۱۸ تیر ۱۳۹۶، ۱۲:۱۹
کد خبر: 82591804
T T
۰ نفر

خريد بيش از 2 هزار تن برگ سبز چاي در تنكابن

۱۸ تیر ۱۳۹۶، ۱۲:۱۹
کد خبر: 82591804
خريد بيش از 2 هزار تن برگ سبز چاي در تنكابن

نوشهر – ايرنا – رئيس اداره چاي تنكابن گفت : از آغاز برداشت برگ سبز چاي در سال جاري ، تاكنون 2 هزار و 200 تن برگ سبز چاي از باغ هاي اين شهرستان برداشت شد.

خسرو سياسر نژاد روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود : ارزش اقتصادي اين ميزان برگ سبز چاي ، 2 ميليارد و 400 ميليون تومان بود كه به چايكاران پرداخت شد.
وي يادآور شد : قيمت برگ سبز چاي خريداري شده درجه يك 2 هزار و 600 تومان و درجه دو يك هزار و 460 تومان مي باشد.
سياسر نژاد اظهار داشت : در سال گذشته 3 هزار و 800 تن برگ سبز چاي تضميني از چايكاران منطقه به ارزش 7 ميليارد تومان خريداري شد كه نسبت به سال 94 كه 2 هزار و 400 تن بود ، 55 درصد افزايش نشان مي دهد.
وي سياست دولت را احياي دوباره باغ ها و كارخانه هاي چاي در كشور دانست و خاطر نشان كرد : با حمايت هاي دولت تدبير و اميد، در سال گذشته كارخانه چاي روستاي شعيب كلايه اين شهرستان با پنج ميليارد ريال تسهيلات پس از 14 سال بار ديگر بازگشايي و فعاليت خود را مجددا آغاز كرد.
وي با بيان اينكه با راه اندازي مجدد اين كارخانه زمينه اشتغال براي 40 كارگر در اين روستا فراهم شد ، تصريح كرد : چاي توليد داخل به دليل استفاده نكردن از سموم، كودهاي شيميايي و اسانس، كاملاً ارگانيك است و مي توانيم آن را با قيمت هاي بالا به كشور هاي ديگر صادر كنيم و ارز آوري خوبي براي كشور در اين زمينه داشته باشيم.
برداشت برگ سبز چاي، به طور معمول در سه مرحله بهاره، تابستانه و پاييزه انجام مي شود كه امسال، برداشت برگ سبز چاي از اوايل ارديبهشت ماه آغاز شده است. پايان مهرماه با برداشت مرحله چهارم ، فصل برداشت چاي نيز پايان مي يابد.
ميزان نياز سالانه كشور به چاي خشك، حدود يكصد هزار تن است كه سال گذشته در مجموع 87 هزار تن برگ سبز چاي از كشاورزان خريداري شد كه از اين ميزان ، 19 هزار و 600 تن چاي خشك استحصال شد.
كشور ايران با جمعيتي حدود يك درصد از جمعيت كل جهان ، حدود 4 تا 5.4 درصد از مصرف كل چاي را به خود اختصاص داده است و در گروه مصرف كنندگان عمده چاي در جهان قرار دارد.
شهرستان 162 هزار نفري تنكابن در غرب مازندران واقع است.
خبرنگار : عليرضا پورعلم **انتشار دهنده: سيد محسن حسن نيا
/1602/7513/1899

سرخط اخبار استان‌ها