استاندار: مناسبات فرهنگی فرصتی برای تقویت همکاری مشترک بین ترکمنستان و ایران است

گرگان- ایرنا- استاندار گلستان گفت: تقویت تبادلات فرهنگی با کشور همسایه، برادر و خویشاوند جمهوری ترکمنستان به عنوان بستری برای تقویت مناسبات اقتصادی و همکاری‌های دوجانبه بین استان گلستان و این کشور خواهد بود.

به گزارش روز پنج‌شنبه ایرنا، علی‌محمد زنگانه در حاشیه نشست با نمایندگان پارلمان کشور جمهوری ترکمنستان در گرگان برای شرکت در آیین بزرگداشت تولد شاعر شهیر ترکمن مختومقلی فراغی در مراوه‌تپه به خبرنگاران، اظهار کرد: دیپلماسی فعال با کشورهای منطقه خصوصا آسیای میانه و بهره‌گیری از مشترکات غنی فرهنگی با کشور ترکمنستان فرصتی برای عملیاتی کردن همکاری‌های مشترک با جمهوری اسلامی ایران خواهد بود که در این ارتباط تفاهم‌نامه‌های خوبی بین روسای جمهور دو کشور منعقد کرده‌اند.

تقویت تعاملات فرهنگی یکی از محورهای تقویت مناسبات بین دو کشور به شمار می‌رود که وجود قرابت فرهنگی، قومی و مذهبی بین استان گلستان و جمهوری ترکمنستان سبب شد تا در سفر اخیر هیاتی متشکل مسوولان و تجاری استان گلستان برای شرکت در جشن استقلال ترکمنستان، توافق ساخت سریال زندگینامه شاعر شهیر مختومقلی فراغی با همکاری دو کشور امضا و تولید شود.

وی ادامه داد: پس امضای توافق‌ ساخت سریال برای زندگی شاعر «مختومقلی فراغی»، بلافاصله مکاتبه‌ای با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تسریع در اجرای این مهم انجام و گزارش آن برای پیگیری خدمت معاون فرهنگ وزارت ترکمنستان ارائه شد.

استاندار گلستان گفت: بخشی از تولید سریال زندگی شاعر مختومقلی فراغی که در کشور دیگری آغاز شد طبق توافق تولید بخش اعظم این سریال در دستور کار استان گلستان قرار دارد.

زنگانه خاطرنشان کرد: اکنون تیم ساخت سریال پایتخت در استان گلستان حضور دارند که قرار است برای ضبط بخش‌هایی از برنامه‌های خودشان در کشورهای همسایه حاضر شوند پیشنهاد دادیم ضمن استفاده از این فرصت هماهنگی لازم برای ساخت سریال مختومقلی انجام دهند.

تبادلات فرهنگی با ترکمنستان بسترساز تقویت حوزه اقتصادی اینچه‌برون

استاندار گلستان گفت: تبادلات فرهنگی با کشور همسایه، برادر و خویشاوند جمهوری ترکمنستان به عنوان بستری برای تقویت اقتصادی و صادرات کالا از گمرک اینچه‌برون واقع در استان گلستان است.

زنگانه افزود: توجه به این مهم در دولت سیزدهم و دیدار و نشست‌های روسای جمهور دو کشور و پس از آن حضور هیات‌هایی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی از کشورمان و استان در ترکمنستان، رو به گسترش است.

وی ساخت جاده ارتباطی بین اینچه‌برون به « ترکمن باشی» برای توسعه مبادلات تجاری و تعاملات علمی با امضای تفاهم‌نامه بین دانشگاه« نیازف» و منابع طبیعی گرگان از جمله تقویت ارتباطات در سال‌های اخیر برشمرد.

زنگانه با اشاره به اینکه افزایش جابجایی کامیون و صادرات کالا از گمرک اینچه برون طی سال های اخیر از جمله برکات تعاملات بین ۲ کشور است، افزود: در سفر شرکت در جشن استقلال ترکمنستان با اکثر کابینه این کشور مذاکره خوبی انجام دادیم و  افزایش جابجایی کامیون از گمرک اینچه‌برون از صفر به متوسط ۱۶۰ دستگاه در روز و سیر صعودی سهم گلستان از صادرات کالا به ترکمنستان از ۹ درصد به بالای ۲۰ درصد از برکات دیپلماسی فعال دولت سیزدهم با کشورهای همسایه است.

استاندار گلستان تاکید کرد: حضور نمایندگان پارلمان و شخصیت‌های صاحب نفوذ ترکمنستان در گلستان نیز به تقویت همکاری بین این استان و کشور همسایه کمک خواهد کرد به طوری که صادرات کالا افزایش ۲ برابری داشته و ما نتیجه آن را در افزایش تعاملات و حضور فعال هیات‌های دو کشور می‌دانیم.

وی به ساخت جاده ترکمن‌باشی - اینچه برون اشاره کرد و گفت: از سرکنسول (ترکمنستان) خواستیم که پایانه مرزی اینچه‌برون در همسایگی ترکمنستان، ظرفیت مهم تبادل اقتصادی با آسیای میانه است برای همین شتاب در اجرای طرح‌هایی مانند کریدور شمال- جنوب و ایجاد جاده نفت (گنبدکاووس) در مسیر ترانزیتی اینچه‌برون و دسترسی به خاک ترکمنستان، تقویت مبادلات تجاری کالا به نفع دو کشور خواهد بود.

هیاتی متشکل از بزرگان، علما، معتمدین و مسوولان پارلمان از ترکمنستان به سرپرستی «نورمحمد ویچ» معاون فرهنگ این کشور برای شرکت در آیین دویست و نود و یکمین سالگرد تولد مختومقلی فراغی شاعر شهیر ترکمن امروز ۲۷ اردیبهشت ماه سال جاری به استان گلستان سفر کرده که مورد استقبال مسوولان این استان شمالی قرار گرفته‌اند.

مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن در سال ۱۷۳۳ میلادی برابر با سال ۱۱۱۲ شمسی در روستای «حاجی قوشان» از توابع بخش مرکزی گنبدکاووس متولد شد و پس از ۵۷ سال زندگی در کنار «چشمه عباساری» در دامنه رشته کوه «سونگی داغی» بین ایران و ترکمنستان درگذشت و پیکرش به روستای «آق‌توقای» در ۴۰ کیلومتری غرب مراوه‌تپه در منتهی الیه شرق استان گلستان منتقل و در جوار آرامگاه پدرش «دولت‌محمد آزادی» به خاک سپرده شد.

آرامگاه این شاعر و عارف شهیر ترکمن و پدر بزرگوار وی «دولت‌محمد آزادی» در ۳۰ کیلومتری غرب مراوه‌تپه و در مسیر جاده این شهر به «داشلی برون» گنبدکاووس و در روستای «آق توقای» واقع است و هرساله تعداد زیادی از مردم منطقه و مسافران و گردشگران بر مزار این شاعر که یک مجموعه گردشگری با امکانات زیربنایی مانند جاده آسفالت، آب و برق، سکوهای اتراق و استراحت، نمازخانه و سرویس بهداشتی است، حضور می‌یابند.

اشعار این شاعر بزرگ ترکمن که در بین دیگر اقوام ایران زمین و دیگر ملل جهان نیز بلندآوازه شده، دارای مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی است و دیوان شعر او نیز تاکنون به چند زبان دنیا از جمله انگلیسی، روسی و فارسی ترجمه و چاپ شده است.

همچنین در حاشیه این جلسه، عملیات اجرایی زیرسازی معابر سایت ۲۲ هکتاری آرامگاه «مختومقلی فراغی» آغاز شد.

شهرستان مرزی مراوه‌تپه با ۳ هزار و ۶۰ کیلومتر مربع وسعت و حدود ۷۰ هزار نفر جمعیت که در ۲ نقطه شهری و ۱۰۸ روستا سکونت دارند در منتهی الیه شمال شرق استان گلستان واقع است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha