجم مخزن سد را 15 میلیون و 300 هزار متر مكعب اعلام كرد و افزود: این سد با اعتبار 350 میلیارد ریال در شهر اسفراین ساخته می شود.

وی در خصوص ساخت سد گلمندره و شبكه آبیاری و زهكشی نیز گفت: اعتبار مورد نیاز برای اجرای سد و شبكه گلمندره 950 میلیارد ریال منظور شده كه با طول تاج 670 متر، حجم مخزن 23 میلیون و 750 هزار مترمكعب و توان تنظیم آب سالانه 15 میلیون متر مكعب اجرا می شود.

او افزود: این سد از نوع خاكی با هسته رسی است و با هدف مهار سیلاب ورودی به جنگل گلستان، بهبود وضعیت كشاورزی اراضی پایاب سد، كاهش سیلاب مسیر جنگل گلستان، افزایش عمر مفید سدهای 'گلستان' و 'بوستان' در استان گلستان و رونق اقتصادی منطقه ساخته می شود.

اكنون در استان خراسان شمالی سه سد مهم 'شیرین دره' در مانه و سملقان، 'بارزو' در شیروان و 'بیدواز' در اسفراین در حال بهره برداری است. ك/1

623/626

سرخط اخبار استان‌ها