یک چمدان نامه برای حل مشکل جاده بابلکنار

ساری - ایرنا - اهالی ۴۰ روستای بخش بابلکنار در جنوب بابل که یکی از پر خطر ترین جاده شهرستان بابل در این مسیر قرار دارد برای حل مشکلات زیر ساختی این جاده در سالهای گذشته به اندازه یک چمدان مکاتبه و پیگیری داشتند و اکنون برای باز شدن این گره کور چشم به سفر هیات دولت به مازندران دوختند.

به گزارش ایرنا، بخش بابلکنار در ۲۵ کیلومتری جنوب بابل قرار دارد و باوجود دارا بودن مناطق بکر و طبیعی، جنگل‌های سربه فلک کشیده، رودهای روان، جاذبه‌های گردشگری و آب و هوای مناسب این روزها به‌دلیل جاده های غیر استاندارد، اهالی این منطقه ور معرض تهدید جانی قرار دارند.

جاده بابلکنار به شیرگاه که از طریق جاده فیروزکوه به تهران منتهی می شود یکی از جاده های پر رفت و آمد و ترانزیتی شهرستان بابل است که از ۴۰ روستای عبور می کند.

بخش بابلکنار با جاذبه های حیرت انگیز خود به همراه افزایش طرح های بوم گردی در این خطه، سالانه میزبان مسافران زیادی از سراسر کشور است.

استقرار سه شهرک صنعتی درازکلا، درونکلا و اسلام آباد به همراه تاسیسات یکی از بزرگترین تصفیه خانه آب شرب شهرهای گروه الف مازندران برای شهرهای بابل، امیرکلا، بابلسر و فریدونکنار در این بخش سبب شد که این جاده از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد.

فعالیت بزرگترین مرکز مرغ لاین کشور در این بخش به همراه پارک ۷۰۰ هکتاری بزجفت و فعالیت بیمارستان تخصصی ۱۷ شهریور در بخش بابلکنار سبب شد که تعریض و ایمن سازی جاده این مسیر یکی از مطالبات جدی اهالی منطقه باشد.

سایت زباله انجیلسی بابلکنار که روزانه میزبان ۳۰۰ تن زباله هفت شهر و ۶ بخش شهرستان بابل است که با خودروهای سنگین حمل می شود به همراه تردد روزانه ۳۰ هزار دستگاه خودرو در روزهای تعطیل که در این جاده تردد دارند، تعریض و بازسازی کل مسیر جاده بابلکنار را ضروری کرده است.

این جاده ۲۵ کیلومتری به خاطر شرایط اقلیمی و شرایط جغرافیایی علاوه بر کم عرض بودن، جاری شدن روان آب های سطحی در بالا دست و فقدان کانالهای زهکش و انتقال آب های هرز در مواقع بارندگی سبب رانش ها و شکستن جاده ها می شود که این امر بروز حواث ناگوار را به همراه داشته است.

شدت تصادف ها در این جاده به حدی است که ظرف چند سال در یک روستای شیردارکلا ۹ نفر بر اثر تصادف جان باختند.

اهالی ۴۰ روستای بخش بابلکنار که تاکنون پیگیری های زیادی برای تعریض و ایمن سازی این جاده انجام دادند، ظرف چند سال اخیر نامه های فراوانی به مسوولان مرتبط نوشتند که در جدیدترین آن خطاب به دکتر مهرداد بذر پاش وزیر راه و شهرسازی است که مهر حدود ۴۰ دهیار در زیر این نامه ثبت شده است.

یک چمدان نامه برای حل مشکل جاده بابلکنار

در این نامه اهالی منطقه با بیان ظرفیت های بخش و مشکلات جاده ای این مسیر از وزیر راه و شهر سازی خواستند تا برای حل ریشه ای این جاده حیاتی مازندران تدابیر لازم اندیشیده شود.

جمعیت این بخش هر ساله در حال افزایش است تا جایی که در ۶ سال اخیر بیش از یک هزار خانوار به جمعیت بخش بابلکنار اضافه شد و این افراد از شهرهای بزرگ و شهرهای مرکزی ایران به بابلکنار آمده و یا اینکه افراد بومی بوده‌اند که بعد از بازنشستگی به روستاهای خود برگشتند که این امر مصرف آب شرب در بخش را افزایش داده است. که همه این موارد سبب شد ضرورت تعریض و بهینه سازی مسیر این جاده برای اهالی منطقه به یک دغدغه چندین ساله تبدیل شد.

پیگیری ۲۰ ساله

یکی از معتمدین بخش بابلکنار که در سالهای اخیر پیگیر حل مشکل جاده بابلکنار است به خبرنگار ایرنا گفت: اهالی این منطقه بیش از ۲۰ سال است که به روش های مختلف پیگیر حل مشکل جاده ترانزیتی هستند.

اسماعیل لطیفی اظهار داشت: با توجه به اینکه هر ساله جمعیت این بخش رو به افزایش است و تردد خودروهای سبک و سنگین بیشتر از گذشته می شود بهسازی این جاده یکی از اولویت های مهم است.

وی با بیان این مطلب که بر اساس گزارش های رسمی اورژانس دانشگاه علوم پزشکی بابل جاده بابلکنار یکی از جاده های پرخطر و مرگبار بابل است، خاطرنشان کرد: فقط در یک روستای شیردارکلا ظرف مدت چند سال ۹ نفر بر اثر تصادف جان باختند.

یک چمدان نامه برای حل مشکل جاده بابلکنار

لطیفی با ذکر این مطلب که برخی از ۴۰ روستای در مسیر این جاده همانند روستای شیردارکلا هیچ شانه خاکی ندارد، ادامه داد: تردد اهالی این روستاها برای تهیه نیازهای اولیه خانواده در این جاده بسیار خطرناک است.

این معتمد بابلکناری اظهار داشت: جابجایی تیرهای برق متصل به جاده، تعریض جاده در روستاهای خطر آفرین به همراه جاری شدن روان آب ها در این مسیر که سبب رانش جاده می شود از جمله مشکلات این مسیر ۲۵ کیلومتری است.

لطیفی تصریح کرد: ترافیک سنگین و گره در سه راه شیردارکلا که به جاده سوادکوه، شیرگاه و فیروزکوه متصل می شود یکی از دغدغه های جدی اهالی منطقه است که خواهان حل این مشکل شدند.

چشم به راه سفر هیات دولت

لطیفی با بیان این مطلب که در حال حاضر همه امید ما به دور دوم سفر هیات دولت به مازندران است، ادامه داد: همه تلاش اهالی منطقه این است تا بازسازی این جاده یکی از مصوبات دور دوم سفر هیات دولت به مازندران باشد.

وی گفت: استقرار سه شهرک صنعتی درازکلا، درونکلا و اسلام آباد به همراه تاسیسات یکی از بزرگترین تصفیه خانه آب شرب شهرهای گروه الف مازنداران در بابل، امیرکلا، بابلسر و فریدونکنار در این بخش سبب شد که این جاده از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد.

لطیفی اظهار داشت: فعالیت بزرگترین مرکز مرغ لاین کشور در این بخش به همراه پارک ۷۰۰ هکتاری بزجفت و فعالیت بیمارستان تخصصی ۱۷ شهریور در بخش بابلکنار سبب شد که تعریض و ایمن سازی جاده این مسیر یکی از مطالبات جدی اهالی منطقه باشد.

وی با بیان این مطلب که سایت زباله انجیلسی بابلکنار که روزانه میزبان ۳۰۰ تن زباله هفت شهر و ۶ بخش شهرستان بابل است که با حمل خودروهای سنگین انجام می شود، ادامه داد: تردد روزانه ۳۰ هزار دستگاه خودرو در این جاده ناامن که در روزهای تعطیل تردد دارند تعریض و بازسازی کل مسیر جاده بابلکنار را ضروری کرده است.

یک چمدان نامه برای حل مشکل جاده بابلکنار

این معتمد بابلکناری تصریح کرد: تاکنون مکاتبه های زیادی برای مسولین راه و شهرسازی انجام شد که در جدیدترین این مکاتبه ها اهالی منطقه طی نامه ای که با تایید حدود ۴۰ دهیاری انجام شد از وزیر راه و شهرسازی مطالبه ایمن سازی این جاده را داشتیم که همه امید ما به دور دوم سفر هیات دولت به مازندران است تا این گره ۲۰ ساله گشایش یابد.

بخش بابلکنار حدود ۳۰ هزار نفر جمعیت دارد اما در تعطیلات جمعیت ساکن در این بخش به مراتب بیشتر می شود.

شهرستان ۶۰۰ هزار نفری بابل دارای ۶ بخش و هفت شهر است که بخش بابلکنار یکی از بخش های آن است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha