۱۵ اسفند ۱۴۰۲، ۱۷:۵۸
کد خبرنگار: 1494
کد خبر: 85409253
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

افزون بر ۱۵۰ هزار نهال در شهرستان دزفول کاشته شد

دزفول- ایرنا- رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول با اشاره به طرح رهبر معظم انقلاب برای کاشت یک میلیون نهال در سطح کشور گفت: بیش از ۱۵۰ هزار اصله نهال از ابتدای امسال تاکنون در شهرستان دزفول کاشته شده است.

به گزارش ایرنا محمد شفیعی زاده روز سه شنبه در آیین درختکاری در پادگان قدس با تبریک هفته درختکاری و منابع طبیعی افزود: طرحی از سال گذشته درخصوص کاشت یک میلیارد درخت در کشور در دستور کار دولت قرار گرفت که بر این اساس، تولید ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار اصله نهال برعهده استان خوزستان است.

وی با بیان اینکه سال گذشته سه نهالستان دولتی به ظرفیت تولید یک میلیون نهال راه اندازی و احیا شد، ادامه داد: بیش از ۱۵ میلیون اصله نهال در نهالستان‌های خصوصی شهرستان دزفول وجود دارد و نزدیک به ۱۵ میلیون اصله نهال در قالب تفاهم نامه بین دستگاه‌های مختلف در حال برنامه ریزی و تولید در شهرستان است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول با بیان اینکه این میزان تولید نهال بسیار بیشتر از سهمیه نهال شهرستان دزفول است، اظهارکرد: هفته گذشته در پویش هشت اسفند همزمان در ۱۸ نقطه شهرستان به طور وسیع آیین نهال کاری برگزار شد.

وی افزود: گونه‌های اقتصادی نظیر آکالیپتوس در زمینه توسعه زراعت چوب در شهرستان کشت شده است که هم از نظر تولید اسانس و هم بهره برداری چوب اهمیت دارند.

شفیعی زاده با بیان اینکه کشت آکالیپتوس باعث توسعه اشتغال در شهرستان می‌شود، گفت: امسال در مجموع ۵۱۲ هکتار توسعه زراعت چوب در شهرستان دزفول داشتیم که رقم بسیار خوبی است.

تمام بهره برداران منابع طبیعی دزفول شناسایی شدند

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری با ارائه گزارشی از عملکرد این اداره در یک سال گذشته بیان کرد: این اداره وظیفه حفظ و حراست از منابع طبیعی و جنگلی دارد و در سال گذشته موفق شد تمام عرصه‌های حوزه مدیریتی خود را تثبیت و سند مالکیت آنها را دریافت کند.

وی با بیان اینکه تمام بهره برداران شهرستان دزفول در ممیزی مراتع شناسایی شدند، افزود: امید است این کار منشا خیری برای بازگشایی از فعالیت‌های تولیدی و اشتغالزایی در شهرستان باشد.

تشکیل ۱۲۰ پرونده قضایی برای زمین خواری و قاچاق چوب در دزفول

شفیعی زاده با اشاره به اقدامات انجام شده برای مبارزه با فساد و زمین خواری اظهارکرد: بیش از ۱۲۰ پرونده قضایی در خصوص زمین خواری و قاچاق چوب از ابتدای امسال تاکنون در شهرستان دزفول تشکیل شد.

وی افزود: بیش از ۴۰۰ هزار مترمربع از اراضی شهرستان دزفول از دست متصرفان بازپس گرفته شد و به اراضی دولت برگشت.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول درخصوص اقدامات انجام شده پیرامون اطفای حریق در سال جاری گفت: طی ۱۰ سال گذشته میانگین آتش سوزی در شهرستان دزفول ۷۰۰ هکتار بود که خوشبختانه امسال به رغم وجود علوفه زیاد در مراتع به دلیل بارش‌ها، با اقدامات پیشگیری و ترویجی و هماهنگی و همکاری همه دستگاه‌ها به ویژه فرمانداری و بخشداری‌ها آمار آتش سوزی در شهرستان به ۲۸ هکتار کاهش یافت.

وی با بیان اینکه شهرستان دزفول حدود ۲۳۰ هزار هکتار جنگل دارد و نخستین شهرستان جنگلی استان خوزستان است، افزود: جنگل، پشتیبان و ارائه دهنده خدمات اکوسیستمی برای تامین آبخیز کل استان است و نقش مهمی در حفاظت و کنترل سیلاب دارد.

اعتبارات گیاهان دارویی دزفول ۱۰ برابر شد

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول گفت: اعتبارت گیاهان دارویی شهرستان دزفول در سال جاری ۱۰ برابر شده و اقدامات بسیار خوبی در زمینه کاشت این گیاهان انجام شده است.

وی افزود: کشت هفت هزار اصله نهال گل گاو زبان و بادام کاری در ۱۵۰ هکتار از زمین های شهرستان از دیگر اقدامات انجام شده است.

شفیعی زاده با گرامیداشت یادو خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس اظهارکرد: در آستانه کنگره ۲۴ هزار شهید استان خوزستان هستیم؛ شهیدانی که از همت چیز خود گذشتند و اجازه ندادند یک سانتی‌متر از این خاک ارزشمند از کشور جدا شود.

افزون بر ۱۵۰ هزار نهال در شهرستان دزفول کاشته شد

امام جمعه دزفول نیز با تبریک هفته منابع طبیعی گفت: کشت یک میلیون درخت تصمیم بزرگی رهبر معظم انقلاب بود که حرکات خوبی در سطح کشور، استان و شهرستان دزفول در این راستا انجام شد.

حجت الاسلام مسعود بهرامپور افزود: تاکنون با همت منابع طبیعی حدود ۷۰ درصد این کار انجام شده است و امیدواریم تا ایام نوروز طرح تکمیل شود.

وی با بیان اینکه کشت ۲۰۰ هزار نهال در شهرستان دزفول کافی نیست، ادامه داد: این شهرستان یکی از قطب‌های کشاورزی است و بهترین نیروی انسانی و خاک و آب و هوا را برای زراعت و کشت دارد که با برنامه ریزی خوب و دیدگاه مثبت و برنامه‌های کوتاه و بلند مدت می‌توان عقب افتادگی‌های شهرستان را جبران کرد.

بهره وری بیشتر از آب در دزفول نیازمند برنامه ریزی و نگاه مسوولانه است

امام جمعه دزفول گفت: استان خوزستان در نقشه‌های جغرافیایی یک جلگه سبز است ولی وقتی وارد آن می شویم یک جلگه قهوه ای و بخشی از آن سبز است.

وی با بیان اینکه وجود کمربند سبز باعث تغییر آب و هوایی می ‌شود، افزود: امروز یکی از بهترین مناطقی که در کشت بدون آبیاری موفق است شهرستان کناری ما است که اغلب زمین‌های آن با کشت دیم محصولی به انداره محصول آبی دزفول می‌دهند.

حجت الاسلام بهرام پور بیان کرد: تفاوت اقلیمی زیادی در بارش باران نداریم اما آنها بدون آب کشت می‌کنند ولی ما به صورت غرق آبی کشت می‌کنیم که زیاد هم ضرورتی ندارد و می‌توان با مصرف آب کمتر بهره‌های بسیار بیشتری از آب برد.

وی افزود: متاسفانه آب و زمین‌های خود را با بی برنامگی هدر می‌دهیم حال آنکه آب، سرمایه‌های ملی و برای نسل‌های آینده ما هستند.

امام جمعه دزفول اظهارکرد: اگر برنامه ریزی نداشته باشیم اقلیم و طبیعت، ما را از پا در می‌آورد و به زودی گرمای هوا بلاهایی به سر ما خواهد آورد البته هنوز فرصت هست تا با نگاه مسوولانه و برنامه ریزی خوب زمین‌های کشاورزی خود را میان کاری کنیم.

وی افزود: نباید تمام زمین‌ها را به زراعت اختصاص دهیم چراکه در این صورت گرما اجازه زراعت را هم به ما نخواهد داد.

کار مطالعاتی قوی برای ایجاد اقلیمی متفاوت با کشت درختان زیاد انجام شود

حجت الاسلام بهرام پور گفت: باید یک کار مطالعاتی قوی همزمان با کشت نهال انجام شود تا برای ایجاد اقلیمی متفاوت با کشت درختان بسیار زیاد آماده شویم.

وی افزود: ۳۰ هزار فعال بسیجی در شهرستان دزفول وجود دارد که در یک روز اگر زمینه کار فراهم شود می‌توان ۳۰ هزار نهال کاشت.

امام جمعه دزفول اظهارکرد: پادگان قدس ظرفیت مناسبی برای آماده سازی نهال برای کاشت در سایر نقاط دارد ضمن اینکه این پادگان با توجه به وجود فضای کافی مکان مناسبی برای کشت درختان مثمر یا غیرمثمر است.

افزون بر ۱۵۰ هزار نهال در شهرستان دزفول کاشته شد

نماینده منتخب دزفول در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین با تبریک هفته منابع طبیعی و درختکاری از مشارکت پرشور مردم این شهرستان در انتخابات قدردانی کرد و گفت: امید است در چهار سال پیش رو پاسخگوی اعتماد مردم باشم.

عباس پاپی زاده با بیان اینکه درختکاری از گذشته در آموزه‌های دینی ما بوده و همواره به این امر خیر توصیه شده است، افزود: کشورهای مختلف به ویژه کشورهای توسعه یافته به سمت درختکاری و آنچه برای محیط زیست مفید است، رفته اند.

وی ادامه داد: احزاب سیاسی حامی طبیعت در دنیا شکل گرفته‌ و در انتخابات نیز ورود کرده‌اند که نشان از اهمیت این مقوله است.

منتخب مردم دزفول در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: جهان به اندازه‌ای توسط بشریت آسیب دیده است که اگر فکری به حال آن نشود قابل جبران نیست.

وی با بیان اینکه ترکیه چهار میلیارد درخت کشت کرده و کاشت ۱۵ میلیارد درخت را هدف گذاری کرده است، افزود: رهبر معظم انقلاب کاشت یک میلیارد درخت را مطرح کرده‌اند که امید است منسجم تر و جدی تر در این راستا گام برداریم.

۳۰ درصد زمین‌های دزفول قابلیت کشت درخت به صورت دیم را دارد

پاپی زاده با بیان اینکه ۷۰ درصد خاک دزفول را بخش‌های دزفول و سردشت تشکیل می‌دهند که بخش قابل توجهی از آن بارش خوبی دارد، گفت: می‌توان حداقل ۳۰ درصد خاک دزفول را به صورت دیم به کشت درخت اختصاص داد که انتظار می‌رود منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات کشاورزی برنامه منسجمی را در این خصوص طراحی کنند.

وی خواستار مشارکت منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات کشاورزی دزفول برای انجام کار مطالعاتی درخصوص کشت درخت شد و افزود: انجیر خشک و دیم استهبان هر کیلوگرم حدود ۴۰۰ هزار تومان به فروش می رسد حال آنکه میزان بارندگی این شهر کمتر از مناطق سردشت و شهیون دزفول است که می‌توان اقدامات مشابهی در این خصوص انجام داد.

نماینده منتخب دزفول در مجلس شورای اسلامی خواستار دعوت شهروندان به منظور کاشت درخت برای فرزندانشان در مناطق خوش آب و هوای دزفول شد و گفت: برای هر درخت نیز یک شناسنامه طراحی شود که این درخت را چه کسی و چه زمانی کاشته است.

وی افزود: پاسداشت محیط زیست باید در نسل‌های جدید نهادینه شود.

افزون بر ۱۵۰ هزار نهال در شهرستان دزفول کاشته شد

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج دزفول نیز در این آیین با اشاره به هماهنگی سپاه و منابع طبیعی در سطح کشور برای درختکاری گفت: سهم شهرستان دزفول کاشت ۲۰۰ هزار نهال است که تاکنون حدود ۱۵۰ هزار نهال در شهرستان کاشته شده است.

سرهنگ بهروز حکمت پور افزود: پادگان‌های باکری و قدس و تیپ سوم حضرت مهدی (عج) و همچنین مناطق مختلف شهرداری و کارخانجات فولاد و قند در کاشت نهال همکاری کرده‌اند.

وی با اشاره به وجود آب و خاک حاصلخیز در شهرستان دزفول ادامه داد: کاشت درخت در بحث پافند غیرعامل نیز اهمیت فراوانی دارد و باید به طور جدی پیگیری شود.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج دزفول بیان کرد: در آستانه برگزاری کنگره ۲۴ هزار شهید استان خوزستان هستیم و آیین درختکاری نیز به عنوان پیش مقدمه این آیین برگزار شده است.

به گزارش ایرنا مسوولان حاضر در این آیین اقدام به کاشت نهال‌هایی در پادگان قدس کردند.

فروردین امسال ۲هزار و ۸۰۴ نهال مثمر و بومی توسط انجمن حامیان طبیعت پاک شهرک انقلاب در مناطق محروم شهرستان دزفول سال کاشته شد.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان قرار است ۳۲۰ میلیون نهال طی چهار سال در این استان کاشته شود.

مقام معظم رهبری ۱۱ اسفندماه سال گذشته ضمن تاکید بر کاشت یک میلیارد درخت در کشور عنوان کردند که هر ایرانی اگر سه درخت بکارد با توجه به جمعیت بیش از ۸۰ میلیون نفری ایران سالی ۲۵۰ میلیون درخت و در چهار سال یک میلیارد درخت کشت می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha