منابع طبیعی، پارک لاله دزفول را تعیین تکلیف و ساماندهی کند

دزفول- ایرنا- رئیس شورای اسلامی شهر دزفول با اشاره به وضعیت نامناسب پارک جنگلی لاله که توسط منابع طبیعی مدیریت می‌شود، گفت: یکی از مطالبات اصلی شهروندان دزفول تعیین تکلیف و رسیدگی به وضعیت پارک لاله دزفول است.

به گزارش ایرنا سید باقر موسوی فخر روز چهارشنبه در نشست شورای اسلامی شهر دزفول در سالن نشست‌های این شورا افزود: مردم و گردشگران در ایام نوروز به پارک لاله مراجعه می‌کنند و لازم است اقدام لازم برای ساماندهی و بازسازی تجهیزات این پارک انجام شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول در این باره گفت: پارک لاله دزفول بزرگترین لکه سبز دزفول است و اهمیت فراوانی برای منابع طبیعی دارد.

محمد شفیعی زاده افزود: با توجه به اینکه این پارک قراردادی ۱۰ ساله دارد، تلاش‌ها برای فسخ قرارداد پیمانکار به نتیجه نرسیده است ضمن اینکه باید به گونه‌ای عمل شود که بیت المال آسیب نبیند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای ساماندهی پارک جنگلی لاله دزفول گفت: هشت هزار درخت در این پارک کاشته شده است که اغلب آنها اکنون به سنین پیر زیستی رسیده‌اند.

شفیعی زاده کاشت نهال در ۲ قطعه از پارک لاله با عنوان پارک شهدای جهاد کشاورزی و منابع طبیعی را یادآور شد و بیان کرد: عملیات تسطیح و نهال کاری یک قطعه ۲ هکتاری نیز توسط موسسه خیریه نیکان ماموت انجام شده است.

۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای نگهداری از پارک جنگلی لاله هزینه شد

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول با بیان اینکه تلاش زیادی برای احیای پوشش گیاهی پارک لاله انجام شده است، گفت: ۲ نیکوکار که نذر کاشت کنار داشتند نیز در این پارک جنگلی اقدام به کاشت ۳۰۰ اصله کنار در نقاط تعیین شده کردند.

وی با اشاره به اورهال ایستگاه پمپاژ آب و راه اندازی سرویس‌های بهداشتی و نمازخانه پارک افزود: ۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای نگهداری از پارک جنگلی لاله طی یک سال اخیر هزینه شده است.
شفیعی زاده بیان کرد: تلاش داریم پارک لاله آنگونه که شایسته مردم است، راه اندازی شود چراکه این پارک با توجه به وجود باغ وحش و مجتمع گردشگری باران، اهمیت فراوانی برای گردشگران دارد.

وی خواستار همکاری سایر نهادها مانند شهرداری و راه و شهرسازی برای آسفالت جاده پارک لاله شد و افزود: روشنایی این جاده نیز باعث ارتقای امنیت پارک می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول اظهارکرد: عرصه برای پارکینگ در پارک جنگلی لاله فراهم شده است و برای پارک خودروها هیچ هزینه‌ای دریافت نمی‌شود.

شفیعی زاده گفت: زمین برای حفر پنج حلقه چاه در پارک لاله داده‌ایم ولی وقتی خواستار انشعاب آب برای سرویس بهداشتی شدیم، موافقت نشد.

پارک لاله به دلیل قرارگرفتن در محدوده شهری باید به شهرداری واگذار شود

نائب رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر دزفول نیز در این باره گفت: طبق قانون تمام پارک‌های موجود در محدوده شهری باید در اختیار شهرداری قرار گیرند که پارک لاله نیز در محدوده شهری و خدماتی شهرداری دزفول است.

محمد حسن پرآور پیگیری‌ها و توافق صورت گرفته با منابع طبیعی کشور برای واگذاری پارک لاله به شهرداری را یادآور شد و افزود: امکانات شهرداری دزفول در برهه‌ای در پارک لاله مستقر شدند ولی متاسفانه سکوهای بتنی با جرثقیل به سرقت رفتند و سرویس‌های بهداشتی و سایر امکانات رها شدند.

وی افزود: مسوولان و رسانه‌های دزفول بارها برای واگذاری پارک لاله به شهرداری تلاش کردند ولی با توجه به اینکه مالکیتی در این خصوص نداریم شهرداری نمی‌تواند خدمات بیشتری ارائه دهد.

این عضو شورای اسلامی شهر دزفول اظهارکرد: پارک لاله فقط به تعاونی مسکن همکاران منابع طبیعی واگذار می‌شود لذا این تعاونی باید خدماتی نظیر دسترسی مناسب، ایاب و ذهاب، اورهال سرویس‌های بهداشتی و ... به شهروندان و گردشگران ارائه دهد.

وی پیشنهاد داد بخشی از پارک جنگلی که مزروعی نیست در اختیار شهرداری قرار گیرد که رئیس اداره منابع طبیعی دزفول قول پیگیری و برگزاری نشست در این خصوص را داد.

شفیعی زاده افزود: اداره منابع طبیعی دزفول در گذشته حدود ۴۰۰ هکتار زمین تحت عنوان پارک بعثت و همچنین پارک لادن را به شهرداری واگذار کرده است.

عرصه‌هایی برای ساخت باغ ویلا در دزفول تعیین شود

موسوی فخر رئیس شورای اسلامی شهر دزفول با تاکید بر لزوم در نظر گرفتن عرصه‌هایی توسط منابع طبیعی برای ساخت باغ ویلا گفت: این کار باعث جلوگیری از تکه تکه شدن اراضی کشاورزی و وارد آمدن آسیب به این بخش می‌شود.

پرآور دیگر عضو شورای شهر دزفول نیز در این باره گفت: درصورت ساماندهی نکردن وضعیت باغ ویلاها در آینده چیزی از برند مرکبات دزفول باقی نمی‌ماند.

وی افزود: لازم است منابع طبیعی با توجه به وجود نعمت رودخانه دز عرصه‌ای را برای ساخت باغ ویلا در نظر گیرد تا بیش از این زمین‌های کشاورزی دزفول به باغ ویلا تبدیل نشوند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول در این خصوص گفت: اداره راه و شهرسازی درخواستی در این زمینه برای شهرک سازی ارائه داد که یک سایت ۳۰۰ هکتاری برای این کار پیشنهاد شد ولی مورد تایید مشاور قرار نگرفت.

شفیعی زاده افزود: کار مطالعاتی بر یک عرصه ۴۰۰ هکتاری دیگر در شمال دزفول در حال انجام است تا با تحویل به اداره راه و شهرسازی اقدامی در راستای توسعه گردشگری صورت گیرد.

توسعه فضای سبز باعث بهبود کیفیت و دمای هوا می‌شود

رئیس شورای اسلامی شهر دزفول در ادامه با تبریک هفته منابع طبیعی و درختکاری اظهارکرد: کاشت یک میلیارد درخت در سطح کشور برنامه ریزی شده و اقدامات خوبی در این زمینه در شهرستان دزفول انجام شده است.

موسوی فخر با بیان اینکه امروز کاشت درخت در بلوار شهید دانش توسط سازمان سیما و منظر شهرداری انجام می‌شود، افزود: درصورت افزایش فضای سبز، کیفیت و دمای هوا بهبود می‌یابد.

وی با قدردانی از اقدامات منابع طبیعی و سازمان سیما و منظر شهرداری دزفول درخصوص درختکاری ادامه داد: امید است مردم خود نسبت به کاشت درخت اقدام کنند و به یک میلیارد درخت بسنده نشود تا شهرهایی سرسبز داشته باشیم.

رئیس شورای اسلامی شهر دزفول همچنین با قدردانی از کمیته امداد این شهرستان برای رسیدگی به نیازمندان اظهارکرد: این نهاد به منظور کمک به قشر نیازمند با فرمان حضرت امام(ره) تاسیس شد و فعالیت‌های این نهاد هم اجر اخروی و هم برکات دنیوی دارد.

وی با بیان اینکه مردم دزفول در احسان و نیکوکاری همواره زبانزد بوده‌اند، افزود: انتظار می‌رود با توجه به نزدیکی ایام عید، مردم همچون گذشته نیازمندان را دریابند تا پدری شرمنده فرزندش نباشد.

منابع طبیعی، پارک لاله دزفول را تعیین تکلیف و ساماندهی کند

سه نهالستان دولتی در دزفول احداث شد

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول با اشاره به کاشت بیش از ۱۵۰ هزار اصله نهال از ابتدای امسال تاکنون در این شهرستان گفت: طرحی از سال گذشته درخصوص کاشت یک میلیارد درخت در کشور در دستور کار دولت قرار گرفت که بر این اساس، تولید ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار اصله نهال برعهده شهرستان دزفول است.

محمد شفیعی زاده با بیان اینکه سه نهالستان دولتی به ظرفیت تولید یک میلیون نهال در دزفول راه اندازی شده است، ادامه داد: هفته گذشته در پویش هشت اسفند همزمان در ۱۸ نقطه شهرستان به طور وسیع آیین نهال کاری برگزار و ۱۹ هزار اصله نهال توزیع شد.

وی بادام کاری در ۱۵۰ هکتار از زمین‌های سردشت و شهیون را یادآور شد و گفت: ۶۰ درصد نهال‌ها بومی و شامل کنار و بادام و ۴۰ درصد گونه‌ها نظیر آکالیپتوس اقتصادی هستند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول با تاکید بر اینکه کاشت درخت با هر هدفی، اقتصادی است و باعث توسعه فضای سبز می‌شود، ادامه داد: کاشت درخت موجب حفاظت از خاک، حفظ آب و امنیت زیستی می‌شود.

عملیات بیولوژیکی در یکهزار هکتار از جنگل‌های دزفول در حال انجام است

شفیعی زاده با بیان اینکه شهرستان دزفول حدود ۲۳۰ هزار هکتار جنگل دارد و نخستین شهرستان جنگلی استان خوزستان به شمار می‌رود، گفت: جنگل، پشتیبان و ارائه دهنده خدمات اکوسیستمی برای تامین آبخیز کل استان است و نقش مهمی در حفاظت و کنترل سیلاب دارد.

وی ادامه داد: طبق قرارداد منعقد شده بین منابع طبیعی و سپاه، عملیات بیولوژیکی در یکهزار هکتار از جنگل‌های شمال دزفول در حال انجام است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول بیان کرد: با توجه به همکاری و پیگیری فرمانداری و نماینده دزفول در مجلس قول ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار برای عملیات سازه‌ای و آبخیزداری در شهرستان دزفول دریافت شده است چراکه دزفول نقش مهمی در تغذیه آبخوان‌های خوزستان دارد.

سند ۹۵ درصد اراضی شهرستان دزفول صادر شد

شفیعی زاده با بیان اینکه ۲ اقدام خوب حقوقی شامل تثبیت مالکیت اراضی دولتی و ممیزی مراتع در شهرستان دزفول انجام شده است، گفت: با توجه به پنجره واحد سرمایه گذاری، تمام شهرستان نقشه برداری شده و سند ۹۵ درصد اراضی شهرستان صادر شده است.

وی با تاکید بر اینکه معیشت بیش از ۴۰ هزار نفر به ممیزی مراتع بستگی دارد، افزود: تخریب مراتع اغلب به دلیل چرای دام است و اگر بهره برداران توانمند شوند هم از نظر امنیت غذایی و هم حفاظت از سیستم گام برمی‌داریم.

وی ادامه داد: زمین خواران تلاش داشتند بیش از یکهزار هکتار از اراضی دولتی را با اعمال فشار بر اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول و طرح دعوای قضایی، تصرف کنند که موفق نشدند و از این زمین‌ها صیانت کردیم.

تشکیل ۱۲۰ پرونده قضایی برای زمین خواری و قاچاق چوب در دزفول

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول با اشاره به اقدامات انجام شده برای مبارزه با فساد و زمین خواری اظهارکرد: بیش از ۱۲۰ پرونده قضایی در خصوص زمین خواری و قاچاق چوب از ابتدای امسال تاکنون در شهرستان دزفول تشکیل شده است.

وی افزود: بیش از ۴۰۰ هزار مترمربع از اراضی شهرستان دزفول از دست متصرفان بازپس گرفته شد و به اراضی دولت برگشت.

شفیعی زاده درخصوص اقدامات انجام شده پیرامون اطفای حریق در سال جاری گفت: طی ۱۰ سال گذشته میانگین آتش سوزی در شهرستان دزفول ۷۰۰ هکتار بود که خوشبختانه امسال به رغم وجود علوفه زیاد در مراتع به دلیل بارش‌ها، با اقدامات پیشگیری و ترویجی و هماهنگی و همکاری همه دستگاه‌ها به ویژه فرمانداری و بخشداری‌ها آمار آتش سوزی در شهرستان به ۲۸ هکتار کاهش یافت.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول اظهارکرد: اعتبارت گیاهان دارویی شهرستان دزفول در سال جاری ۱۰ برابر شده و اقدامات بسیار خوبی در زمینه کاشت این گیاهان انجام شده است.

وی افزود: کشت هفت هزار اصله نهال گل گاو زبان و بادام کاری در ۱۵۰ هکتار از زمین‌های شهرستان از دیگر اقدامات انجام شده است.

به گزارش ایرنا لوایح رسیده به شورای اسلامی شهر دزفول از جمله طرح تعریض خیابان طباطبایی و لایحه خرید ۲ دستگاه تاکسی شهری برا گشت بازرسی سازمان حمل و نقل شهرداری از طریق ترک تشریفات نیز در این نشست بررسی شدند.

پرآور نائب رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر دزفول با تاکید بر لزوم تعیین یکی از اعضای شورا برای پیگیری مصوبات گفت: مصوبه خرید ۲ دستگاه تاکسی یک سال قبل صادر شده ولی هنوز اجرایی نشده است که جای سوال دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha