سامانه نوین‌آبیاری در ۱۶۸ هکتار از زمین‌های کشاورزی شاهرود اجرا شد

شاهرود - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی شاهرود گفت: ۱۶۸ هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان طی سال ۱۴۰۲ به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شد.

حمید آقابیکی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۲۱ طرح سامانه نوین‌آبیاری با اعتباری بالغ بر ۵۶ میلیارد و ۳۸۸ میلیون ریال با هدف افزایش بهره‌وری توزیع و مصرف آب در سطح مزارع شهرستان شاهرود اجرا شد.

وی به اجرای طرح مرمت و بازسازی قنات‌ها با هدف حفظ و نگهداری منابع آبی و تثبیت دبی موجود طی سال گذشته اشاره کرد و گفت: ۲۵ طرح به طول ۱۰ کیلومتر با اعتبار ۵۵ میلیارد و ۲۹۲ میلیون ریال انجام شد.

آقابیکی از احداث ۲۹ کیلومتر خطوط انتقال آب در این شهرستان خبر داد و اظهار کرد: احداث این خطوط در قالب ۳۰ طرح با اعتباری بالغ بر ۶۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال و با هدف افزایش بهره‌وری انتقال آب به زمین‌های کشاورزی اجرا شد.

مدیر جهاد کشاورزی شاهرود با بیان اینکه ساخت ۱۲ طرح استخر ذخیره آب درحال اجرا است، ابراز کرد: ۲۴ میلیارد و ۵۰ میلیون ریال برای ساخت این استخرها به ظرفیت ۳۰ هزار متر مکعب با هدف تنظیم حقابه و مدیریت آب مزارع هزینه شد.

وی به اجرای یک طرح مرمت جاده بین مزارع با هدف کاهش ضایعات محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: این طرح به طول ۶۰۰ متر با اعتبار ۷۸۰ میلیون ریال انجام شد.

آقابیکی با اشاره به اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی سنتی، اظهار کرد: این طرح در چهار و ۶ دهم هکتار با اعتبار ۷۰۵ میلیون ریال و با هدف افزایش مدیریت مصرف آب سطح مزارع و افزایش بهره‌وری آبیاری اجرا شد.

شهرستان شاهرود در شرق استان سمنان دارای ۳۰ هزار هکتار زمین‌های کشاورزی است که از این میزان ۲۲ هزار و ۵۰۰ هکتار آن باغ می‌باشد.

به گزارش ایرنا، ۱۹۸ هزار هکتار از وسعت زمین‌های استان سمنان را اراضی کشاورزی تشکیل می‌دهد که از این وسعت ۵۴ هزار هکتار باغ، ۱۱۰ هزار هکتار زراعت و بقیه در مرحله آیش است و حدود ۴۵ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی فعالند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha