۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۲۱:۱۴
کد خبرنگار: 915
کد خبر: 85479607
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

استاندار گلستان: مختومقلی فراغی شاعری وحدت‌گرا است

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۲۱:۱۴
کد خبر: 85479607
استاندار گلستان: مختومقلی فراغی شاعری وحدت‌گرا است

گنبدکاووس - ایرنا - استاندار گلستان با تمجید از مختومقلی فراغی شاعر شهیر و عارف نامی ایرانی ترکمن تصریح کرد: در بین شاعران کشور ما هیچ شاعری به اندازه مختومقلی وحدت گرا نیست.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «علی محمد زنگانه» عصر پنجشنبه در آیین نکوداشت دویست و نود و یکمین زاد روز مختومقلی فراغی شاعر شهیر و عارف نامی ایرانی ترکمن در محل آرامگاهش در روستای «آق توقای» شهرستان مرزی مراوه‌تپه افزود: مختومقلی نیاز به تجلیل ما ندارد بلکه ما نیازمند اندیشه‌های او هستیم زیرا مختومقلی آیینه تمام نمای فرهنک و زبان و هنر قوم ترکمن است.

وی در این این مراسم که «نورصحت شیریم‌اف» معاون وزیر فرهنگ کشور ترکمنستان هم حضور داشت، اضافه کرد: هر سال در برگزاری مراسم نکوداشت مختومقلی فراغی همه اقوام و مذاهب ساکن در گلستان نقش آفرینی می‌کنند.

زنگانه با اشاره به محبت و ارادت مختومقلی فراغی به ائمه معصومین از جمله امام رضا (ع) گفت: به برکت آموزه‌های این شاعر امروز بسیاری از ترکمن‌ها ضمن اینکه به زیارت امام رضا (ع) می‌روند، نام فرزندان خود را نیز «رضا، معصومه و مشهدجان» نام‌گذاری می‌کنند.

استاندار گلستان همچنین برلزوم تلاش بیشتر هنرمندان ۲ کشور ایران و ترکمنستان برای ساخت فیلم زندگی مختومقلی فراغی و تحقق قول‌های مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان مبنی بر برگزاری هفته فرهنگی بنام این شاعر بلند آوازه تاکید کرد.

زنگانه اضافه کرد: در اشعار مختومقلی فراغی زیبایی، معرفت، تقریب، وحدت موج می‌زند که این مواهب در سرزمین برادری گلستان مایه افتخار و مباهات است.

وی افزود: امروز همگرایی مذاهب و اقوام گلستان در پرتوی شعر و عرفان مختومقلی فراغی تجلی یافته که باید تقویت شود.

زنگانه از رسانه ها، آموزش‌ و پرورش و دانشگاه های گلستان خواست تا اشعار و اندیشه مختومقلی فراغی را در همه ایام سال مورد توجه قرار داده و موضوع مقالات و پایان نامه های دانشجویی قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن که به فردوسی این قوم مشهور است، در سال ۱۷۳۳ میلادی برابر با سال ۱۱۱۲ شمسی در روستای «حاجی قوشان» از توابع بخش مرکزی گنبدکاووس متولد شد و پس از ۵۷ سال زندگی در کنار «چشمه عباساری» در دامنه رشته کوه «سونگی داغی» بین ایران و ترکمنستان درگذشت و پیکرش به روستای «آق‌توقای» مراوه‌تپه منتقل و در جوار آرامگاه پدرش «دولت‌محمد آزادی» به خاک سپرده شد.

آرامگاه این شاعر و عارف شهیر ترکمن و پدرش «دولت‌محمد آزادی» در مسیر جاده شهر مراوه‌تپه به «داشلی‌برون» گنبدکاووس و در روستای «آق‌توقای» قرار دارد و هرساله تعداد زیادی از مردم منطقه و مسافران و گردشگران بر مزار این شاعر حضور می‌یابند.

همچنین در دهه سوم اردیبهشت ماه هر سال مراسم بزرگداشت مختومقلی فراغی باحضور شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی ملی، استانی و منطقه‌ای و حتی برخی کشورهای همجوار در محل آرامگاه این شاعر برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha