۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۳۱
کد خبرنگار: 2160
کد خبر: 85461446
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

آغاز برنامه‌های بزرگداشت فردوسی ترکمن‌ها در گلستان

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۳۱
کد خبر: 85461446
آغاز برنامه‌های بزرگداشت فردوسی ترکمن‌ها در گلستان

گرگان- ایرنا- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان گفت: برنامه‌های فرهنگی و هنری به مناسبت بزرگداشت دویست و نود و یکمین زاد روز «مختومقلی فراغی» شاعر شهیر ایرانی و مشهور به فردوسی ترکمن‌ها در استان آغاز شد.

الهام متین روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در نخستین برنامه مجتمع فرهنگی و هنری بندرگز میزبان برنامه‌های سخنرانی و شعرخوانی با موضوع مختومقلی است.

وی خاطرنشان کرد: فردا چهارشنبه از ساعت ۱۶ برنامه‌های همایش شعر و هنر وحدت اقوام، کارگاه آموزشی خوشنویسی از اشعار مختومقلی فراغی در مجتمع فرهنگی و هنری کردکوی برگزار خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان گفت: ساعت ۱۶ روز پنجشنبه تالار فخرالدین اسعد گرگان میزبان برنامه‌های همایش، اجرای موسیقی سنتی و سخنرانی است.

متین ادامه داد: یکشنبه هفته آینده در گمیشان همایشی با قرائت اشعار مختومقلی، شعرسرایی شاعران اقوام در وصف مختومقلی و سخنرانی برگزار می‌شود و در شهر تاتارعلیا از توابع شهرستان رامیان شعرخوانی در وصف مختومقلی فراغی، اجرای موسیقی و سخنرانی در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: در دوشنبه این برنامه‌ها در مجتمع فرهنگی و هنری شهرستان بندرترکمن آغاز خواهد شد که اجرای گروه موسیقی ملانفس به سرپرستی حاجی‌محمد ایری، سخنرانی، شعرخوانی، اجرای گروه موسیقی گروه مقامچیلار به سرپرستی غفور امانیان در آن برگزار می‌شود و روز سه‌شنبه در علی‌آبادکتول موسیقی سنتی، سخنرانی و شعرخوانی در مجتمع فرهنگی و هنری این شهرستان برگزار می‌شود.

متین اظهار کرد: ۲۰ اردیبهشت ماه این ویژه برنامه‌ها در مجتمع فرهنگی و هنری شهرستان آق‌قلا و نیز شهر فراغی از توابع شهرستان کلاله پیش‌بینی شده که شعرخوانی در وصف مختومقلی فراغی، اجرای موسیقی، سخنرانی و ذکر خنجر در آق‌قلا و اجرای نمایش ذکر خنجر، شعرخوانی شاعران، اجرای گروه موسیقی نینوا و سخنرانی را در شهر فراغی از جمله برنامه‌های آن است.

وی بیان کرد: همچنین ۲۱ اردیبهشت ماه در روستای گرکز از توابع شهرستان کلاله شاهد اجرای برنامه‌های نمایش ذکر خنجر، شعرخوانی شاعران، اجرای گروه موسیقی و سخنرانی خواهیم بود.

وی با اشاره به این که در روستای قزلجه امام شهرستان آزادشهر، در ۲۲ اردیبهشت شعرخوانی، موسیقی سنتی و پاپ ترکمن و سخنرانی در نظر گرفته شده، اضافه کرد: ۲۳ اردیبهشت نیز در گنبدکاووس همایش بزرگداشت سالروز تولد مختومقلی فراغی با اجرای کارگاه خوشنویسی، نمایشگاه تجسمی با موضوع آداب و رسوم ترکمنی و ورکشاپ خوشنویسی همراه با سخنرانی برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان گفت: شهر ینقاق از توابع شهرستان گالیش در ۲۴ اردیبهشت ماه میزبان برنامه‌های سخنرانی، شعرخوانی و تجلیل و تقدیر از مختومقلی شناسان خواهد بود و ۲۵ اردیبهشت در شهرستان مینودشت شعرخوانی شاعران اقوام در وصف مختومقلی، قرائت اشعار این شاعر و سخنرانی انجام می‌شود.

متین ادامه داد: ۲۶ اردیبهشت ۲ برنامه در فضای آزاد روستای حاجی‌قوشان از توابع گنبدکاووس برنامه شعرخوانی، سخنرانی و موسیقی سنتی در نظر گرفته شده و دانشگاه این شهرستان در همین روز میزبان همایش علمی با موضوع مختومقلی خواهد بود.

وی یادآور شد: آخرین روز این برنامه‌ها ۲۷ اردیبهشت پیش‌بینی شده که این برنامه با حضور مقامات رسمی ایرانی و خارجی (ترکمنستان) در روستای آق‌تقای از توابع شهرستان مراوه‌تپه و محل دفن این شاعر شهیر اهل سنت برگزار خواهد شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha