۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۴۹
کد خبرنگار: 1540
کد خبر: 85481628
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

باغ‌های پسته پنج هزار میلیارد ریال خسارت دید/ سمنان کم‌بارش‌ترین استان

سمنان - ایرنا - مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان با اشاره به اینکه سمنان با کمتر از ۱۰۰ میلیمتر کمترین بارش‌های سال آبی را در بین استان‌ها دریافت کرده است، گفت: راهبردی‌ترین محصول کشاورزی استان یعنی پسته دامغان در آخرین بارندگی باران و تگرگ پنج هزار میلیارد ریال خسارت دید.

به گزارش خبرنگار ایرنا، کمال طاهریان روز یکشنبه میزان خسارات بارش‌های اخیر را به ویژه در شرق استان به کشاورزی بیش از ۶ هزار میلیارد ریال عنوان کرد و به رسانه‌ها گفت: سمنان با وجود این بارش‌ها، تنها استان کشور با دریافت بارندگی کمتر از ۱۰۰ میلیمتر در سال آبی جاری است.

وی یادآور شد: عمده‌ترین خسارت بارش‌های رگباری ۲۷ اردیبهشت به باغ‌های پسته در دامغان و در وسعت یکهزار و ۶۰۰ هکتار از باغ‌ها بود.

وی افزود: شهرستان‌های دامغان، سمنان، میامی و شاهرود روز ۲۷ اردیبهشت شاهد بارش باران شدید و تگرگ بودند که خسارت قابل توجهی به بخش کشاورزی ایجاد کرد.

به گفته این مسوول، در شهرستان‌های شاهرود و میامی نیز به مزارع گندم، جو و جالیزها خسارت‌های جدی وارد شد.

وی بیان کرد: علاوه بر خسارت پنج هزار میلیارد ریالی باغ‌های پسته دامغان، ۱۰۰ میلیارد ریال خسارت به کشاورزی میامی و ۳۸۰ میلیارد ریال خسارت به کشاورزی منطقه پست بسطام شاهرود برآورد شده است.

باغ‌های پسته پنج هزار میلیارد ریال خسارت دید/ سمنان کم‌بارش‌ترین استان

خسارت بارش‌های قبل از ۲۷ اردیبهشت

وی به خسارت یکهزار و ۸۰ میلیارد ریالی بارش‌های ابتدای اردیبهشت ۱۴۰۳ تا بیست و پنجم در نقاط مختلف استان اشاره و اضافه کرد: پیش از بارش رگباری و خسارت‌بار ۲۷ اردیبهشت، طی این ماه بارش‌های پراکنده خسارت‌هایی بالغ بر یکهزار میلیارد ریال در بخش کشاورزی و ۸۰ میلیارد ریال در بخش زیرساخت و تاسیسات به همراه داشت.

طاهریان با اشاره به تاکید و توصیه‌های همیشگی به کشاورزان برای بیمه‌کردن باغ و زراعت خود برای جبران هر گونه خسارت احتمالی، خاطرنشان کرد: جبران خسارت کشاورزان استان از طریق بیمه کشاورزی در دست پیگیری است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان با اشاره به ثبت بارش ۵۷ میلیمتری باران در این استان، یادآور شد: سمنان با دریافت بارش‌هایی کمتر از ۱۰۰ میلیمتر کم‌بارش‌ترین استان کشور در سال آبی جاری(۱۴۰۲-۱۴۰۳) محسوب می‌شود و طی روال گذشته حدود ۹۹ درصد از عرصه‌های سمنان در معرض خشکسالی‌های بسیار شدید و شدید قرار دارد.

هواشناسی سمنان برای روزهای سه شنبه تا پایان هفته گذشته هشدار نارنجی هواشناسی و هشدار نارنجی کشاورزی اعلام کرده بود.

استان سمنان با بیش از ۵۳ هزار بهره‌بردار، سالانه در مجموع بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی شامل زراعی، باغی، دام و طیور و آبزیان تولید می‌کند که بخش عمده‌ای از این تولیدات مازاد بر نیاز مردم استان سمنان است.

از کل گستره بخش کشاورزی استان سمنان ۸۷ هزار هکتار بخش زراعی، ۷۰ هزار هکتار باغ و ۴۰ هزار هکتار آیش است.

تولیدات بخش زراعی استان سمنان سالانه ۹۲۰ هزار تن و میزان محصولات باغی سالانه ۴۸۰ هزار تن است و سالانه بیش از ۲۹۰ هزار تن نیز انواع محصولات دامی در استان سمنان تولید می‌شود.

بیش از ۵۰ درصد از گستره استان سمنان به میزان پنج و ۲ دهم میلیون هکتار نواحی بیابانی است و ۳۵۰ هزار هکتار را جنگل و سه و هشت دهم میلیون هکتار را مرتع شامل می شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha