تبلیغات انتخاباتی در روستاهای مازندران؛ از شب‌نشینی تا میدان‌داری ریش سفیدان

ساری- ایرنا- برگزاری شب نشینی‌های انتخاباتی با حضور نامزدهای دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در منازل ریش سفیدان در مازندران و انعکاس آن در فضای مجازی توسط جوانان، شور و هیجان تحلیل‌های انتخاباتی را به میان روستاییان استان کشانده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اگرچه جوانان طرفداران نامزدهای نمایندگی مجلس در روستاهای مازندران بر خلاف گذشته در شبکه های پیام رسان و فضای مجازی به صورت پراکنده فضای تبلیغاتی انتخابات را از حدود یک ماه گذشته شروع کرده بودند اما این روزها با نزدیک شدن به زمان انتخابات و تعیین و تکلیف شدن نامزدها به لحاظ صلاحیت، شاهد حضور بعضی از نامزد ها در منازل افراد با نفوذ محلات در قالب شب نشینی نیز هستیم.

از آن جایی که بیشتر روستاییان سالمند هستند و از سواد فضای مجازی دور هستند، شب نشینی با حضور نامزد های مورد نظر، روشی دیرینه که از بُرد بیشتری نسبت به سایر روش های تبلیغی برخوردار است، اما تلفیق آن با انعکاس این نشست ها همراه با تصاویر و فیلم ها، روش تبلیغات را متفاوت کرده است.

بررسی ها نشان می دهد که در این روش تبلیغاتی، زمان حضور نامزد مورد نظر در شب نشینی های انتخاباتی توسط افراد خاصی به تمامی اهالی روستا از طریق فضای مجازی و یا با تماس تلفنی اطلاع رسانی می شود.

جوانان روستایی مازندران، استانی که بالاترین ضریب کاربری اینترنت و رایانه را در کشور دارد از این فرصت نیز به طور چشمگیری در حال بهره برداری هستند، آنان حضور نامزدها در روستا را به عنوان یک فرصت، شکار دوربین های تلفن های همراه خود می کنند و عکس ها و نوشته هایشان را در این باره در فضای مجازی با سرعت باور نکردنی به اشتراک می گذارند.

بهره گیری از فناوری اطلاعات در روستاها سبب شده است تا نامزدها نیز حساب شده در جمع روستاییان سخنرانی کنند و وعده و وعید بدهند و حتی در نوع لباس پوشیدن نیز دقت لازم را داشته باشند.

تبلیغات انتخاباتی در روستاهای مازندران؛ از شب‌نشینی تا میدان‌داری ریش سفیدان

میزبان نامزد نمایندگی مجلس و کسی که شب نشینی در منزلش برگزار می شود، در آغاز ضمن خوشامدگویی به میهمانان، مسایل و مشکلات روستا و درخواست روستاییان را مطرح می کند و سپس نامزد به ایراد سخنرانی پرداخته، وعده هایی را برای تحقق درخواست های اهالی و حل مسایل و مشکلات روستا عنوان می کند.

بررسی ها نشان می دهد که بعضی از نامزدهای مجلس شورای اسلامی برای معرفی خود و برنامه هایشان از طریق افراد سرشناس روستاها در مساجد و جمع روستاییان هنگام نماز ظهر و عصر و مغرب و عشاء دعوت شده و سخنرانی را انجام می دهند.

البته ذکر این نکته ضروری است که به طور معمول اینگونه نشست های تبلیغاتی یعنی حضور در مساجد بیشتر مربوط به نامزدهای سرشناس یا نمایندگان کنونی مجلس شورای اسلامی است که با پذیرای چای، شیرینی و میوه همراه است.

به نظر می رسد همبستگی اجتماعی موجود در روستاها و پیوندهای سببی و نسبی جمعیت روستایی که در مازندران بیش از هر نقطه دیگری از کشور قابل مشاهده شده است، تبلیغات انتخاباتی در این مناطق را به سمت و سوی واقع گرایی سوق داده است و نقش مساجد و اماکن مذهبی را برای این منظور پر رنگ تر کرده است.

مازندران دارای حدود سه میلیون و ۳۰۰ هزارنفر جمعیت است که بیش از ۴۵ درصد از جمعیت آن در سه هزارو ۵۰۰ روستا زندگی می کنند.

تبلیغات انتخاباتی در روستاهای مازندران؛ از شب‌نشینی تا میدان‌داری ریش سفیدان

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در روز جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ در سراسر کشور و در استان مازندران با سه هزار و ۲۱۰ شعبه اخذ آغاز می شود.

حوزه های انتخابیه ۹ گانه مازندران شامل "ساری و میاندورود"، "قائمشهر، ‌سوادکوه، سوادکوه شمالی، ‌سیمرغ و جویبار"، "نکا، گلوگاه و بهشهر"، "تنکابن، ‌رامسر و عباس‌آباد"، "نور و محمودآباد"، "نوشهر، چالوس و کلاردشت"، "بابل"، "آمل" و "بابلسر و فریدونکنار"است که بیشترین شعب اخذ رای مربوط به بابل، ‌ساری و آمل است.

از این تعداد شعب اخذ رای ۲ هزار و ۵۶۹ شعبه ثابت و ۶۴۱ شعبه سیار در ۱۱ اسفند روز برگزاری انتخابات مستقر هستند، همچنین از مجموع شعب اخذ رای در مازندران یک هزار و ۴۶۸ شعبه شهری و یک هزار و ۷۴۲ شعبه در روستاهای استان برپا می شوند.

بنا به اعلام ستاد انتخابات مازندران از حوزه‌های انتخابیه ۹ گانه این استان در مجموع ۷۴۸ نفر برای تصاحب یکی از ۱۲ کرسی مازندران در مجلس دوازدهم نام‌نویسی کردند که پس از بررسی پرونده‌ها و صلاحیت نامزدها در سه مرحله توسط هیئت اجرایی در استان، هیئت نظارت بر انتخابات کشور و شورای نگهبان و همچنین افرادی که انصراف دادند، در نهایت تا این لحظه با آمار جدید ارایه شده از سوی شورای نگهبان ۴۵۳ نفر در گردونه رقابت انتخاباتی باقی ماندند.

تبلیغات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری از روز چهارشنبه ۲۵ بهمن در سراسر کشور آغاز شد و قرار است تبلیغات دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از سوم اسفند آغاز شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha