یکسال با دولت در دیار کریمان/از جهش رتبه کسب‌وکار تا رونق سرمایه‌گذاری و اشتغال

کرمان - ایرنا - ۱۴۰۲ را می‌توان سال تحولات اقتصادی کرمان دانست زیرا با اقدمات دولت و توسعه فعالیت‌های بخش خصوصی، شاهد بهبود برخی معیارهای مهم اقتصادی از جمله کاهش چنددرصدی بیکاری، ارتقای جهشی رتبه کسب و کار و نیز سرمایه گذاری بودیم؛ سالی که در آن سهم این استان در شاخص مهم تولید ناخالص ملی نیز افزایش یافت.

به گزارش ایرنا، کرمان که طی سال های گذشته در مقایسه با سایر استان ها کمتر مورد توجه قرار می گرفت، در سال ۱۴۰۲ موفق شد در برخی شاخص های کلان اقتصادی خود را به استان های بالای جدول نزدیک کند. به عنوان مثال استان کرمان که تا سال ۱۴۰۱ در رتبه ۳۱ فضای کسب و کار کشور قرار داشت توانست در ماه های پایانی سال ۱۴۰۲ به رتبه چهارم کشور برسد و از آن گذشته، رتبه چهارم کشور را در امنیت سرمایه گذاری کسب کند.

صرفنظر از افتتاح یا کلنگ زنی طرح های مهم در استان طی سال گذشته(۱۴۰۲)، از جمله دیگر رخدادهای مهم که بسیار حائز اهمیت بوده، کاهش قابل ملاحظه بیکاری و تحقق ۱۱۱ درصدی اشتغال بود؛ همچنین شاخص بسیار مهم دیگر که تغییرات آن بسیار کند صورت می گیرد، ارتقای سهم استان در تولید ناخالص داخلی کشور بوده است که از سه و یک دهم به چهار رسیده است.

به گفته استاندار کرمان، نرخ بیکاری استان کرمان در سال گذشته به ۷.۴ درصد رسید و این درحالی بود که این آمار در مقایسه با آغاز دولت سیزدهم چهار درصد کاهش یافته است.

ثمرات تیم یکپارچه اقتصادی و کمیته مهارت

اما از جمله اقدامات مهم و زیرساختی که از نگاه مدیران و کارشناسان سبب ساز تحقق بسیاری از شاخص های مهم اقتصادی در کرمان طی سال گذشته بوده و جا دارد پیش از ورود به جزییات شاخص ها بیان شود، هماهنگی و همراهی تیم اقتصادی در استان بوده که به اعتراف خود همین مدیران در بخش های دولتی و خصوصی، با مدیریت و هماهنگی معاون امور اقتصادی استانداری شکل گرفته و سبب ساز بسیاری از تحولات شده است.

امیر حسن زاده از زمانی که در دولت سیزدهم سکان معاونت امور هماهنگی اقتصادی را برعهده گرفته، به گواه بسیاری از منابع در بخش دولتی و خصوصی، توانسته این هماهنگی و همگرایی را بین تیم اقتصادی در استان ایجاد کند و اینک صدای واحدی از این تیم شنیده می شود.

این درحالی است که خروجی برخی اقدامات هنوز عیان نشده و باید منتظر ماند امسال یا سال های بعد نتایج را دید اما برخی شاخص های مهم اقتصادی مثل ارتقای رتبه کسب و کار و امنیت سرمایه گذاری که در کنار دیگر مولفه ها محقق شده اند، نتیجه همین هماهنگی بوده است و بیان شده اند؛ حال آنکه برخی اقدامات نیز کمتر بیان شده اما بسیار مهم بوده اند؛ مثل راه اندازی کمیته مهارت در بخش های اقتصادی استان به ویژه صنعت و معدن که شاید خروجی آن سال های بعد بیشتر نمایان باشد.

به باور معاون امور اقتصادی استانداری، درصورتی که تیم اقتصادی متشکل از تیم دولت و بخش خصوصی بتواند همراه و هماهنگ عمل کند، می توان امیدوار به کسب نتایج و خروجی نیز بود که در سال گذشته این مهم در استان شکل گرفت و جدای از نتایج اقدامات که برخی از آنها در سال گذشته مشاهده شد، بسیاری از رخدادهای اقتصادی از جمله بازگشت کرمان به قطب قالی، راه اندازی زنجیره مهارت افزایی علمی بین نیروی انسانی شاغل در استان، توسعه صنایع پایین دستی در معادن ، بهره برداری از معادن راکد و غیره کلید خورده و نتایج آنها طی امسال یا سال های بعد نمایان تر خواهد بود.

در هماهنگی بین بخش های دولتی و غیردولتی اقتصادی در استان، سال گذشته ایمیدرو نیز در استان پای کار آمد و مهارت آموزی سربازان یا دیگر کارگران بخش های صنایع معدنی وارد مراحل اجرایی شد تا هم دغدغه تولیدکنندگان از باب ضعف های نیروی انسانی برطرف شود و هم ایجاد شغل پایدار با درآمد مناسب برای نیروی بیکار، فراهم آید.

در گزارش پیش رو ضمن اشاره به طرح های مهم اقتصادی و سرمایه گذاری، جزییات کسب این شاخص های مهم اقتصادی به همت دولت سیزدهم در استان کرمان به شرح زیر تشریح می شود:

ارتقای ۲۷ پله ای فضای کسب و کار

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کرمان در این زمینه با بیان اینکه رتبه فضای کسب و کار این استان از ۳۱ در اوایل سال گذشته به چهارم کشور در انتهای پارسال رسید گفت: کرمان براساس آخرین پایش محیط کسب و کار پس از استان های خوزستان، قم و زنجان در جایگاه چهارم استان های کشور قرار گرفت.

محمدرضا وحیدی در پاسخ به این پرسش که چه اقدامی انجام شد که به این رتبه رسیدیم؟ عنوان کرد: احصا و رفع مشکلات کسب و کار طی همکاری شورای نظارتی و کارگروه امور قضایی، برگزاری منظم جلسات کارگروه رفع موانع تولید استان و اصلاح فرآیندهای اداری با تاکید بر پاسخگویی دستگاه ها کمک فراوانی به کسب این رتبه کرد.

وی همچنین در این راستا به موضوعاتی از جمله استقرار درگاه ملی مجوزها با هدف تسهیل و بهبود میز خدمت دستگاه ها، اعطای تسهیلات با هدف توسعه و بهبود فضای کسب و کار، بهبود فضای سرمایه گذاری و ۱۰ برنامه اجرایی که هر دستگاه متولی اجرای یکی از آنها است اشاره کرد و اظهار داشت: تمامی این اقدامات دست به دست هم دادند تا رتبه استان کرمان از ۳۱ تابستان سال گذشته، در پاییز امسال به چهارم کشور برسد.

رتبه چهارم امنیت سرمایه گذاری کشور

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و دبیر شورای اشتغال و سرمایه گذاری استان کرمان همچنین با بیان اینکه امنیت سرمایه گذاری توسط مرکز پژوهش های مرکز شورای اسلامی رصد می شود گفت: کرمان باوجود مولفه ها و داده های آماری رتبه بندی دستگاه ها، رتبه چهارم امنیت سرمایه گذاری کشور را کسب و حفظ کرد.

وی ادامه داد: نمره استان در امنیت سرمایه گذاری به نسبت سال‌های گذشته نیز بهتر شده، در واقع وضعیت ما در ثبات مقررات اجرایی و عملکرد دولت و فرهنگ وفای به عهد مناسب تر شده است.

یکسال با دولت در دیار کریمان/از جهش رتبه کسب‌وکار تا رونق سرمایه‌گذاری و اشتغال

وحیدی تاکید کرد: با راهبری و تلاش استاندار کرمان، معاون اقتصادی استانداری و دستگاه های اجرایی برنامه هایی در استان تدوین کردیم که وضعیت استان را رو به بهبود نهاده و نشان می دهد اگر دستگاه های اجرایی پای کار باشند اقدامات خوبی در راستای توسعه پایدار استان اتفاق می افتد.

تحقق ۱۱۱ درصدی تعهد اشتغال کرمان در سال جاری

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان نیز گفت: تعهد اشتغال ما در سال ۱۴۰۲ ایجاد بیش از ۴۶ هزار فرصت جدید شغلی بود که میزان ۵۱ هزار و ۳۴۶ شغل در سامانه به ثبت رساندیم و این آمار یعنی ۱۱۱ درصد از برنامه عمل کردیم.

مجتبی مصباح افزود: درصد پیشرفت تحقق تعهد اشتغال به تفکیک شهرستان‌ها به ترتیب شهربابک ۱۵۰ درصد، بردسیر ۱۳۳ درصد، رابر ۱۳۱ درصد، رفسنجان ۱۲۴ درصد و اُرزوییه ۱۱۹ درصد بوده است.

وی با اشاره به عملکرد دستگاه ها در تحقق اشتغال ادامه داد: بسیج سازندگی ۳۴۶ درصد، تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۱۹۵ درصد و سپس کمیته امداد امام خمینی(ره)، دامپزشکی و شرکت گاز بالاترین آمار را داشتند.

یکسال با دولت در دیار کریمان/از جهش رتبه کسب‌وکار تا رونق سرمایه‌گذاری و اشتغال

از سفر دولت تا جذب صدها هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری

اقدامات و دستاوردهای یک سال گذشته دولت در استان کرمان علاوه بر جذب صدها هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در این استان و تحقق ۱۱۱ درصدی تعهد اشتغالزایی، فعالیت های حوزه مسکن و گردشگری را به عنوان بخش های دیگر اقتصادی دیار کریمان تسهیل کرده و رونق بخشیده، اقداماتی که باوجود همکاری دولت و بخش خصوصی محقق شده است.

باوجود تمامی این فعالیت ها و دستاوردها، استان کرمان در تیرماه سال گذشته میزبان رییس جمهور نیز بود، سفری که برای این استان آورده های مناسبی به ویژه در صنعت آب و برق داشت و افتتاح پروژه های آب و برق رسانی شهرستان های شرقی استان کرمان و بهره برداری از نیروگاه گازی فولاد بوتیا کرمان بخشی دیگر از این پروژه ها بود.

مشروح سفر استانی رییس جمهور با عنوان «وعده گوارای رییس جمهور برای کرمان؛ پایان انتظار ۱۲ساله آبرسانی تا اتصال به شبکه خلیج فارس» روی خروجی ایرنا قرار گرفت. البته این نخستین سفر رییس جمهور به دیار کریمان نبود زیرا آیت الله رییسی غیر از سفر استانی هیات دولت، چند مرحله دیگر نیز با هدف رسیدگی به سیل زدگان جنوب کرمان و نیز بعد از حمله تروریستی گلزار شهدا به این استان سفر کرد.

یکسال با دولت در دیار کریمان/از جهش رتبه کسب‌وکار تا رونق سرمایه‌گذاری و اشتغال

اولویت آب

استاندار کرمان با اشاره به اینکه از بزرگترین مشکلات ما در استان آب است گفت: پروژه های انتقال آب به‌ویژه در بخش شرب درحال انجام است که در برخی مناطق به سامان رسیده و بعضی نیز در حال به نتیجه رسیدن است.

وی با بیان اینکه کرمان استان خشک کویری و درگیر با خشکسالی های ممتد است گفت: با استمرار خشکسالی ها، اوضاع بدتر شده و پروژه های انتقال خیلی کمک می کند.

افتتاح خط انتقال آب از سد نسا به شرق کرمان پس از ۱۲ سال انتظار

فاز نخست خط انتقال آب از سد نسا در شرق کرمان به شهرهای بم و بروات در حالی تیرماه سال گذشته همزمان با سفر آیت الله سید ابراهیم رییسی، رییس جمهور به بهره برداری رسید که انتظارها برای افتتاح آن ۱۲ ساله شده بود.

خط انتقال آب از سد نسا در شرق کرمان یکی از سه ضلع بسته آبرسانی دولت برای حل بحران آب استان کرمان است که پس از ۱۲ سال از زمان کلنگ‌زنی، در دولت سیزدهم به سرانجام رسید و افتتاح شد.

یکسال با دولت در دیار کریمان/از جهش رتبه کسب‌وکار تا رونق سرمایه‌گذاری و اشتغال

فاز نخست این پروژه شامل خط انتقال آب از سد نسا به شهرهای بم و بروات به طول ۵۷ کیلومتر، ایستگاه پمپاژ با ظرفیت ۹۷۰ لیتر در ثانیه، ۲ مخزن ۱۰ و پنج هزار مترمکعبی، ۴۰ کیلومتر خط برق و فاز نخست تصفیه خانه با ظرفیت ۲۵۰ لیتر در ثانیه است.

هزینه‌کرد طرح ۱۵ هزار میلیارد ریال اعلام شده است و خط آبرسانی از سد نسا هزار لیتر بر ثانیه ظرفیت دارد که در فاز اول ۲۵۰ لیتر بر ثانیه مورد نیاز شهرهای بم و بروات بهره‌برداری می‌شود و در فازهای بعد آب به سمت سایر شهرهای شرقی می‌رود.

این پروژه ۲۴۰ هزار نفر ساکنان شهرهای بم و بروات را زیر پوشش آب شرب سالم و پایدار قرار داده و طرح آبرسانی به سایر شهرستان‌های شرق استان از جمله فهرج، نرماشیر و ریگان هم در سال هدف، ۴۲۲ هزار نفر را زیرپوشش قرار می‌دهد.

همچنین پروژه انتقال خلیج فارس برای تامین آب شرب شهرهای کرمان و رفسنجان و همچنین تامین آب جیرفت و عنبرآباد از سد از دیگر از پروژه های انتقال آب استان است که بخشی از عملیات اجرایی آنها کامل شده و مابقی با سرعت مراحل اجرایی را می گذراند.

۳۰۰ هزار میلیاردریال پروژه در کرمان به مرحله بهره‌برداری رسید

در مجموع اقدامات حوزه های مختلف استان کرمان طی یک سال گذشته آنقدر زیاد است که در قالب یک گزارش نمی گنجد و به همین منظور چند مورد از مهمترین دستاوردهای دولت طی یک سال گذشته در استان کرمان بازگو می شود. استاندار کرمان در روزهای پایانی سال گذشته در مصاحبه با خبرنگار ایرنا با تشریح برخی اقدامات مختلف یک سال گذشته دولت سیزدهم در این استان اقدامات را بازگو کرد و گفت: از جمله رخدادهای نویدبخش، توسعه سرمایه گذاری ها و ایجاد زمینه برای آنهاست که در این زمینه سه، چهار پروژه بزرگ با حدود ۳۰۰ هزار میلیارد ریال اینک آماده بهره برداری شده است.

محمدمهدی فداکار اظهارداشت: بیش از ۱۰۰ همت (۱۰۰ هزار میلیارد تومان) پروژه نیز در استان توسط بخش خصوصی در دست اجراست که نوید اشتغال و توسعه خوبی را می دهد.

یکسال با دولت در دیار کریمان/از جهش رتبه کسب‌وکار تا رونق سرمایه‌گذاری و اشتغال

وی خاطرنشان کرد: پروژه های خوبی در استان کرمان انجام شده که اطلاع رسانی نشده و پروژه بندر خشک با همکاری روس‌ها اتفاق بزرگی است که برای استان آورده خوبی خواهد داشت.

استاندار کرمان گفت: پروژه‌های اقتصادی لاستیک ارگ، فرومنگنز جوپار و تولید سلول های خورشیدی بخشی از طرح های بزرگ استان کرمان هستند که روند عملیات اجرایی این طرح‌ها باید در سال جاری رصد و پیگیری شوند.

وی با بیان اینکه ساختارسازی مناسب برای سرمایه گذاری و اشتغال توسط بخش خصوصی به‌خوبی در استان کرمان شکل گرفته که حلقه مفقوده کشور نیز است گفت: بیشتر پروژه های بزرگ سرمایه گذاری در این استان توسط بخش خصوصی انجام می شود که مدنظر و مطلوب نظام حکمرانی است.

به گفته استاندار کرمان، ۸۸ درصد اشتغال استان در بخش خصوصی است و شرکت های متعدد سرمایه گذاری های خوبی در زمینه های گوناگون انجام داده اند.

آغاز ساخت کارخانه ورق گالوانیزه

اما عملیات اجرایی احداث کارخانه ورق گالوانیزه و ورق‌های رنگی بهمن ماه سال ۱۴۰۲ در شهر جوپار و با حضور جمعی از مسئولان و با سرمایه گذاری ۵۰ هزار میلیارد ریالی بخش خصوصی آغاز شد که در مدت زمان ۳۰ ماه احداث می شود.

مجری این طرح گفت: این طرح شامل ۲ کارخانه تولید ورق گالوانیزه با ظرفیت تولید ۱۵۰ هزار تن و ورق های رنگی با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن اجرا می شود و برای اجرای این طرح در گام نخست مطالعه اولیه و بازاریابی را انجام و بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری پیش بینی شده است.

این پروژه برای ۲۰۰ نفر به طور مستقیم و برای ۷۰۰ نفر غیرمستقیم اشتغال‌زایی دارد و اجرای طرح هیچگونه اثرات زیست محیطی مخربی نخواهد داشت، ضمن آنکه زنجیره فولاد با راه اندازی ورق های فولادی از سنگ تا رنگ به صورت کامل می شود و به صادرات خارجی نیز می توانیم نگاه داشته باشیم.

یکسال با دولت در دیار کریمان/از جهش رتبه کسب‌وکار تا رونق سرمایه‌گذاری و اشتغال

آغاز عملیات اجرایی پروژه فیبر نوری

آذرماه سال گذشته نیز پروژه بزرگ فیبر نوری استان کرمان با هدف ارتقای ۸۰ برابری سرعت اینترنت و افزایش پهنای باند در شهر کرمان و سایر مناطق استان آغاز شد و این پروژه می تواند تحولی در بستر ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان ایجاد کند. پس از شهر کرمان، انعقاد قرارداد فیبرنوری در دیگر شهرهای استان نیز کلید خورد تا در سال آینده نیز این پروژه تکمیل شود.

یکسال با دولت در دیار کریمان/از جهش رتبه کسب‌وکار تا رونق سرمایه‌گذاری و اشتغال

آغاز ساخت کارخانه فروسیلیکو منگنز

عملیات احداث کارخانه فرومنگنز و فرو سیلیکو منگنز با ظرفیت سالانه ۶۰ هزار تن در کرمان طی مراسمی روز ششم دی ماه سال گذشته آغاز شد تا زنجیره تولید فولاد در این استان تکمیل شود.کارخانه فرومنگنز و فرو سیلیکو منگنز استان کرمان با سرمایه‌گذاری حدود ۳۰ هزار میلیارد ریال و کارفرمایی بخش خصوصی احداث می‌شود و ۲۴۲ نفر اشتغالزایی مستقیم دارد. طبق پیش‌بینی انجام شده این کارخانه در مدت ۳۰ ماه راه‌اندازی خواهد شد.

فداکار استاندار کرمان در آیین آغاز عملیات اجرایی این پروژه با اشاره به اهمیت راه‌اندازی این کارخانه در تامین نیاز شرکت‌های فولادی داخل استان اظهار کرد: سالانه حدود ۲۰۰ میلیون دلار برای واردات محصولاتی چون فرومنگنز و فرو سیلیکو منگنز هزینه می شود که راه‌اندازی این کارخانه در استان می‌تواند بخش اعظمی از آن را تامین کند.

وی افزود: راه اندازی این کارخانه علاوه بر اینکه از خروج ارز از کشور جلوگیری می‌کند، بازار این محصولات تولیدی در استان و کشور نیز وجود دارد.

یکسال با دولت در دیار کریمان/از جهش رتبه کسب‌وکار تا رونق سرمایه‌گذاری و اشتغال

افتتاح ۳۲۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری صنعتی

همچنین تیرماه سال گذشته چهار پروژه در بخش های صنعتی و حوزه انرژی شرکت میدکو (توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه) از جمله نیروگاه گازی این مجموعه با ارزش ۳۲۰ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری و پنج هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال افتتاح شد. محل افتتاح متمرکز این پروژه ها در مجتمع فولاد بوتیا ایرانیان بود که نیروگاه برق گازی آن از جمله طرح های بزرگ به شمار می رود. چهار پروژه شرکت میدکو، ۲ طرح فولادسازی و نیروگاه برق شرکت فولاد یوتیا واقع در شهرستان کرمان و طرح آبگیری از باطله کنستانتره و خشک کن کنستانتره در شهرستان زرند قرار دارند؛ ۱۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از حجم اعتبار این پروژه ها مربوط به نیروگاه، ۱۶ هزار میلیارد تومان مربوط به کارخانه فولاد و مابقی مربوط به ۲ پروژه دیگر است.

مشروح کامل این خبر در لینک قابل مشاهده است.

یکسال با دولت در دیار کریمان/از جهش رتبه کسب‌وکار تا رونق سرمایه‌گذاری و اشتغال

گشایش قفل تولید از ۴۳ کارخانه غیرفعال

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان کرمان هم گفت: در مجموع ۲۰۱ واحد غیرفعال در شهرک صنعتی استان کرمان داریم که سال گذشته ۴۳ واحد غیرفعال به چرخه فعالیت تولیدی خود برگشت.

حسین میجانی اظهارداشت: واحدهای راکد، احساس نومیدی را به جامعه تلقین می کنند و با فعال سازی آنها به این چرخه شور و شوق و جنب و جوش دادیم.

وی یادآور شد: سال گذشته به واسطه موافقت سازمان صنایع کوچک و بانک توسعه و تعاون ۴۰۰ میلیارد ریال از محل منابع داخلی خود و منابع بانکی با اولویت به واحدهای غیرفعال اختصاص دادیم.

یکسال با دولت در دیار کریمان/از جهش رتبه کسب‌وکار تا رونق سرمایه‌گذاری و اشتغال

جهش تولید کرمان به میزان چهار درصد کشور و کاهش نرخ بیکاری

استاندار کرمان همچنین به رشد اقتصادی استان و جایگاه کرمان در اقتصاد ملی اشاره و بیان کرد: در رشد اقتصادی کشور نیز، استان به‌شدت نقش داشته است.

وی تصریح کرد: ابتدای دولت سیزدهم، سهم استان کرمان در تولید ناخالص داخلی، سه و یک دهم بود که حفظ این سهم خود، بسیار مهم و حرکت آن هم میلیمتری است( ارتقای آن به‌سختی انجام می شود) اما استان اینک در این زمینه به عدد چهار رسیده است.

فداکار گفت: سرجمع همه اتفاق های اقتصادی در این حجم، در اقتصاد ملی خود را نشان می دهد.

وی در ادامه کاهش چهار درصدی بیکاری در استان طی ۲ سال اخیر را مورد اشاره قرار داد و گفت: ۲ سال پیش بیکاری در استان ۱۲ درصد بود که با تلاش های گسترده شاهد کاهش چهاردرصدی آن بودیم.

یکسال با دولت در دیار کریمان/از جهش رتبه کسب‌وکار تا رونق سرمایه‌گذاری و اشتغال

خبرهای نویدبخش مسکن با واگذاری ۱۵ هزار قطعه زمین به مردم

استاندار کرمان در ادامه به تلاش های دولت برای حل مشکل مسکن در این استان اشاره و بیان کرد: باوجود آنکه در برخی شهرهای بزرگ استان مشکل تامین زمین داشتیم، اما نهایت تلاش برای رفع مشکلات به کارگرفته شد و نتیجه داد.

وی با اشاره به آمار مجموع شهرهای کرمان به تعداد ۸۴ شهر بیان کرد: در بخش مسکن به جز شهرهای کرمان و سیرجان که متقاضی در آنها زیاد و زمین کم داشتیم، برای همه دیگر شهرهای استان به صورت تکی به مردم زمین می دهیم که اتفاق خیلی مهمی است.

فداکار گفت: وقتی زمین به این شکل به مردم واگذار می شود، آنان انگیزه بیشتری برای ساخت و ساز دارند و از حداکثر ظرفیت ها برای ساخت و ساز استفاده می کنند، ضمن اینکه با داشتن سند، بانک ها نیز راحت تر می توانند در خصوص تضامین و تعهدات اقدام کنند و تسهیلات ارائه دهند.

وی اظهارامیدواری کرد که تا پایان سال گذشته ۱۵ هزار قطعه زمین به مردم در نقاط مختلف استان واگذار شد و بخشی نیز امسال واگذار خواهد شد.

یکسال با دولت در دیار کریمان/از جهش رتبه کسب‌وکار تا رونق سرمایه‌گذاری و اشتغال

۶۷ درصد واحدهای مسکونی کرمان مقاوم سازی شدند

مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمان نیز با بیان اینکه سالانه ۱۰ تا ۱۲ هزار واحد مسکونی روستایی مقاوم سازی می شود گفت: ۶۷ درصد واحدهای مسکونی روستایی استان مقاوم سازی شده اند و این آمار ۱۴ درصد بیش از میانگین کشور است.

مهدی محمدی با بیان اینکه براساس آخرین سرشماری ۳۱۰ هزار واحد مسکونی در استان کرمان وجود دارد تصریح کرد: وام ۲ میلیارد ریالی با پنج درصد سود به متقاضیان مسکن روستایی اخیرا به سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال افزایش یافته است و این وام را به بیش از ۲۰۸ هزار واحد متقاضیان روستایی پرداخت کردیم.

یکسال با دولت در دیار کریمان/از جهش رتبه کسب‌وکار تا رونق سرمایه‌گذاری و اشتغال

ثبت ۲ اثر کرمان در فهرست میراث جهانی

همه خبرها در حوزه های صنعتی نیست، استان کرمان دارای کاروانسراهای زیبا و ارزشمندی است که هر کدام از جاذبه‌های میراث فرهنگی و گردشگری این دیار محسوب می‌شوند و طی شهریورماه سال گذشته با پیگیری دولت و با تصمیم کمیته میراث جهانی یونسکو ۲ نشان ثبت جهانی بر سر در ۲ کاروانسرای گنجعلی‌خان شهر کرمان و چاه‌کوران شهرستان راور نصب شد تا تعداد آثار ثبت جهانی این استان به ۱۰ مورد برسد و این استان از این حیث در رتبه نخست کشور قرار گرفت.

ارگ بم (بزرگترین سازه خشتی جهان)، روستای دست‌کَند میمند با چندهزار سال قدمت، باغ زیبای شازده یا شاهزاده ماهان با ویژگی های منحصر به فرد باغ و معماری عمارت آن، دشت کویر لوت که قدیمی ترین درفش جهان از این کویر در منطقه شهداد به دست آمده و سه قنات «گوهرریز» جوپار در شهرستان کرمان، «اکبرآباد» و «قاسم آباد» در شهرستان بم و نیز روستای دارستان سیرجان و این شهرستان به عنوان خاستگاه بافت گلیم شیرکی سیرجان هشت اثر ثبت جهانی استان کرمان تاکنون بودند.

یکسال با دولت در دیار کریمان/از جهش رتبه کسب‌وکار تا رونق سرمایه‌گذاری و اشتغال

دیگر اقدامات شاخص

به گزارش ایرنا، همچنین توسعه صنایع فولادی با تولید ۱۰ میلیون تن فولاد در استان کرمان تا افق ۱۴۰۴، افزایش ۵۰ درصدی تولید گندم و تولید ۵۶۰ هزار تن محصولات گلخانه ای، تکمیل ۵۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی، افتتاح ساختمان جدید استانداری کرمان پس از ۱۵ سال وقفه، توسعه شرکت های دانش بنیان به ۱۱۴ شرکت، گازرسانی به ۶ شهر باقی مانده استان، افزایش تولید خودرو به ۱۲۷ هزار دستگاه در سال، افزایش تولید لاستیک به ۵۱ درصد کشور، برگزاری نخستین رویداد ملی چوگان، نخستین جشنواره ملی نان، افتتاح و کلنگ زنی ۲۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان طرح در هفته دولت ۱۴۰۲، اجرای طرح تثبیت مناطق حاشیه ای، لایروبی رودخانه ها و رونمایی از نخستین دستگاه حفاری معدنی کشور بخشی از دیگر اقدامات یک سال گذشته در استان کرمان بوده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha