نتایج آسیب سوءتغذیه بیماران همودیالزی در پژوهش دانشگاه علوم پزشکی سمنان

سمنان - ایرنا - دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان در پژوهشی به بررسی آثار سوءتغذیه در بیماران همودیالیزی پرداخت که با هشدارهایی درباره آسیب‌پذیری این بیماران ناشی از سوءتغذیه همراه است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان روز چهارشنبه به رسانه ها گفت: شیوع بالای سوتغذیه در بیماران همودیالیزی استان یکی از معضلات مهم سلامت محسوب می‌شود.

دکتر کامران قدس بیان کرد: عوامل زیادی همچون محدودیت در دریافت برخی از گروه های غذایی، بی اشتهایی، از دست رفتن مواد مغذی محلول در طی همودیالیز و همچنین بالا بودن میزان کاتابولیسم به دلیل افزایش تولید سیتوکین‌های التهابی سبب وضعیت تغذیه ای نامطلوب در این بیماران می شود.

وی ادامه داد: سوء تغذیه در بیماران همودیالیزی همراه با عوارض جبران ناپذیری مانند کاهش کیفیت زندگی، افزایش ابتلا به بیماری‌ها و همچنین افزایش مرگ‌ومیر می‌شود. بنابراین، بررسی دقیق و مستمر وضعیت تغذیه‌ای بیماران همودیالیزی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با اشاره به نتایج پژوهش اخیر محققان این دانشگاه در خصوص وضعیت تغذیه‌ای بیماران همودیالیزی مراجعه کننده به مراکز دیالیز استان که در سال ۱۴۰۱ انجام شد، گفت: به طور کلی نتایج این مطالعه نشان داد شیوع سوء‌تغذیه در بیماران همودیالیزی استان سمنان بالا است و میزان دریافت انرژی، پروتئین و مواد مغذی نسبت به مقادیر توصیه شده کمتر است.

ارتباط معنادار دریافت پروتئین با سن و جنس بیماران همودیالیزی

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان و مجری این طرح تحقیقاتی نیز گفت: در این مطالعه که وضعیت تغذیه ای ۱۱۶ بیمار از پنج مرکز همودیالیز استان با استفاده از ۲ پرسشنامه کیفی و کمی بررسی شد، به طور کلی ۷۴ و ۲ دهم درصد از ۱۱۶ فرد شرکت‌کننده در مطالعه دارای سوءتغذیه و ۲۵ و هشت دهم درصد فاقد آن بودند. شیوع سوءتغذیه در بیماران بالای ۶۰ سال بیشتر از زیر۶۰ سال بود.

دکتر عاطفه اصحابی درباره وضعیت دریافت پروتئین در بیماران همودیالیزی استان سمنان، افزود: میزان دریافت انرژی و پروتئین و فیبر از طریق رژیم غذایی به ترتیب در ۹۱ وچهار دهم، ۸۸ و هشت دهم و ۸۶ و ۲ دهم درصد بیماران همودیالیزی مورد مطالعه کمتر از مقادیر توصیه شده بود و بین کمبود دریافت انرژی و پروتئین با سن و جنس بیماران ارتباط معناداری مشاهده شد. همچنین میزان دریافت ویتامین هایB۱ ،B۲ ، B۳، B۶،B۱۲ ، C، E، اسید فولیک، کلسیم و روی از طریق رژیم غذایی در اکثر بیماران همودیالیزی کمتر از مقادیر توصیه شده برای این بیماران بود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان تصریح کرد: از آنجایی که دریافت کافی مواد مغذی در رژیم غذایی بیماران همودیالیزی با کاهش خطر بیماری قلبی و عروقی در ارتباط بوده و خطر مرگ و میر را کاهش می دهد، مشاوره تغذیه و تجویز مکمل های غذایی در بیماران همودیالیزی امری ضروری به نظر می رسد.

همودیالیز (به انگلیسی: Hemodialysis ) در پزشکی، روشی برای پالایش خارج از بدن خون از مواد زائد و سمی مانند اوره و کراتینین و نیز کاهش آب اضافی و آزاد خون است درهنگامی‌که کلیه‌ها در وضعیت نارسایی یا مرگ سلولی قرار

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha