۳ تیر ۱۳۹۹، ۱۶:۱۲
کد خبر: 83831384
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تامین آب شرب بابلکناری‌ها با تانکر

۳ تیر ۱۳۹۹، ۱۶:۱۲
کد خبر: 83831384
تامین آب شرب بابلکناری‌ها با تانکر

ساری - ایرنا - بخش بابلکنار در جنوب شهرستان بابل که میزبان رودخانه پر آب بابلرود و تصفیه خانه بزرگ شهرهای گروه الف است این روزها با کمبود آب شرب مواجه است تا آنجا که با تانکر به روستاهای بالادست آبرسانی می‌شود.

بخش بابلکنار با ۴۳ روستای دارای شورای و ۶۰ آبادی  و جمعیت ۳۰ هزار نفری ثابت در جنوب شهرستان ۵۳۶ هزار نفری بابل قرار دارد . این بخش بدلیل جاذبه های گردشگری و مناطق بکر از جنگل های هیرکانی و دارا بودن رودخانه های پرجاذبه و سد البرز در ایام گردشگری به خصوص تابستان این جمعیت به ۴۵ هزار نفر افزایش می یابد.

افزایش جمعیت مهاجر در این بخش مصرف روزانه آب را چند برابر کرده است و از سوی دیگر تأمین آب برای مصارف خانگی از طریق چاه هم با وجود سایت انجلیسی و دپوی روزانه ۲۵۰ تن زباله و جاری شدن شیرابه به سفره‌های زیرزمینی مردم منطقه را با چالش دیگری روبرو کرد لذا ضرورت تأمین آب شرب از طریق سد البرز را بیشتر کرده است.

طرح بزرگ آبرسانی به شهرهای گروه الف مازندران شامل بابل، امیرکلا، هادی شهر، بابلسر و فریدونکنار دارای حدود ۵۵ کیلومتر لوله گذاری است. عملیات اجرایی لوله گذاری و تصفیه خانه بزرگ آبرسانی به شهرهای گروه الف در سال ۸۸ در درونکلای غربی بخش بابلکنار آغاز شد و در حال حاضر ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای آن تاکنون یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

با افتتاح این طرح بزرگ حیاتی که یک هزار و ۵۰۰ لیتر در ثانیه آب را وارد مدار مصرف می‌کند، مشکل آب شرب شهرهای گروه الف به طور کامل برطرف می‌شود.اما بابلکناری ها که در اولین مسیر لوله گذاری آبرسانی به شهرهای گروه الف مازندران (بابل، بابلسر و فریدونکنار) قرار دارند امید دارند که با اختصاص انشعابی از این لوله مشکل آب شرب منطقه شان برطرف شود.

قطعی ۱۸ ساعته آب در برخی از روستاهای بابلکنار

تحقیقات محلی نشان می دهد در برخی از روستاهای بابلکنار ساعت ها آب شرب قطع می باشد که بسیاری از اهالی به خصوص زنانی که سکان دار مصرف آب برای رفع نیازی ها اعم از شست و شو  در خانه می باشند را کلافه و زحمت مردان را دو چندان کرده است.

علی عابدی یکی از اهالی روستای شیردارکلا از بخش بابلکنار به خبرنگار ایرنا گفت :  کمبود آب در شیردارکلا به ۱۸ ساعت در یک شبانه روز رسیده است که این امر بسیار آزاردهنده شده است .

 وی گفت : کمبود  آب شرب در شیردارکلا و روستاهای همجوار در یک سال اخیر به اوج خود رسیده است و افرادی که در ارتفاعات  شیردارکلا زندگی می‌کنند در یک شبانه روز بیش از ۱۸ ساعت آب شرب  ندارند و چند ساعت در زمان بامداد که آب وصل می‌شود فشار آب بسیار ضعیف است تا آنجا که منبع ذخیره آب در منزل پر نمی‌شود.

این فرد ساکن در شیردارکلا گفت:  تمام امید اهالی روستا این است که با تکمیل تصفیه خانه بزرگ بابل و اختصاص آب تصفیه شده به بخش بابلکنار مشکل آب شرب حل شود که در غیر اینصورت زندگی بدون آب سالم در روستا دیگر غیر ممکن است.

آبرسانی به روستاهای بابلکنار با تانکر زیبنده نیست

رییس شورای اسلامی بخش بابلکنار با ابراز نگرانی از وضعیت نامناسب آب شرب به خبرنگار ایرنا گفت: همه روستاهای بخش بابلکنار درگیر کم آبی، بی آبی و یا آبهای آلوده و کثیف می باشند.

علی رحیمیان بیان کرد: بخش بابلکنار از روستای طلوت که تصفیه خانه موقت آب در آنجا استقرار دارد با کمبود شدید آب روبرو می باشد تا انتهای بخش که منتهی به بخش بندپی شرقی و شیرگاه می باشد.

وی افزود: روستاهای درونکلای شرقی و غربی، داردکاشت، درازکلا، شیردارکلا، سیدکلا، گونه کلا و نیز روستاهای حاشیه انجلیسی، کری کلا، چهره، کبریا کلا، هلی خال و دیگر روستاها از کمبود اب رنج می برند.

وی با بیان اینکه رفع مشکل  بی آبی و یا کم آبی مردم منطقه نیازمند همت و جدیت مسئولان می باشد که برای رفع این مشکلات روزانه با تانکر به روستاهای بابلکنار آبرسانی می شود؛ گفت: زیبنده نیست که مرد و زن دو الی سه ساعت با در دست داشتن بطری های ۲۰ لیتری مقابل خانه منتظر تانکرهای حمل آب شرب باشند که با توجه به وضعیت بیماری کرونا، نباید شاهد وقوع بیماری های دیگری در منطقه باشیم چرا که سال ها دفن زباله انجلیسی که شیرابه آن چاههای خانگی را هم دچار آلودگی در سطح بالا کرده است.

رحیمیان اظهار داشت: متاسفانه این شیرابه های  زباله منطقه انجلیسی بابل به رودخانه چهره درکا و از آنجا به بابلرود می ریزد.

چراغی که به خانه رواست بر مسجد حرام است

رییس شورای بخش بابلکنار همچنین به آبرسانی به شهرهای گروه الف اشاره ای کرد و اظهار داشت: قرار نیست که بابلکنار تامین آب شرب شهرهای گروه الف  و دفن روزانه ۲۵۰ تن زباله را بردوش بکشد اما از بهره برداری از سد البرز برای تامین آب شرب شهرهای گروه الف بی بهره باشد و باید گفت که چراغی که به خانه رواست بر مسجد حرام است.

وی از مسئولان استانی و شهرستانی و نمایندگان شهرستان در مجلس شورای اسلامی و دیگر مسئولان ذیربط خواهان بررسی و رفع مشکل آب شرب مردم منطقه شد.

وی افزود: با توجه به گرمای هوا و نیاز مبرم مردم منطقه به آب آشامیدنی و همه گیری وجود ویروس کرونا تامین آب شرب از نیازهای اساسی است و باید در دستور کار مسئولان به طور جدی قرار گیرد.

بابلکناری ها عجله نکنند

مدیرعامل آب منطقه ای مازندران به خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس جلسه های مختلفی که برگزار شد مقرر شد که بابلکناری ها از آب شرب تصفیه خانه بزرگ بابل بهره مند شوند اما ساکنان این بخش عجله نکنند و اجازه دهند که اتخاذ تصمیم در این امر به بعد از افتتاح تصفیه خانه بزرگ بابل موکول شود.

ابراهیم یخکشی بیان کرد: بابلکناری ها در حال حاضر مشکل کمبود آب خود را از راههای دیگر تامین کنند و اجازه دهند تا این طرح بزرگ به مرحله افتتاح برسد.

وی ادامه داد: در حال حاضر تکمیل تصفیه خانه بزرگ بابل شتاب گرفته است و با اعتبار یکصد میلیارد تومانی دولت برای تکمیل، این طرح بزرگ تا پایان سالجاری به مرحله افتتاح خواهد رسید.

وی اظهار داشت: تصفیه خانه بزرگ بابل در حال حاضر حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با افتتاح این طرح بخش زیادی از مشکل آب شرب شهرهای گروه الف برطرف می شود.

بخش بابلکنار در ۱۰ کیلومتری جنوب شهرستان بابل آغاز و تا ۳۵ کیلومتر ادامه دارد.

برچسب‌ها

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha