سفیر ایران در مسکو: موشک‌های ما در اسرائیل، یعنی "ما می‌توانیم"

مسکو- ایرنا- سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو با اشاره به پاسخ تنبیهی کشورمان به رژیم صهیونیستی، به مقایسه‌ای از توانایی نظامی ایران در دوران جنگ تحمیلی و مقطع کنونی پرداخت و گفت: موشک‌های ما در سرزمین‌های اشغالی یعنی "ما می‌توانیم"،‌ پیشرفت و حرکت.

به گزارش ایرنا، کاظم جلالی روز سه‌شنبه در میزگرد تخصصی جنبی نمایشگاه بین‌المللی نفت و گاز روسیه در مسکو  که با عنوان "روسیه و ایران: مشارکت استراتژیک در صنعت نفت و گاز - علم و فناوری" برگزار شد، با اشاره به مقطع جنگ تحمیلی گفت:‌ در جنگ تحمیلی، تنها صدام با ما نجنگید،‌ همه دنیا با ما جنگیدند. خصوصا آمریکایی‌ها،‌ انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها همگی با ما جنگیدند

وی ادامه داد: دوران جنگ را به خوبی به یاد دارم. ما حتی سیم خاردار نداشتیم و باید از خارج کشور تهیه می‌کردیم.
سفیر ایران در روسیه گفت: در آن زمان، رژیم صدام به ما موشک می‌زد، ما فقط نگاه می‌کردیم که موشک‌ها فرود می آیند اما چند شب پیش دیدید که ملت، ‌دولت و نیروهای نظامی ایران موشک های خود را در رژیم اسرائیل فرود آوردند، این یعنی "ما می‌توانیم"، یعنی پیشرفت،‌ یعنی حرکت؛‌ ما در همه حوزه‌ها این کار را انجام دادیم.


نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شامگاه شنبه ۲۵ فروردین با آغاز عملیات وعده صادق و شلیک بیش از صد فروند موشک کروز و بالستیک و پرتاب بیش از دویست پهپاد انتحاری شاهد ۱۳۶، پاسخ و تنبیهی به تجاوزات و ترورهای شرورانه و اقدامات تروریستی اخیر رژیم اشغالگر قدس از جمله حمله به کنسولگری سفارت ایران در سوریه دادند.

سفیر ایران در مسکو: موشک‌های ما در اسرائیل، یعنی "ما می‌توانیم"

ایران و روسیه در باشگاه تحریمی‌ها علیه نظم ناعادلانه بین‌المللی
جلالی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به پرسشی درباره چشم انداز روسیه در شرایط تحریم گفت: تردید ندارم تحریم می‌تواند فرصت‌های بزرگی برای فدراسیون روسیه فراهم کند، چون این کشور قدرتمند از مردمانی با دانش، هنر و سابقه کهن برخوردار است و می‌تواند از تحریم برای ارتقای همه توانمندی‌های سرزمینی و دانش و فناوری خود استفاده کند و در این مسیر، جمهوری اسلامی ایران نیز در کنار روسیه است.
سفیر ایران در مسکو گفت: ایران، روسیه و دیگر کشورهای تحت تحریم،‌ باشگاه‌ تحریمی‌ها را شکل‌دادیم و در کنار هم قرار داریم؛‌ امروز تعداد کشورهای عضو این باشگاه، اندک نیست، حدود ۲۵ کشور هم اینک تحت تحریم هستند که روز بروز تعدادشان بیشتر هم می‌شود چرا که نظام ناعادلانه بین‌المللی در حال تحریم کشورهایی است که سعی دارند مقابل این بی‌عدالتی بایستند و از استقلال و هویت خود دفاع کنند.
وی ادامه داد: تحریم‌ها ابزار ناعادلانه و غیرانسانی قدرت‌ها علیه کشورهای دیگر هستند و اقدامی مغایر با حقوق بشر محسوب می‌شوند.
جلالی ادامه داد: کشورهای تحت تحریم در عصر کنونی به دنبال آن هستند که تجربیات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و از یکدیگر حمایت کنند تا نظام ناعادلانه بین المللی را به تسلیم وادارند.

سفیر ایران در مسکو: موشک‌های ما در اسرائیل، یعنی "ما می‌توانیم"

روابط ایران و روسیه در دوره طلایی است
سفیر ایران در روسیه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مناسبات تهران - مسکو هم اینک در دوره طلایی خود قرار دارد، گفت: روابط دوجانبه با اراده رهبران دو کشور روز بروز در حال ارتقا است و تماس‌های منظمی بین مسئولان دو کشور برقرار است، همچنانکه روز دوشنبه آقایان سید ابراهیم رئیسی و ولادیمیر پوتین رؤسای جمهوری دو کشور به صورت تلفنی با یکدیگر گفت و گو کردند.
وی ادامه داد: وزیران امور خارجه ایران و روسیه هم به صورت مستمر با یکدیگر درباره مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی در ارتباط هستند؛‌ این دو کشور همسایه در منطقه جایگاه مهمی دارند و علاوه بر آن، رویکردهای مشترکی نیز در مسائل منطقه‌ای و جهانی در پیش گرفته‌اند.
جلالی اظهار داشت: رویکردهای ایران و روسیه مبتنی است بر گسترش صلح، امنیت و عدالت؛‌ در این میان، مؤلفه عدالت از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی افزود:‌ شاید برخی کشورهای دیگر سخن از صلح می‌زنند یا مقوله امنیت را مطرح می‌کنند اما می‌گویند به دنبال صلح و امنیتی هستند که منافع آنها را تأمین کند و نه عدالت؛ اما جمهوری اسلامی ایران و روسیه صلح و امنیت توأم با عدالت می‌خواهند.

رئیس‌جمهوری ایران در اجلاس سران بریکس شرکت می‌کند
سفیر ایران در مسکو با بیان اینکه در دوران طلایی مناسبات جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه قرار داریم، گفت: در دوران شکوفایی روابط دوجانبه، با پشتیانی روسیه و دیگر کشورهای دوست، ایران به عضویت بریکس درآمد و یکسال قبل از آن به عضویت سازمان همکاری شانگهای درآمد.
وی با اشاره به همزمانی آغاز عضویت ایران در گروه بریکس با دوره ریاست روسیه بر این گروه در سال ۲۰۲۴ گفت: روسیه برای سال جاری میلادی بیش از ۲۵۰ رویداد را در ارتباط با کشورهای عضو بریکس طراحی کرده است که حوزه‌های متنوعی را شامل می‌شود و ایران در همه این رویدادها در سطوح بالا شرکت می‌کند. در چند روز آینده، نشست‌هایی در حوزه مسائل خاورمیانه و امنیت با حضور نمایندگان بریکس برگزار می‌شود که ایران در عالی‌ترین سطح در آن نشست‌ها حضور خواهد یافت.
جلالی ادامه داد: رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز در اجلاس سران گروه بریکس که اکتبر ۲۰۲۴ (آبان ۱۴۰۳) در کازان روسیه برگزار می‌شود، حضور خواهد یافت و علاوه بر آن، نشست‌های مختلفی با حضور وزیران امور خارجه کشورهای عضو گروه بریکس پیش‌بینی شده است که وزیر امور خارجه ایران در آن جلسات شرکت خواهد کرد.
 

بریکس امروز سازمان تأثیرگذار است و در آینده، تأثیرگذارتر
سفیر ایران در روسیه در ادامه با اشاره به برنامه کشورمان برای مشارکت در رویدادهای بریکس در حوزه انرژی گفت:‌فرصت بسیار خوبی برای روسیه و ایران و نیز برای سایر اعضای این سازمان مهم فراهم است که بتوانند تعاملات خود را در حوزه‌های مختلف افزایش دهند.
وی با اشاره به اینکه گروه بریکس کشورهای تولیدکننده عمده و مصرف‌کننده بزرگ انرژی در جهان را در کنار هم دارد، گفت: از این منظر، گروه بریکس می‌تواند در حوزه انرژی، چه تولید و چه مصرف آن،‌ مدل عادلانه‌ای را طراحی کند.  
جلالی گفت:‌به جای رقابت‌های بی‌حاصل که برخی به دنبال آن هستند که بین کشورهای تولیدکننده انرژی ایجاد کنند، ما در گروه بریکس می‌توانیم مدل دیگری را تعریف کنیم که در اصل، تضمین‌کننده منافع کشورهای عضو باشد.
وی ادامه داد: کشورهای عضو گروه بریکس به مقوله‌ای با عنوان عدالت توجه دارند و رویکرد آنها مبتنی بر این اصل است؛ از این رو اعضای این گروه هم می‌توانند به تولیدکنندگان (مانند ایران و روسیه) و هم مصرف‌کنندگان (مانند چین، هند، آفریقای جنوبی و برزیل) بیاندیشند و مدل خوبی را تعریف کنند؛‌از این منظر، گروه بریکس سازمان تأثیرگذاری در دنیای امروز و گروه تأثیرگذارتری در فردا خواهد بود.
سفیر ایران در روسیه در بخش دیگری از این میزگرد با اشاره به اینکه برخی سالیان گذشته همکاری تهران و مسکو را در حوزه انرژی به واسطه دارا بودن دو کشور از ذخایر غنی انرژی و رقیب یکدیگر بودن منتفی می‌دانستند، گفت: دو کشور، این نگاه القایی غرب را به یک گزاره غلط تبدیل کرده‌اند و همکاری‌های جدی در عرصه تولید نفت و گاز و نیز بخش ‌های فنی و مجامع بین‌المللی همچون اوپک پلاس در دستور کار دارند.

طرح ایجاد گروه بریکس با نزدیکی چهار قدرت اقتصادی در حال ظهور جهان شامل برزیل، روسیه، چین و هند در دوران اوج یکجانبه‌گرایی آمریکا در اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی شکل گرفت. «گروه بریک» در ۱۶ ژوئن ۲۰۰۹ میلادی ( ۲۶ خرداد ۱۳۸۸ شمسی) به‌طور رسمی تأسیس شد و با اضافه شدن آفریقای جنوبی در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۰ (۳۰ شهریور ۱۳۸۹) نام آن پس از پیوستن این کشور از «بریک» به «بریکس» تغییر یافت.
در اجلاس سران بریکس در آفریقای جنوبی در تابستان ۱۴۰۲، سیریل رامافوزا رئیس جمهور این کشور اعلام کرد که اعضای این سازمان تصمیم گرفته اند از آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات برای عضویت کامل بریکس دعوت کنند. رئیس‌جمهوری جدید آرژانتین در ماه‌های اخیر اعلام کرد که کشورش به این گروه نمی‌پیوندد، با این حال، سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: ما دعوت از آرژانتین را لغو نمی کنیم، این دعوت باقی می ماند. خواهیم دید که توسعه بیشتر بریکس چگونه پیش می رود و همکاران آرژانتینی ما درباره این موضوع چه نتیجه گیری خواهند کرد.
روسیه در سال ۲۰۲۴ میلادی ریاست دوره‌ای گروه بریکس را برعهده دارد و بیش از ۲۵۰ رویداد را در این چارچوب میزبانی می‌کند. 

هیچ مانعی بر سر راه توسعه همکاری‌های انرژی میان ایران و روسیه وجود ندارد
مرتضی شاهمیرزایی مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران که بصورت مجازی در این نشست حضور داشت بر این نکته تاکید داشت که هیچ مانعی برای توسعه همکاری های دو کشور در عرصه انرژی بویژه پتروشیمی وجود ندارد. وی ضمن ارائه آمار در حوزه تولیدات و سرمایه گذاری در بخش پتروشیمی در ایران این نکته را متذکر شد که همکاری دو کشور طی سالهای اخیر از شتاب قابل توجهی برخوردار است.
در این نشست معاون وزیر انرژی روسیه و مدیران تعدادی از شرکت های همکار در حوزه انرژی نیز به ایراد سخنرانی پرداختند. معاون وزیر انرژی روسیه با اشاره به نقشه راه همکاری های فناورانه بین دو کشور اعلام نمود که زمینه های همکاری در این بخش تهیه شده است و شرکت های زیادی از روسیه با طرف های ایرانی در حال مذاکره و رایزنی هستند.
اشاره به امضا یادداشت تفاهم های فیمابین دو طرف در حوزه های انرژی، آموزش متخصصین و تکنولوژی و تجهیزات از مواردی بود که سخنرانان حاضر در جلسه بر آن تاکید داشتند.

سفیر ایران در روسیه در حاشیه این نمایشگاه با حضور در غرفه شرکت ترانس نفت روسبه، با پاول ریول-مروز، معاون بازرگانی و مدیریت این شرکت دیدار و زمینه های همکاری بین طرفین را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.
جلالی از همکاری های ترانس نفت با شرکت ملی نفت ایران و دیگر شرکتهای ایرانی ابراز خرسندی نمود و روند موجود در توسعه همکاری های فیمابین در عرصه انرژی را نوعی گرایش جدید دو کشور جهت دوری از شرکت های غربی و حرکت به سمت گسترش این نوع از همکاری ها بین تهران - مسکو برشمرد.
سفیر ایران در روسیه همچنین از غرفه شرکت های ایرانی حاضر در نمایشگاه بین المللی نفت وگاز روسیه دیدن کرد و از نزدیک از ظرفیت های تولیدی آنها و زمینه همکاری با طرف های روسی آشنا شد. 
شرکت های توربین ماشین خاورمیانه سازنده توربین های گازی، بخار و کمپرسور ، شرکت دانش بنیان توسعه صنایع نفت و گاز سرو، فعال در زمینه های تحقیق و تولید انواع کاتالیست های صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و صنعت فولاد و نیز طراحی و اجرای واحد های GTL (تولید نفت مصنوعی)، شرکت دانش بنیان شیمیایی تصفیه تولید کننده مواد اولیه شوینده ها و شرکت شیمی پژوهان تولید کننده جاذب های کربنی در این نمایشگاه حضور دارند و و بنا بر اعلام سفارت ایران در مسکو، مذاکرات خوبی با شرکت های روسیه داشتند و پیش بینی می شود این مذاکرات، در روزهای آتی به عقد قراردادهای میلیون دلاری منجر شود.
این نمایشگاه پنجشنبه به کار خود پایان می‌دهد. 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha