۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۳:۰۹
کد خبرنگار: 882
کد خبر: 85453079
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

سفیر ایران در جمع ایران‌شناسان روس: انقلاب اسلامی آغازگر تحول در مدیریت جهان بود

مسکو- ایرنا- سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه گفت: انقلاب اسلامی ایران،‌ نخستین انقلاب از نوع خود بود که استقلال از ساختار موجود دنیا را مطرح کرد و آغازگر روند تحول در مدیریت جهان به سمت نظام چندقطبی بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، کاظم جلالی این سخنان را دوشنبه در آیین افتتاحیه کنفرانس علمی بین‌المللی با عنوان « ۴۵ سالگی جمهوری اسلامی ایران» که با حضور جمعی از ایران‌شناسان و شرق‌شناسان روسیه در انستیتو شرق‌شناسی آکادمی علوم روسیه برگزار شد، بیان کرد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو با اشاره به زمینه‌های شکل‌گیری و اهداف انقلاب اسلامی گفت: به دنبال انقلاب اسلامی، لرزه عظیمی در دنیا ایجاد شد که موجب شد، اقدامات برای مقابله با ساختار قدرت جهانی شکل گیرد.
وی ادامه داد: به تعبیر دقیق‌تر آنچه در جهان اتفاق می‌افتد مبنی بر تضعیف هژمونی قدرت مرکزی با محوریت ایالات متحده آمریکا نشأت گرفته از انقلاب اسلامی ایران است. امروز کشورهای زیادی، این مسیر را طی‌ می‌کنند که دلیل آن ماهیت زشت هژمونی آمریکا در دنیا است.
جلالی خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورها قصد تعارض با آمریکا را نداشتند ولی نوع برخورد ایالات متحده با آن کشورها، آنها را ناگزیر به عکس‌العمل کرد.
وی افزود: اساسا آمریکایی‌ها مدیریت جهانی را بر اساس بحران‌سازی پیش می‌برند و در مناطق مختلف دنیا، بحران ایجاد می‌کنند تا خود، صحنه بین‌الملل را مدیریت کنند.

سفیر ایران در روسیه خطاب به شرق‌شناسان و ایران‌شناسان روس حاضر در این نشست گفت: شما به دنبال جنگیدن با اوکراین نبودید، چون شما و اوکراین در اصل یک ملت هستید ولی ماهیت زشت غرب و ایالات متحده آمریکا، این بحران را ایجاد کرد.
وی از بحران‌سازی در منطقه خاورمیانه و غرب آسیا و کشتار مردم غزه به عنوان یکی دیگر از شواهد سیاست بحران سازی آمریکا در نظام بین‌الملل یاد کرد و گفت: آنها حتی اجازه ندادند که قطعنامه الزام‌آوری علیه جنایات اسرائیل و توقف آن تصویب شود؛ این در حالی است که قضاوت افکار عمومی جهانی این است که در غزه، نسل‌کشی در حال وقوع است.

اهداف ملت ایران در پیشبرد انقلاب
جلالی در بخش آغازین سخنان خود از رهایی از استبداد داخلی و استعمار خارجی به عنوان اهداف ملت ایران در پیشبرد انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ یاد کرد و گفت:‌ این دو، دو رویه یک سکه هستند، چرا که کشورهایی که متکی بر ملت‌های خود نباشند،‌ناچار هستند به دنبال حامی در عرصه خارجی باشند.
وی ادامه داد: تاریخ ۱۵۰ ساله قبل از انقلاب اسلامی ایران، ‌گویای آن است که دولت‌های ما، دولت‌های ضعیفی بودند، پایگاه مردمی ضعیفی داشتند و در عرصه بین‌المللی نیز وابسته بودند.

پایه‌گذاری نظام جدید در عرصه بین‌الملل
سفیر ایران در مسکو گفت: تمام برنامه‌هایی که در ۴۵ سال گذشته در تاریخ جمهوری اسلامی ایران مشاهده می‌کنیم،‌ بخشی متوجه تنظیم مسائل داخلی و بخشی تنظیم مسائل خارجی بوده است؛ تنظیم مسائل داخلی به این معنا که نظام جدیدی را بنا گذاشتیم، پس باید در عرصه سیاست، اقتصاد، فرهنگ، اجتماع، همه این ابعاد، سیاستگذاری حکومتی خود را انجام دهیم که طبعا پایه‌گذاری آن کار دشواری بود، چون نظام ماهیتا جدیدی بود.
وی ادامه داد: وقتی می‌گوییم قصد داریم یک نظام دموکراتیک ایجاد کنیم، الگوهایی در جهان وجود دارد اما وقتی سخن از مردم‌سالاری دینی مطرح می‌کنیم، سخن از شکل‌گیری یک نظام جدید است.
جلالی اظهار داشت: وقتی به لحاظ فرهنگی،‌الگوهای رایج در دنیا را بپذیریم می‌گوییم دنباله رو یک الگو هستیم ولی وقتی می‌گوییم که می‌خواهیم یک الگوی جدید را جایگزین نظام قبلی کنم، نیازمند طراحی جدیدی است؛ بسیاری از چالش‌هایی که در جمهوری اسلامی ایران با آن مواجه هستیم، از همین مسأله نشأت می‌گیرد.
وی افزود: وقتی سخن از آزادی مطرح می‌کنید، الگوهایی در دنیا وجود دارد، ولی وقتی‌ می‌گویید آزادی در چارچوب دین، این امر، نیازمند طراحی جدیدی است.
سفیر ایران در مسکو گفت: در مسأله اقتصاد، اگر بخواهیم و می‌خواستیم الگوهای رایج دنیا را بپذیریم قالب‌های موجود وجود داشت اما زمانی که از اقتصاد اسلامی سخن می‌گوییم، بحث جدیدی است؛‌ این مبنا در همه ابعاد وجود دارد که انقلاب اسلامی نیازمند طرح‌ریزی الگوی جدیدی است، در این موضوع، تردیدی نیست.
وی با اشاره به تلاش‌ها در ۴۵ سال گذشته گفت: در عرصه رهایی از استبداد داخلی و تشکیل یک الگوی جدید حکومت به نام مردم‌سالاری دینی، کار بزرگی در جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت.
جلالی اظهار داشت: بُعد دیگر انقلاب اسلامی ایران در ارتباط با مبارزه با استعمار خارجی است. البته امروز سخن گفتن از استقلال و رهایی از استعمار، ‌خیلی راحت است. چون دنیا دارد این مسیر را می‌پیماید؛ اما انقلاب اسلامی ایران زمانی اتفاق افتاد که دو قطب مختلف قدرت در دنیا حاکم بود و معمولا انقلاب‌ها باید وابسته به یکی از دو قطب قدرت می‌بودند.

روابط در حال توسعه ایران و روسیه
سفیر ایران در مسکو در ادامه این نشست با ابراز خرسندی از برگزاری کنفرانس علمی ۴۵ سالگی جمهوری اسلامی ایران گفت: این کنفرانس را گام مهمی می‌دانیم که همدیگر را بهتر بشناسیم، به ویژه در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه امروز دارای رویکردهای مشترکی در بسیاری از عرصه‌ها هستند.
وی ادامه داد: روابط ما روز به روز در حال استحکام است. توسعه این مناسبات را از کسی نمی‌پوشانیم و دو کشور به صورت شفاف در راستای توسعه مناسبات گام برمی‌دارند؛ اراده رهبران دو کشور نیز بر گسترش روابط است.
جلالی با بیان اینکه ملت‌های ایران و روسیه در بسیاری از حوزه‌ها دارای اشتراکات فرهنگی هستند، گفت:‌ما هرچه بیشتر بتوانیم همدیگر را بشناسیم، گامی در راستای توسعه روابط است.

در ادامه این نشست که به مدت دو روز برنامه ریزی شده است، جمعی از ایران‌شناسان و شرق‌شناسان روس به بیان دیدگاه‌های خود در پیوند با ابعاد، دستاوردها و پیامدهای انقلاب اسلامی پرداختند.
برخی از پژوهشگران و اساتید از کشورهای همجوار نیز به صورت ویدئوکنفرانس در این کنفرانس به ارائه مقالات و دیدگاه‌های خود می پردازند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha