۲۰ اسفند ۱۴۰۲، ۰:۰۴
کد خبرنگار: 965
کد خبر: 85412226
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

منابع طبیعی: ماهیت پارک جنگلی لاله دزفول باید حفظ شود

دزفول - ایرنا - رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول پارک جنگلی لاله را آخرین سرمایه و پهنه سبز دزفول دانست و گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی منابع طبیعی حفظ ماهیت اصیل این پارک جنگلی است.

به گزارش ایرنا، محمد شفیعی زاده عصر شنبه در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به ابراز تمایل شورای اسلامی شهر و شهرداری دزفول برای در اختیار گرفتن پارک جنگلی لاله بیان کرد: منابع طبیعی بدنبال هیچ منفعت مالی از پارک لاله نیست بلکه تنها دغدغه، حفظ ماهیت این پارک است.

وی با اشاره به اختلاف چهار ساله میان منابع طبیعی و شهرداری دزفول پیرامون پارک لاله افزود: اراده شورای شهر دزفول و منابع طبیعی رسیدن به راهکار مشترک و پایان دادن به اختلافات پیرامون این پارک جنگلی است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول گفت: تلاش‌های زیادی برای حفظ این پهنه فضای سبز انجام شده که نتیجه این پیگیری‌ها اخذ سند تک برگ برای کل ۱۲۷ هکتار پارک جنگلی لاله است.

وی با بیان اینکه توسعه پارک‌های جنگلی یکی از وظایف جانبی منابع طبیعی است، افزود: منابع طبیعی دزفول طی چند دهه اخیر بیش از ۲ هزار هکتار پارک در این شهرستان ثبت کرده و توسعه داده است.

شفیعی زاده تاکید کرد: اگرچه شهرداری دزفول طی ۲ سال اخیر متحول و به فضای سبز توجه ویژه داشته است ولی عملکرد این شهرداری در نگهداری فضای سبز طی چند دهه اخیر مثبت نبوده است.

یک هزار و ۴۴۰ هکتار پهنه سبز توسط منابع طبیعی به شهرداری دزفول تحویل شده است

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول با بیان اینکه هیچ نهادی بیش تر از منابع طبیعی دغدغه نهال و طبیعت را ندارد، گفت: پارک های تپه چشمه، بعثت و لادن با وسعت یک هزار و ۴۴۰ هکتار طی چند سال اخیر توسط منابع طبیعی به شهرداری دزفول تحویل داده شده است که عملکرد شهرداری در نگهداری از این پارک‌ها پیش از تحویل پارک لاله باید ارزیابی شود.

وی افزود: پارک بعثت با وسعت ۴۰۰ هکتار طی سال‌های گذشته تحویل شهرداری شده است ولی بخشی از این پارک پس از تحویل، به کاربری درمانی تبدیل شد.

شفیعی زاده اولویت منابع طبیعی را حفظ منابع طبیعی دانست و اظهارکرد: پارک جنگلی لاله آخرین بازمانده پهنه فضای سبز در دزفول بوده و نخستین اولویت منابع طبیعی حفظ این پهنه برای شهرستان است.

وی با بیان اینکه مساحت پارک لاله از ۲۵۴ هکتار به ۱۲۷ هکتار کنونی کاهش یافته است، افزود: توسعه فضای سبز در شهرستان نیازمند همت جمعی همه دستگاه ها و مردم است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول بیان کرد: قراردادی ۱۰ ساله میان منابع طبیعی و یکی از صندوق های قرض الحسنه دزفول در قالب قرارداد ماده سه به امضا رسیده که بر اساس آن حفاظت، نگهداری و بهره برداری از کل پارک لاله تا سال ۱۴۰۷ به این صندوق واگذار شده است.

وی افزود: پیگیری برای لغو قرارداد مجری کنونی پارک لاله در حال انجام است که در صورت لغو این قرارداد توسط اداره کل منابع طبیعی، واگذاری آن به شهرداری دزفول با نظارت منابع طبیعی بررسی می‌شود.

منابع طبیعی از ایجاد پارک کوهستان در دزفول حمایت می‌کند

شفیعی زاده در بخش دیگری از این نشست با بیان اینکه مهمتر از توزیع نهال، کاشت نهال های توزیع شده در مکان مناسب است، گفت: ۱۹ هزار اصله نهال رایگان در شهرستان طی ۲ هفته اخیر توزیع و کشت شده است.

وی با بیان اینکه کاشت پنج هزار اصله نهال در شهرک‌های صنعتی دزفول هدف گذاری شده است، افزود: تمام نهال های کشت شده بر اساس قانون باید در سامانه ملی و با موقعیت دقیق جغرافیایی ثبت شوند که در این زمینه کاشت نهال به صورت قراردادی در دستور کار است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول با اعلام حمایت منابع طبیعی از ایجاد پارک کوهستان در این شهرستان گفت: شهرداری دزفول برای احداث پارک کوهستان اعلام آمادگی کرده است که در صورت نهایی شدن، این پارک به بزرگترین مجموعه گردشگری جنوب غرب کشور تبدیل می شود.

بیشه عباس آباد کمربند حیاتی دزفول و آخرین جنگل نیمه گرمسیری خاورمیانه است

شفیعی زاده با بیان اینکه منطقه دز و کرخه آخرین زیستگاه شیر ایرانی و گوزن زرد ایرانی است، گفت: بیشه عباس آباد کمربند حیاتی دزفول و آخرین جنگل نیمه گرمسیری خاورمیانه بوده که حفظ این سرمایه ضروری است.

وی ادامه داد: طی یک دهه گذشته به طور میانگین سالانه ۷۰۰ هکتار از اراضی طبیعی دچار آتش سوزی می شد که با اقدام های انجام شده در تابستان امسال این آمار به ۲۸ هکتار کاهش یافت.

کشت گیاهان دارویی در دزفول مغفول مانده است

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول با بیان اینکه گیاهان دارویی ارزشمندی در این شهرستان وجود دارد که متاسفانه مورد غفلت واقع شده اند، اظهارکرد: امسال حدود ۱۰ تن انواع محموله های قاچاق گیاهان دارویی در دزفول کشف و ضبط شده است.

وی حمایت از کاشت گیاهان دارویی را مورد تاکید قرار داد و افزود: تمام ظرفیت‌های قانونی برای توسعه کشت گیاهان دارویی وجود دارد که باید با همکاری بین بخشی این ظرفیت موجود در شهرستان فعال شود.

شفیعی زاده گفت: کشت هفت هزار اصله نهال گل گاو زبان و بادام کاری در ۱۵۰ هکتار از زمین‌های شهرستان از دیگر اقدامات انجام شده است.

به گزارش ایرنا،شهرستان دزفول حدود ۴۷۰ هزار هکتار منابع طبیعی دارد که ۳۵۰ هزار هکتار آن منابع ملی است ضمن اینکه ۲۳۰ هزار هکتار جنگل در دزفول وجود دارد که پوشش گیاهی آن بلوط، کلخونگ، بادام و کیکوم است.

۱۶ اسفندماه جاری و به مناسبت هفته منابع طبیعی رییس منابع طبیعی دزفول میهمان صحن علنی شورای اسلامی شهر دزفول بود که در این نشست اعضا بر ضرورت تعیین تکلیف و ساماندهی پارک لاله تاکید کردند. رئیس شورای اسلامی شهر دزفول در آن نشست با اشاره به وضعیت نامناسب پارک جنگلی لاله، یکی از مطالبات اصلی شهروندان دزفول را تعیین تکلیف و رسیدگی به وضعیت پارک لاله دزفول دانست.

پارک جنگلی لاله بدلیل نزدیکی به شهر دزفول در ایام تعطیلات بویژه در فصول سرد و معتدل یکی از تفریحگاه‌های خوب و دیدنی است که مورد استقبال شهروندان قرار می‌گیرد با این وجود این پارک جنگلی از فقر امکانات رنج می‌برد. این پارک جنگلی که حدود ۱۰ کیلومتر با شهر دزفول فاصله دارد با انبوهی از درختان آکالیپتوس و کنار پوشیده شده و در کنار آن یک پیست اسب دوانی وجود دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha