پیش‌بینی‌ احتمال خسارت تگرگ در سمنان/ کشاورزان مراقب باشند

سمنان - ایرنا - مدیرکل هواشناسی سمنان با اعلام وضعیت نارنجی برای شرایط جوی و کشاورزی، گفت: بارش‌های رگباری،‌ گاهی وزش باد شدید، رعد و برق و در برخی نقاط بارش تگرگ تا اواخر وقت شنبه بیست و نهم اردیبهشت در همه مناطق این استان ادامه دارد.

ایرج مصطفوی شامگاه پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ‌سامانه بارشی از امروز بیست و هفتم اردیبهشت تا اواخر وقت شنبه پیش‌رو نیمه شرقی و مناطق شمالی استان سمنان را در بر می‌گیرد.

وی تاکید کرد: تقویت فعالیت سامانه بارشی طی پنجشنبه تا شنبه، به ویژه نواحی شمالی و شرقی باران، رگبار و رعد و برق و تگرگ، مه آلودگی و جمعه و شنبه در ساعات بعدازظهر و شب باد شدید و تندباد و گرد و خاک، احتمال رواناب و سیلاب و مخاطرات تگرگ، باد و رعدوبرق پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل هواشناسی سمنان بیان کرد: اثر مخاطره همچون احتمال آبگرفتگی معابر،‌ جاری شدن روان آب و سیلاب،‌ احتمال طغیان رودخانه ها، صاعقه و سقوط اشیا بدون مهار وجود دارد.

احتمال بارش تگرگ

وی درباره علت بارش تگرگ به اندازه دانه‌های درشت در برخی مناطق، اظهار کرد: ابرهای باران‌زا طی تکرار حرکت‌های چرخشی نزولی و صعودی در جو بر پایه دلیل علمی و فیزیکی، درشت می‌شوند و در نهایت به دلیل سنگینی به شکل دانه یخ سقوط می‌کنند.

مصطفوی ابراز کرد: خودداری از توقف در بستر و حاشیه رودخانه ها و مسیل، ‌احتیاط در جابه جایی عشایر، پاک سازی دهانه پل ها، لایروبی کانال ها و آبراهها، تمهیدات لازم جهت حفاظت از تولیدات کشاورزی و احتیاط در انجام هر گونه عملیات کشاورزی توصیه می شود.

سامانه هواگوی ۱۳۴ آماده ارایه اطلاعات هواشناسی و پیش‌بینی‌های جوی سمنان در تمامی اوقات شبانه روز است، اداره کل هواشناسی استان دارای ۹ ایستگاه سینوپتیک، ۱۵ ایستگاه اقلیم شناسی و ۵۰ ایستگاه باران‌سنجی در نقاط مختلف است.

در کنار تلفن گویای ۱۳۴، برای اطلاع از آخرین وضعیت آب و هوایی شهرهای ایران، کاربران باید پیامکی حاوی پیش شماره شهر مورد نظر را به شمار ۲۰۱۳۴ ارسال کنند تا در کمتر از چند ثانیه اطلاعات مورد نیاز را دریافت کنند.

برای استعلام شرایط جوی در ۴۸ یا ۷۲ ساعت آینده باید این اعداد را نیز به همراه پیش شماره برای سامانه ارسال کنید، یعنی برای اطلاع از آب و هوای سمنان طی ۴۸ ساعت و ۷۲ ساعت آینده باید به ترتیب کد های ۲۳۴۸ و ۲۳۷۲ را ارسال کنید، همچنین لازم به ذکر است که می توانید به جای پیش شماره، نام شهر مورد نظر را به انگلیسی برای سامانه پیامکی سازمان هواشناسی ارسال کنید.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha