رتبه کیفی فضای کسب و کار کرمان از ۳۱ به چهارم کشور رسید

کرمان - ایرنا - رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کرمان با بیان اینکه رتبه فضای کسب و کار این استان از ۳۱ در سال گذشته به چهارم کشور رسیده است گفت: کرمان براساس آخرین پایش محیط کسب و کار پس از استان های خوزستان، قم و زنجان در جایگاه چهارم استان های کشور قرار گرفته است. 

به گزارش ایرنا، محمدرضا وحیدی عصر سه شنبه در نشست کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان کرمان با طرح این پرسش که چه اقدامی انجام دادیم که به این رتبه رسیدیم؟ عنوان کرد: احصا و رفع مشکلات کسب و کار طی همکاری شورای نظارتی و کارگروه امور قضایی، برگزاری منظم جلسات کارگروه رفع موانع تولید استان و اصلاح فرآیندهای اداری با تاکید بر پاسخگویی دستگاه ها کمک فراوانی به کسب این رتبه کرد.

رتبه کیفی فضای کسب و کار کرمان از ۳۱ به چهارم کشور رسید

وی همچنین در این راستا به موضوعاتی ازجمله استقرار درگاه ملی مجوزها با هدف تسهیل و بهبود میز خدمت دستگاه ها، اعطای تسهیلات با هدف توسعه و بهبود فضای کسب و کار، بهبود فضای سرمایه گذاری و ۱۰ برنامه اجرایی که هر دستگاه متولی اجرای یکی از آنها است، اشاره کرد و اظهار داشت: تمامی این اقدامات دست به دست هم دادند تا رتبه استان کرمان از ۳۱ تابستان سال گذشته، در پاییز امسال به چهارم کشور برسد.

رتبه چهارم امنیت سرمایه گذاری کشور هم به کرمان رسید

دبیر شورای اشتغال و سرمایه گذاری استان کرمان با بیان اینکه امنیت سرمایه گذاری توسط مرکز پژوهش های مرکز شورای اسلامی رصد می شود گفت: کرمان باوجود مولفه ها و داده های آماری رتبه بندی دستگاه ها، رتبه چهارم امنیت سرمایه گذاری کشور را کسب و حفظ کرد.

وی ادامه داد: نمره استان کرمان در امنیت سرمایه گذاری به نسبت سال‌های گذشته نیز بهتر شده، در ثبات مقررات اجرایی و عملکرد دولت و فرهنگ وفای به عهد وضعیت ما مناسب تر شده است اما در شفافیت و سلامت اداری نیاز به اقدامات بیشتری داریم.

وحیدی افزود: استان کرمان در متوسط تمامی این شاخص ها در رتبه چهارم کشور قرار گرفته اما باید با انجام اقدامات بیشتر به رتبه اول کشور تبدیل شویم، بایستی شرایط سرمایه گذاری بهتر شود و به سمت سرمایه گذاری، تولید و درآمدزایی برای مردم برویم و امیدوارم سال آینده وضعیت ارتقای درآمد سرانه مردم استان نیز بهتر شود.

وی تاکید کرد: با راهبری و تلاش استاندار کرمان، معاون اقتصادی و دستگاه های اجرایی برنامه هایی در استان تدوین کردیم که وضعیت استان را رو به بهبود نهاده و نشان می دهد اگر دستگاه های اجرایی پای کار باشند اقدامات خوبی در راستای توسعه پایدار استان اتفاق می افتد.

۴.۳ درصد بیکاران کشور کرمانی هستند

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان با بیان اینکه کرمان چهار درصد کل جمعیت و ۳.۸ درصد افراد بالای ۱۵ سال کشور را دارد گفت: ۸۸ هزار و ۵۵۵ نفر بیکار در این استان داریم که حدود ۴.۳ دهم درصد از بیکاران کشور را شامل می شود.

وی با بیان نرخ بیکاری استان کرمان در حال کمتر شدن از متوسط کشور است تصریح کرد: نرخ بیکاری در پاییز افزایش می یابد زیرا سهم اشتغال حوزه کشاورزی این استان بالاتر از کشور است و نرخ بیکاری ما در پاییز نسبت به دیگر فصول بیشتر می شود و باید در این زمینه برنامه ریزی داشته باشیم.

رتبه کیفی فضای کسب و کار کرمان از ۳۱ به چهارم کشور رسید

نرخ بیکاری مردان کرمانی کمتر از میانگین کشور

وحیدی اضافه کرد: نرخ بیکاری زنان استان کرمان بیش از متوسط کشوری و این آمار در مردان کمتر است اما کرمان امسال کاهش ۸.۲ درصدی نرخ بیکاری زنان در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد و وضعیت اشتغالزایی برای بانوان بهتر شده است.

وی اظهار داشت: نرخ بیکاری جوانان ۱۸ تا ۳۵ سال استان کرمان بیش از متوسط کشوری است و علت آن سهم بالای بخش کشاورزی در اقتصاد استان بوده و در این زمینه جوانان وارد این بخش نشدند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان با اشاره به ضعف مهارت در استان کرمان یادآور شد: نرخ مشارکت اقتصادی در دیار کریمان روند کاهشی داشته و در این خصوص کرمان از متوسط کشوری پایین‌تر است.

وی ادامه داد: با اینکه نیازمند نیروی کار بیشتری هستیم اما باید ایجاد انگیزه کنیم تا افرادی که در سن اشتغال هستند وارد بازار کار شوند.

اشتغال حوزه کشاورزی کرمان سه برابر کشور

وحیدی با بیان اینکه کرمان به عنوان یک استان با درآمد بالا شناخته می‌شود گفت: درآمد سرانه استان کرمان نسبت به کشور پایین تر است زیرا کشاورزی ما درآمد بالایی ندارد لذا باید در حوزه های همچون کشاورزی مکانیزه برنامه ریزی کنیم، ضمن آنکه بایستی عمده بار اشتغال استان به حوزه صنعت و خدمات وارد شود.

وی ابراز داشت: در حالی که ارزش افزوده بخش کشاورزی استان کرمان پایین است اما اشتغال ما در این حوزه سه برابر کشور است و این آمار به عامل پایین آمدن درآمد سرانه در این استان تبدیل شده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان ادامه داد: همچنین با وجود کمبود آب به صلاح نیست که برنامه‌ای برای افزایش اشتغال در حوزه کشاورزی داشته باشیم و باید اشتغالزایی در راستای توسعه صنعت و خدمات دیار کریمان برنامه ریزی شود.

وی بیان کرد: اشتغال ناقص به مشاغلی گفته می شود که کمتر از ۴۴ ساعت کار کنند در حالی که آمادگی اشتغال برای بیش از این میزان را دارند و استان کرمان با ۳.۱ درصد جزو چهار استان با کمترین اشتغال ناقص است.

وحیدی با بیان اینکه افزایش نرخ مشارکت در استان با تاکید بر زنجیره ارزش افزوده شکل می‌گیرد افزود: دستگاه‌های آموزشی و بنگاه های اقتصادی باید در حوزه مهارت، آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی برنامه ریزی جدی داشته باشد.

تحقق ۱۱۱ درصدی تعهد اشتغال کرمان در سال جاری

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان نیز در ادامه این نشست گفت: تعهد اشتغال ما در سال ۱۴۰۲ ایجاد بیش از ۴۶ هزار فرصت جدید شغلی بود که میزان ۵۱ هزار و ۳۴۶ شغل در سامانه به ثبت رساندیم و این آمار یعنی ۱۱۱ درصد از برنامه عمل کردیم.

مجتبی مصباح افزود: درصد پیشرفت تحقق تعهد اشتغال به تفکیک شهرستان‌ها به ترتیب شهربابک ۱۵۰ درصد، بردسیر ۱۳۳ درصد، رابر ۱۳۱ درصد، رفسنجان ۱۲۴ درصد و ارزوییه ۱۱۹ درصد بوده و پایین جدول این آمار نیز رودبار جنوب ۹۲ درصد، فهرج ۹۱ درصد و قلعه گنج ۸۵ درصد بود.

وی با اشاره به عملکرد دستگاه ها در تحقق اشتغال ادامه داد: بسیج سازندگی ۳۴۶ درصد، تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۱۹۵ درصد و سپس کمیته امداد امام خمینی(ره)، دامپزشکی و شرکت گاز بالاترین آمار بودند و پایین ترین نیز راه و شهرسازی ۸۸ درصد و بنیاد برکت ۵۰ درصد بوده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان عنوان کرد: براساس گزارش نظارت در صحت سنجی این آمار بهترین رتبه مربوط به شهرستان نرماشیر ۱۰۰ درصد است و پس از آن نیز شهرستان های رفسنجان، ارزوییه، بافت، انار، بم و کرمان قرار گرفتند و میانگین درصد صحت آمار اشتغال در کشور ۹۲.۶۵ است.

وی با آور شد: پایین ترین آمار صحت سنجی مربوط به ادارات دامپزشکی، آموزش و پرورش و بنیاد مسکن بود که چندین بار به این ادارات اعلام شده که به کارتابل خود مراجعه کنند.

مصباح افزود: آمار بی پاسخ ها باعث شده تحقق تعهد اشتغال استان کرمان از ۱۱۱ به ۱۰۳ برسد و در این زمینه براساس بررسی‌های صورت گرفته اشتغال در طرح های مورد بررسی، تایید نشده و یا بی پاسخ ماندند، یا شناسایی نشده اند.

وی بیان کرد: استان کرمان در زمینه پایش صحت سنجی در روز ۱۰ اسفند در رتبه ۱۸ کشور قرار گرفت اما در پنج روز گذشته اقدامات خوبی در این حوزه استان انجام شده که در آمار یاد شده نیامده است.

رتبه کیفی فضای کسب و کار کرمان از ۳۱ به چهارم کشور رسید

تعهد ایجاد ۳۹ هزار شغل برای سال آینده در کرمان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان خاطرنشان کرد: براساس اعلام وزارت کشور، تعهد اشتغال استان کرمان برای سال آینده ۳۹ هزار و ۳۰۳ شغل در نظر گرفته شده و نسبت به سال گذشته کمتر بوده است اما نرخ بیکاری استان باید به ۸.۳ درصد و تعداد بیکاران بایستی به کمتر از ۸۱ هزار نفر برسد.

وی افزود: سال آینده ضمن جدا کردن از آمار کلی اشتغال، سهم اشتغال فارغ التحصیلان بیکار را داریم و در این زمینه باید ۹ هزار و ۵۴۵ نفر یعنی ۲۵ درصد کل آمار اشتغال به این افراد اختصاص یابد و ثبت سامانه شود.

مصباح ابراز داشت: به عنوان مثال اشتغال صمت سال گذشته ۱۰ هزار بوده و سال آینده ۹ هزار و ۳۰۰ شغل خواهد بود که ۲ هزار و ۲۳۲ نفر از آنان باید فارغ التحصیلان بیکار باشد و این موضوع به همه دستگاه ها اعلام شده است.

وی ادامه داد: تعهد بنیاد برکت باتوجه به کاهش بودجه، از پنج هزار اشتغال سال گذشته به ۲ هزار فرصت جدید شغلی کاهش یافته اما باید ۴۸۰ نفر از آنان فارغ التحصیل باشند.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان کرمان در ادامه با اشاره به اشتغال پایدار روستایی گفت: برش شهرستانی نیز برای سال آینده کاهشی بوده است و به عنوان مثال ارزوییه از ۷۹۰ به ۷۱۱ نفر تعهد اشتغال رسیده است.

وی افزود: صنایع کوچک استان کرمان زیر سایه سنگین صنایع بزرگ به راحتی نفس نمی کشند در حالی که این صنایع ۸۰ درصد اشتغال استان را تامین کردند اما به این اندازه به آنها توجه نمی شود لذا در این زمینه هر سه ماه یکبار نشستی برگزار شود تا دغدغه ها را رسیدگی و از ظرفیت آنها استفاده کنیم.

ضرورت معرفی بسته‌های سرمایه‌گذاری در شهرستان‌ها

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان هم در این نشست گفت: نخستین نشست کانون کارآفرینان برتر استان امروز برگزار شد و اعضای هیأت مدیره کانون طی انتخاباتی مشخص و احکام آنان صادر شد که این کانون به عنوان اتاق فکر اشتغال استان فعالیت می کند، ضمن آنکه تاکید ما بر این است که این کانون در بحث مهارت و بازار به استان کمک کند.

امیر حسن زاده افزود: تعهد اشتغال ما بالاتر از کشور است اما ظرفیت بیشتری نیز داریم و در این زمینه بانک ها همکاری کردند و مسایل و مشکلات پرداخت تسهیلات بانکی نیز منتقل شده و در این زمینه قول همکاری دادند.

وی یادآور شد: پرداخت وام های خرد کمک چندانی به استان کرمان نکرده و دستگاه ها و بانک ها بایستی کارفرماهای مناسبی را معرفی کنند ضمن آنکه ارتباط دستگاه ها برای شناسایی کارفرمای مناسب اتفاق نیفتاده است برای سال آینده پرداخت وام را هدفمند می کنیم.

معاون استاندار کرمان اضافه کرد: فرمانداران بسته‌های سرمایه گذاری را به تفکیک شهرستان‌ها آماده و فرصت های این حوزه را معرفی کنند زیرا این موضوع می تواند به توسعه پایدار استان کمک کند و ۵۰ درصد کار را پیش ببرد.

عملکرد بانک ها در پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ کرمان

همچنین مدیرکل اقتصاد و دارایی استان کرمان در این نشست گفت: پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ را در سه بخش دنبال می کنیم و در این زمینه منابع تلفیقی بانک ها در این استان ۱۳ هزار و ۵۶۰ میلیارد ریال است.

صادق سلطانی نژاد افزود: برای تمامی دستگاه ها به نسبت سهم تسهیلات تعیین شده به طور هفتگی برنامه ریزی کردیم و تمامی دستگاه ها طرح های خوبی آوردند که در کمیته استانی مصوب شد، در این زمینه ۲۰ هزار و ۷۴۰ میلیارد ریال طرح مصوب و به شبکه بانکی ارسال شده اما ۶۷۲ طرح معادل چهار هزار و ۱۲۰ میلیارد ریال پرداختی داشتیم که معادل ۳۰ درصد میانگین کشوری است.

وی با بیان اینکه محدودیت های ترازنامه‌ای بانک های استان را با مشکل روبرو کرده است تصریح کرد: سهمیه بانک ها در اوراق خزانه به تناسب نقدینگی را مشخص و شبکه بانکی هر هفته رصد می‌شود.

مدیرکل اقتصاد و دارایی استان کرمان عنوان کرد: برخی دستگاه ها ازجمله پارک علم و فناوری مشکلاتی به جهت ضمانت نامه با شبکه بانکی دارند که امیدوارم بانک ها به آنها کمک کنند تا پرداخت انجام شود.

وی گفت: در خصوص جز چهارم تبصره ۱۸ سال ۱۴۰۲ نیز شامل کمیته امداد امام خمینی(ره)، بهزیستی و بنیاد برکت می شود که اعتبارات این حوزه ۲۳ هزار و ۳۱۰ میلیارد ریال بوده که پرداخت ما از این بخش نیز ۱۴ هزار و ۱۸۰ میلیارد ریال معادل ۶۳ درصد بوده است.

سلطانی نژاد بیان کرد: از محل منابع ۱۴۰۲ حدود ۲ هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال به صورت نقدی در کشور بدون تلفیق با منابع بانکی پرداخت می شود که می توانیم بخشی از نیاز به پرداخت تسهیلات را از این محل پرداخت کنیم.

آخرین نشست کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان کرمان در حالی عصر سه شنبه با حضور استاندار کرمان و سایر اعضا برگزار شد که این نشست از وضعیت اشتغال گرفته تا رتبه های برتر کشور در حوزه های سرمایه گذاری و فضای کسب و کار و دیگر معیارهای حاکم بر اقتصاد استان، خبرهای خوشایند زیادی مردم دیار کریمان داشت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha