۲۷ دی ۱۴۰۲، ۱۲:۰۳
کد خبرنگار: 965
کد خبر: 85357061
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ظرفیت تولید ۲۰ میلیون نهال در دزفول ایجاد شده است

دزفول – ایرنا – رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول گفت: ظرفیت تولید ۲۰ میلیون نهال در راستای تعهد این شهرستان در پویش ملی کاشت یک میلیارد نهال ایجاد شده است.

محمد شفیعی زاده روز چهارشنبه در حاشیه کاشت ۲۰۰ اصله نهال کنار به مناسبت روز هوای پاک در بوستان شهدای جهاد کشاورزی و منابع طبیعی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سهم شهرستان دزفول از طرح ملی یک میلیارد نهال در کشور، کاشت سالانه ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار اصله در سال و در مجموع ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار اصله طی چهار سال است که نهال‌های موجود در دزفول در حال حاضر معادل تعهد امسال این شهرستان است.

وی ادامه داد: هم اکنون ۴۹۰ هزار اصله نهال در نهالستان‌های دولتی و هشت میلیون و ۶۰۰ هزار اصله در نهالستان‌های خصوصی تولید شده ضمن اینکه تفاهم نامه تولید ۱۱ میلیون اصله نیز توسط منابع طبیعی با دستگاه‌ها، شرکت‌ها و بخش خصوصی به امضا رسیده است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول گفت: برخی شرکت‌های دزفول در راستای مسوولیت اجتماعی خود تولید و کشت گسترده نهال را متعهد شده‌اند که در یکی از این موارد، شرکت فولاد روهینای جنوب دزفول تولید و کشت پنج میلیون نهال را متعهد شده است.

وی افزود: اگرچه در تولید نهال ظرفیت ایجاد شده و نهال‌های تولیدی دزفول بسیار بیشتر از تعهد این شهرستان است ولی به دلیل برخی موانع سرعت کشت نهال‌ها به وضعیت مطلوب نرسیده است.

ظرفیت تولید ۲۰ میلیون نهال در دزفول ایجاد شده است

۱۰۰ هکتار زارعت چوب امسال در دزفول کشت می‌شود

شفیعی زاده پیش بینی کرد با اقدام‌های گسترده انجام شده تا پایان امسال ۱۰۰ هکتار زارعت چوب در دزفول انجام شود.

وی افزود: عملیات احداث بوستان شهدای جهاد کشاروزی و منابع طبیعی چهارم خرداد امسال همزمان با روز "مقاومت و پایداری- روز دزفول" آغاز شد و به مناسبت روز هوای پاک کاشت ۲۰۰ اصله کنار با حضور مسوولان و انجمن‌های مردم نهاد در این بوستان انجام شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول با بیان اینکه چهار هکتار از پارک جنگلی شهدای مدافع حرم (پارک لاله) به نام بوستان "شهدای جهاد کشاروزی و منابع طبیعی" نامگذاری و زیرسازی شده است، اظهارکرد: حداقل ۲ هزار نهال به یاد شهدای جهاد کشاورزی و منابع طبیعی کشور در این بوستان کاشته می‌شود.

به گزارش ایرنا، همزمان با چهارمین سالروز شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی نیز بیش از ۳۰۰ اصله نهال در بوستان شهدای جهاد کشاروزی و منابع طبیعی با مشارکت مسوولان و انجمن‌های مردم نهاد کاشته شد.

مقام معظم رهبری ۱۱ اسفندماه سال گذشته ضمن تاکید بر کاشت یک میلیارد درخت در کشور عنوان کردند که هر ایرانی اگر سه درخت بکارد با توجه به جمعیت بیش از ۸۰ میلیون نفری ایران سالی ۲۵۰ میلیون درخت و در چهار سال یک میلیارد درخت کشت می‌شود.

براساس اعلام مسوولان استان طرح زراعت چوب در شهرستان‌هایی از خوزستان از جمله باوی، کرخه، اهواز، دزفول و شوش و همچنین مناطقی از استان که دارای رودخانه و آب کافی هستند اجرا شود.

توسعه صنعت ام دی اف در خوزستان نیز از دیگر برنامه‌های طرح زراعت چوب است؛ اجرای این طرح در خوزستان با محوریت دانشگاه کشاورزی رامین و با همکاری دستگاه‌هایی همچون اداره کل منابع طبیعی و مرکز تحقیقات سازمان جهاد کشاورزی استان انجام می‌شود.

زراعت چوب جزو طرح‌هایی است که همسو با قانون تنفس جنگل‌های شمال مطرح و در آن زمان در دستور کار سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری قرارگرفت؛ این قانون از اواخر سال ۱۳۹۵ اجرا شد و سرانجام در سال ۱۳۹۸ با اتمام قراردادها، تمامی شرکت‌های فعال بهره بردار از هرگونه بهره برداری تجاری و صنعتی از چوب جنگل‌های کشور ممنوع شدند.

پس از توقف بهره برداری از جنگل‌های شمال با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری و مراتع برای اشتغالزایی، تامین چوب صنایع چوبی و حفظ جنگل‌ها، طرح زراعت چوب در سال ۱۳۹۸ در کشور کلید خورد و برای اجرا به دستگاه‌های مرتبط ابلاغ شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha