مختومقلی فراغی نماد بزرگ وحدت و انسجام مسلمانان است

گنبدکاووس- ایرنا- منتخب مردم استان گلستان در ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، مختومقلی فراغی شاعر شهیر و عارف نامی ایرانی ترکمن را نماد بزرگ وحدت، انسجام و برادری بین همه مسلمانان دانست و گفت: محبت به اهل بیت علیهم السلام و ظلم‌ستیزی ۲ ویژگی شاخص این شاعر است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام سیدمحسن طاهری عصر پنجشنبه در آیین نکوداشت دویست و نود و یکمین زاد روز مختومقلی فراغی شاعر شهیر و عارف نامی ایرانی ترکمن در محل آرامگاهش در روستای «آق توقای» شهرستان مرزی مراوه‌تپه افزود: ابعاد مختلف شخصیت مختومقلی فراغی مورد احترام همه ترکمن‌های جهان بلاخص ترکمن‌های ساکن در ایران و از محورهای اصلی همگرایی این قوم اصیل ایرانی است.

وی دراین این مراسم که «نورصحت شیریم‌اف» معاون وزیر فرهنگ کشور ترکمنستان و استاندار گلستان هم حضور داشتند، اضافه کرد: شاعر و ادیب بزرگ یودن، برخورداری از روحیه معنوی و اخلاق و تاثیرپذیری از قرآن و معارف اسلامی در سرودن اشعار را از دیگر ویژگی‌های مختومقلی فراغی است.

حجت‌الاسلام طاهری افزود: مختومقلی فراغی صادقانه محبت به امام حسین (ع) و امام رضا (ع) داشت و زیارت این ۲ امام همام را در اشعارش آورده‌ است.

وی تصریح کرد: اگر امروز مختومقلی فراغی بود قطعا پرچم ظلم‌ستیزی و مبارزه با استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی را در اشعارش بلند می‌کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان هم در این مراسم گفت: مختومقلی از مشاهیر بزرگ ایران است که افکارش گوهری درخشان و اشعارش در بین مردم ضرب المثل و چراغ راه جامعه است.

الهام متین افزود: اخلاق‌مداری، مردم‌داری، وحدت اقوام و توجه به عدالت اجتماعی و ظلم‌ستیزی از ویژگی‌های مختومقلی فراغی است.

وی ادامه داد: امسال چاپ چهارم جلدی کتاب درباره مختومقلی منتشر و ۲۸ اردیبهشت در تقویم جمهوری اسلامی بنام این شاعر ثبت خواهد شد ضمن اینکه هفته فرهنگی مختومقلی با همکاری کشورهای همسایه برنامه‌ریزی خواهد شد.

به گزارش ایرنا، مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن که به فردوسی این قوم مشهور است، در سال ۱۷۳۳ میلادی برابر با سال ۱۱۱۲ شمسی در روستای «حاجی قوشان» از توابع بخش مرکزی گنبدکاووس متولد شد و پس از ۵۷ سال زندگی در کنار «چشمه عباساری» در دامنه رشته کوه «سونگی داغی» بین ایران و ترکمنستان درگذشت و پیکرش به روستای «آق‌توقای» مراوه‌تپه منتقل و در جوار آرامگاه پدرش «دولت‌محمد آزادی» به خاک سپرده شد.

آرامگاه این شاعر و عارف شهیر ترکمن و پدرش «دولت‌محمد آزادی» در مسیر جاده شهر مراوه‌تپه به «داشلی‌برون» گنبدکاووس و در روستای «آق‌توقای» قرار دارد و هرساله تعداد زیادی از مردم منطقه و مسافران و گردشگران بر مزار این شاعر حضور می‌یابند.

همچنین در دهه سوم اردیبهشت ماه هر سال مراسم بزرگداشت مختومقلی فراغی باحضور شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی ملی، استانی و منطقه‌ای و حتی برخی کشورهای همجوار در محل آرامگاه این شاعر برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha