از خوشحالی روس‌ها از انقلاب اسلامی تا آمادگی برای اوج‌گیری مناسبات فرهنگی

مسکو- ایرنا- کنفرانس علمی بین‌المللی با عنوان « ۴۵ سالگی جمهوری اسلامی ایران» با حضور جمعی از ایران‌شناسان و شرق‌شناسان روسیه در انستیتو شرق‌شناسی آکادمی علوم این کشور با طرح دیدگاه‌های این صاحب‌نظران و همچنان جمعی از دیپلمات‌های دو کشور همراه بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این کنفرانس علمی که با حضور و سخنرانی کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو آغاز به کار کرد،‌ همچنین پیام سفیر فدراسیون روسیه در تهران نیز خوانده شد که این پیام نیز با تأکید بر توسعه مناسبات دوجانبه همراه بود.

از خوشحالی روس‌ها از انقلاب اسلامی تا آمادگی برای اوج‌گیری مناسبات فرهنگی

انقلاب ایران موجب خوشحالی روس‌ها شد
رئیس انستیتو شرق‌شناسی آکادمی ملی علوم روسیه در سخنانی در این نشست گفت: امروز این کنفرانس در شرایط بسیار ویژه‌ای برگزار می‌شود، امروز عملا در شرایطی قرار گرفتیم که تاریخ و تحولات و نقاط عطف در دنیای معاصر در مقابل چشمان ما در حال شکل گرفتن هستند و بسیاری از برنامه‌ها و تحولات با سرعت زیادی در حال رخ دادن هستند؛ در این تحولات، نه تنها روسیه،‌ بلکه ایران هم نقش آفرین است.
علی‌اکبر علی‌اکبروف با اشاره به وقایع سال ۱۳۵۷ گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی خوشحالی زیادی در اتحاد جماهیر شوروی ایجاد شد که یک انقلاب ضد امپریالیستی دیگر شکل گرفته است. مدتی بعد، درک دیگری ایجاد شد و حکومت شوروی به این نتیجه رسید که انقلاب اسلامی ضد امپریالیستی است اما ویژگی‌های دیگری هم دارد و با راهبردهای حال و آینده شوروی مقداری متفاوت است.
این استاد دانشگاه گفت:‌ ۴۵ سال پیش روسیه یک متحد جدیدی را پیدا کرد. این انقلاب، انقلاب ضد غربی و ضد استعماری بود و می‌توان آن را در چارچوبی شبیه انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ روسیه بررسی کرد.

از خوشحالی روس‌ها از انقلاب اسلامی تا آمادگی برای اوج‌گیری مناسبات فرهنگی



اشتراکات ملت‌های ایران و روسیه
علی‌اکبروف با بیان اینکه ملت‌های ایران و روسیه اشتراکات بسیار زیادی دارند، گفت: ما تنها در حوزه‌های تمدنی و حکومتی،‌ تفاوت‌هایی داریم اما هر دو ملت در روحیات خود، نمی‌خواهند تحت امر دیگران باشند و نمی‌خواهند مطابق با اراده دیگران، کشور خود را توسعه دهند. آنها می‌خواهند مستقل تصمیم‌ بگیرند و بر اساس اصول فرهنگی و تمدنی خود تعاملات خود را طرح‌ریزی کنند.
وی ادامه داد: در طول سالیان زیادی، اقوام ایرانی با قوم اسلاو ارتباط دیرینه داشتند و حتی در بخشی از مناطق مرزی،‌ این تلاقی دیده می‌شود که امروز یک شریک راهبردی برای هم هستیم و روابط در سطوح بالا برقرار و اتحاد میان دو کشور برقرار است.

از خوشحالی روس‌ها از انقلاب اسلامی تا آمادگی برای اوج‌گیری مناسبات فرهنگی
قرائت پیام سفیر روسیه در ایران در کنفرانس ۴۵ سالگی جمهوری اسلامی ایران

سفیر روسیه در تهران: ایران دارای اهمیت راهبردی در سیاست خارجی روسیه است
سفیر فدراسیون روسیه در تهران نیز در پیامی به این کنفرانس علمی نوشت: جمهوری اسلامی ایران دارای اهمیت راهبردی برای سیاست خارجی روسیه در تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی است و اطمینان دارم که این کنفرانس، سهم مناسبی را در توسعه روابط دوجانبه خواهد داشت.
آلکسی ددوف با قدردانی از فعالیت‌های انستیتو شرق‌شناسی و تربیت کارشناسان و صاحب نظران در حوزه مسائل ایران گفت: این برنامه‌ها برای توسعه ایران شناسی و افزایش علم درباره ایران و زبان فارسی بسیار اهمیت دارد. در همین حال بر این باور هستیم که همکاری میان اندیشکده‌ها و مراکز تفکر از اهمیت زیادی برخوردار است.
سفیر فدراسیون روسیه خاطرنشان کرد: امروز روابط ایران و روسیه به سطح بالایی و در فضای دوستانه و معتمندانه ارتقا یافته است و دو کشور در مجامع بین‌المللی و نیز سازوکارهای همکاری سازمان شانگهای، گروه بریکس و چارچوب ۳+۳ با یکدیگر در حال همکاری نزدیک هستند.
ددوف خاطرنشان کرد:‌ایران و روسیه در بسیاری از موضوعات سیاسی و منطقه‌ای اشتراک‌نظر و در مجامع بین‌المللی مواضع مشترکی دارند و در سال‌های اخیر، شاهد افزایش تبادل هیأت‌ها هستیم که با هدف تحکیم مناسبات دوجانبه شکل می‌گیرند.
وی با اشاره به برگزاری هفدهمین کمسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و روسیه در اسفندماه ۱۴۰۲ در تهران گفت:‌ در این نشست، اسناد بسیار زیادی برای افزایش حجم تبادلات تجاری دو کشور به امضا رسید.

از خوشحالی روس‌ها از انقلاب اسلامی تا آمادگی برای اوج‌گیری مناسبات فرهنگی

انقلاب اسلامی مبتنی بر خواسته‌های فرهنگی بود
رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه نیز در سخنانی در این کنفرانس به تبیین ویژگی‌های شاخص انقلاب اسلامی و همچنین ارائه گزارشی از روند مناسبات فرهنگی دوجانبه پرداخت.
مسعود احمدوند در جمع ایران‌شناسان و شرق‌شناسان روس خاطرنشان کرد که انقلاب‌های قرن بیستم و قبل از آن با محوریت یک موضوع شکل گرفته‌اند،‌ همچنانکه انقلاب روسیه، انقلاب ‌فرانسه و سایر انقلاب‌ها براساس تقاضاهای سیاسی و اجتماعی صورت گرفته است اما انقلاب اسلامی در ایران، ‌انقلابی مبتنی بر خواسته‌های فرهنگی است.
وی خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی ایران برای دستیابی به اهداف اقتصادی بنا نهاده نشد، ‌حتی اهداف سیاسی آن مثل استقلال و آزادی نیز برمبنای یک خوانش فرهنگی و دینی از تمدن ایرانی اسلامی شکل گرفت.

نگاهی به سیر تعاملات فرهنگی ایران و روسیه
رایزن فرهنگی سفارت ایران در روسیه در ادامه گفت: تعاملات فرهنگی ایران و روسیه در ۴۵ سال گذشته را می‌توان در چند دوره ترسیم کرد که دوره نخست آن،‌ دوره سکون است؛ این دوره از زمان پیروزی انقلاب اسلامی شروع می شود و تا فروپاشی شوروی ادامه می‌یابد.
احمدوند خاطرنشان کرد:‌برای این سکون، دلایل مختلفی از جمله جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و همچنین روند فروپاشی شوروی مطرح است و از این رو،‌ در این دوره، ارتباط فرهنگی قوی بین دو کشور ایجاد نمی‌شود.
به گفته وی،‌ دوره بعدی در مناسبات ایران و روسیه که به مدت ۱۵ سال نیز ادامه داشت را می‌توان دوران پایه‌گذاری روابط نوین فرهنگی دو کشور نام نهاد و در این دوره بود که تعاملات متعدد فرهنگی بین دو کشور شکل گرفت.
رایزن فرهنگی ایران در روسیه با اشاره به مقطع کنونی نیز اظهار داشت:‌ در این مقطع می‌توانیم شاهد اوج گرفتن روابط فرهنگی دو کشور باشیم چرا که هر دو کشور از ظرفیت‌های لازم در این عرصه برخوردار هستند.
وی ادامه داد:‌ اراده دو کشور بر این است که به دوران اوج روابط فرهنگی دست یابیم؛ در این مسیر، غالب شدن نگاه به شرق در روسیه و نگاه به همسایگان در ایران، ظرفیت‌های مناسبی برای تحقق این هدف را فراهم کرده است.
احمدوند گفت: علاوه بر این، رویکرد مشابه ایران و روسیه به ارزش‌های اخلاقی، خانواده و سنت‌های تاریخی فرصت مناسبی را برای توسعه همکاری‌های دوجانبه در عرصه فرهنگی ایجاد کرده است.

از خوشحالی روس‌ها از انقلاب اسلامی تا آمادگی برای اوج‌گیری مناسبات فرهنگی

ایران شناس روس: مدل نظام سیاسی ایران، زنده، پویا و عملگرا است
خانم النا دونایوا ایران‌شناس روس نیز در سخنانی در این نشست با اشاره به انقلاب اسلامی، شکل‌گیری ساختارهای جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را با محوریت ولایت فقیه و بر اساس انتخاب مردم عنوان کرد.
کارشناس ارشد انستیتو شرق‌شناسی آکادمی علوم روسیه در ادامه به برگزاری رفراندوم در ماه‌های آغازین پس از پیروزی انقلاب اسلامی و رأی مردم به جمهوری اسلامی به عنوان نظام سیاسی کشور اشاره کرد و گفت:‌ امروز با گذشت بیش از ۴۰ سال از شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی ایران، این مدل سیاسی، زنده بودن، عملگرا بودن و نیز پویایی و توان سیاسی خود را برای پاسخ به چالش‌های بیرونی و داخلی اثبات کرده است.
وی ادامه داد: طبیعتا ایران در مسیر ایجاد مدل منحصربه فرد حکومت در جهان با مشکلات و چالش‌هایی مواجه بود چرا که امکان استفاده از الگوهای دیگر که تا قبل از انقلاب اسلامی وجود داشتند، مقدور نبود.
دونایوا خاطرنشان کرد:‌انقلاب اسلامی ایران در مسیر مقابله با جهان تک‌قطبی گام برداشت و امروز کشورهای زیادی هستند که همچون ایران، به دنبال تغییر نظم کنونی یکجانبه در ساختار نظام بین‌الملل هستند.
این ایران شناس روس در ادامه با اشاره به اینکه امروز شاهد توسعه روابط فرهنگی ایران و روسیه هستیم، تأکید کرد: روابط بین اندیشکده‌ها و مراکز فرهنگی باید روز بروز گسترش یابد.

از خوشحالی روس‌ها از انقلاب اسلامی تا آمادگی برای اوج‌گیری مناسبات فرهنگی
بارانف معاون اداره دوم آسیایی وزارت خارجه روسیه (سمت چپ)، سفیر ایران در مسکو و دیگر صاحب‌نظران

آینده امیدبخش روابط ایران و روسیه با گذر از افت و خیزها
ماکسیم بارانف معاون رئیس اداره دوم آسیایی وزارت خارجه روسیه که بر مناسبات با ایران متمرکز است نیز در سخنانی در این کنفرانس علمی گفت: روابط دو کشور بیش از ۵۰۰ سال است که برقرار شده و در این مدت، افت و خیزهای زیادی داشته است؛ امروز می‌توان گفت که آینده این روابط بسیار امیدبخش است.
وی ادامه داد: امسال در حالی ‌چهل و پنجمین سالگرد انقلاب اسلامی را با کشور دوست خود،‌ایران جشن می‌گیریم که این انقلاب چشم‌انداز جدیدی در دنیا و منطقه ایجاد کرده است.
وی تحولات ۴۵ سال گذشته جمهوری اسلامی ایران را پویا و رو به جلو توصیف کرد و گفت:‌ در شرایط کنونی که جهان غرب، جنگ هیبریدی علیه دو کشور ما اجرا می‌کند، به دنبال ایجاد فشار حداکثری علیه تهران و مسکو است و حضور نیروهای نظامی در مرزهای دو کشور و تحلیل سناریوهایی ممکن، دو کشور را ناگزیر می‌کند که در خصوص بسیاری از موضوعات با یکدیگر همکاری کنند.

روح شراکت راهبردی در موافقتنامه جامع دو کشور دمیده شده است
معاون اداره دوم آسیایی وزارت امور خارجه روسیه گفت: با وجود اقدامات خصمانه غرب، همکاری و تعامل مسکو و تهران به شکل بسیار خوبی در حال توسعه است، روابط دو کشور بر اساس حسن همجواری ادامه می‌یابد.
وی با اشاره به روند تدوین موافقت‌نامه جامع همکاری های بلندمدت فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی ایران گفت: روح شراکت راهبردی در چارچوب قرارداد بزرگ جامع دمیده شده است که این قرارداد، در آینده نزدیک امضا خواهد شد.
به گفته بارانف، موضوعات سیاسی، تجاری،‌اقتصادی، روابط بین‌پارلمانی و دیگر عرصه‌ها در این موافقت‌نامه جامع پیش‌بینی شده است.

دشمنان نتوانستند ایران و روسیه را در جهان منزوی کنند
بارانف همچنین اظهار داشت:‌دشمنان ایران و روسیه موفق نشدند دو کشور را در دنیا منزوی کنند. دو کشور با همفکران خود در دیگر نقاط جهان، سهم قابل توجهی را در مقابله با هژمونی و برتری جویی سازوکار قدرت کنونی جهانی ادامه می‌دهند.
وی در این زمینه از پیوستن جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری شانگهای و گروه بریکس و نیز ارتقای سطح همکاری‌های بازرگانی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا به عنوان جلوه‌ای از ارتقای همکاری‌های دو و چند جانبه دو کشور یاد کرد.
این دیپلمات روس در ادامه با بیان اینکه در شرایط کنونی منطقه و جهان،‌ فرصت‌های بسیاری برای توسعه مناسبات مسکو- تهران ایجاد شده است، گفت: مقطع کنونی را دوران فرصت طلایی می‌دانیم و امیدواریم از این فرصت به خوبی استفاده کنیم.


در ادامه این نشست که به مدت دو روز برنامه ریزی شده است، جمعی از ایران‌شناسان و شرق‌شناسان روس به بیان دیدگاه‌های خود در پیوند با ابعاد، دستاوردها و پیامدهای انقلاب اسلامی پرداختند.
برخی از پژوهشگران و اساتید از کشورهای همجوار نیز به صورت ویدئوکنفرانس در این کنفرانس به ارائه مقالات و دیدگاه‌های خود می پردازند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha