اسلامی: کمتر از ۱۰ روز دیگر یکی از سایت‌های پرتودهی محصولات کشاورزی کشور افتتاح می‌شود

ساری - ایرنا - رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان این که، کمتر از ۱۰ روز دیگر یکی از سایت‌های پرتودهی محصولات کشاورزی در کشور افتتاح می‌شود، گفت: برای افزایش کیفیت تولید، کاهش ضایعات غذایی، و مبارزه با آفت ها، پرتودهی محصولات کشاورزی بر اساس برنامه های از پیش تعریف شده انجام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد اسلامی روز شنبه در جلسه هماهنگی راه اندازی مرکز گسترش کشاورزی هسته ای در ساری افزود: برای راه اندازی مرکز پرتودهی محصولات کشاورزی در کشور ۱۲ قطب تعریف شد که مازندران از جمله این قطب ها محسوب می شود.

این مقام مسوول تصریح کرد: در مازندران با تولید بیش از ۶ میلیون تن محصولات کشاورزی راه اندازی مرکز پرتودهی یک ضرورت است.

وی با بیان این که مبارزه با مگس مدیترانه ای در ۱۴۰ هکتار از اراضی مرکبات دشت ناز مازندران با استفاده از فناوری هسته ای انجام شد، خاطرنشان کرد: اجرای این طرح در باغ مرکبات مازندران ۹۲ درصد نتیجه مثبت داشت که آمار قابل توجهی است.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: پرتودهی محصولات کشاورزی آفت ها و سموم را از بین خواهد برد که اگر در این حوزه فعالیت نشود دولت باید در بخش درمان هزینه کند.

اسلامی با بیان این نکته که در کمتر از ۱۰ روز دیگر یکی از سایت های پرتودهی در کشور افتتاح خواهد شد، ادامه داد: تا اواسط مهرماه سال جاری افتتاح سایت های پرتودهی در کشور به هشت سایت خواهد رسید.

وی گفت: از مجموع ۱۳۰ میلیون تن محصولات کشاورزی تولیدی در کشور ۴۰ میلیون تن آن ضایع می شود که با پرتودهی آمار ضایعات به مراتب کاهش خواهد یافت.

اسلامی: کمتر از ۱۰ روز دیگر یکی از سایت‌های پرتودهی محصولات کشاورزی کشور افتتاح می‌شود

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به این که مبارزه با آفت های اراضی شالیزاری و همچنین جلوگیری از آفت برنج سفید یکی از مزیت های پرتودهی محسوب می شود، ادامه داد: پرتودهی عمر نگهداری محصولات کشاورزی را افزایش خواهد داد.

این مقام مسوول تصریح کرد: در دولت سیزدهم سند جامع راهبردی برای سازمان انرژی هسته ای تهیه شد و بر اساس یک افق ۲۰ ساله برنامه های فناوری هسته ای پیش خواهد رفت و پرتودهی محصولات کشاورزی در این سند تعریف شده است.

توسعه کشاورزی مازندران یکی از برنامه های جدی دولت سیزدهم است که در این بین برنجکاری یکی از مهم ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است و با تولید بیش از یک میلیون تن، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور از این استان تامین می‌شود.

همچنین طبق آمارهای رسمی، مجموع باغ های مرکبات مازندران ۱۱۲ هزار هکتار است که از این میزان ۱۱۰ هزار هکتار ارقام بارده هستند. همچنین از مجموع باغات مرکبات مازندران ۸۰ هزار هکتار زیر کشت ارقام مختلف پرتقال، ۳۰ هزار هکتار ارقام مختلف نارنگی و بقیه زیر کشت محصولاتی از جمله نارنج و لیمو قرار دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha