عطوان: توافق پاریس مُرده به دنیا آمد

تهران- ایرنا- تحلیلگر معروف جهان عرب درباره «توافق چارچوب» اخیر در پاریس برای تبادل اسیران و آتش بس در غزه ابراز عقیده کرد که این توافق مُرده به دنیا آمد زیرا به توقف کامل جنگ و آزادی همه اسیران فلسطینی، بازسازی غزه، پرداخت غرامت به خانواده قربانیان و عدم تضمین تکرار نشدن حمله تل آویو به غزه پس از اجرایی شدن خود اشاره‌ای ندارد.

به گزارش امروز (چهارشنبه) ایرنا، «عبدالباری عطوان» در مطلبی در رای الیوم با اشاره به توافق پاریس درباره غزه آورده است: می‌توان بدون درنگ گفت که توافق روز یکشنبه نشست اطلاعاتی چهارجانبه آمریکا، مصر، قطر و رژیم صهیونیستی در پاریس، مرده متولد شد و فرصت موفقیت آن به طور کلی نشدنی است، زیرا دامی برای نابودی پیروزی تاریخی فلسطینی ها در هفتم اکتبر (عملیات طوفان الاقصی) است.

وی نوشت: آمریکا که خواستار این نشست و برگزار کننده آن بود در نگرانی و هراس به سبب توسعه دامنه جنگ و حمله موشکی و پهپادی به پایگاه‌ها، نیروها و کشتی هایش در یمن، عراق و سوریه قرار دارد و به همین دلیل به رژیم اشغالگر و متحدان مصری و قطری خود برای دست یابی سریع به آتش بس در غزه فشار می‌آورد تا دامنه جنگ گسترش نیابد، زیرا همه بازورهای مقاومت اسلامی که در حال جنگ فرسایشی علیه رژیم صهیونیستی هستند اعم از حزب الله، یمن و مقاومت اسلامی عراق خواهان توقف کشتار جمعی (صهیونیست ها) در غزه، ورود کمک ها و دست یابی به راهکار سیاسی برای حل مساله فسلطین هستند.

این تحلیلگر مشهور جهان عرب در ادامه آورده است: هنگامی که توافق پاریس را دامی پهن شده برای از بین بردن پیروزی مقاومت در غزه می‌دانیم، اغراق نمی‌کنیم. چراکه این توافق به توقف کامل جنگ و آزادی همه اسیران فلسطینی، بازسازی غزه، پرداخت غرامت به خانواده قربانیان، عدم تضمین تکرار حمله اسرائیل به غزه و ارتکاب کشتار جمعی پس از اجرایی شدن این توافق اشاره‌ای ندارد. هنگامی که نتانیاهو گفت که ارتش این رژیم از غزه خارج نمی‌شود و هزاران اسیر آزاد نخواهد شد و این جنگ را تا تحقق همه اهداف آن یعنی نابودی حماس و بازگشت همه اسیران اسرائیلی ادامه خواهد داد و غزه تهدیدی برای تل آویو در آینده نخواهد بود، همه این حقایق(مرده به دنیا آمدن توافق پاریس) را مورد تایید قرار داد.

عطوان بیان کرد: «زیاد النخاله» دبیر کل جهاد اسلامی هنگامی که اعلام کرد زیربار هیچ تفاهمی تا توقف کامل جنگ، عقب نشینی کامل اشغالگران، تضمین بازسازی غزه و راهکار سیاسی جدی تامین کننده حقوق مشروع ملت فلسطین، نخواهد رفت بسیار هوشمندانه عمل کرد.

این تحلیلگر در ادامه به اشاره به اظهارنظر «دیوید کامرون» وزیر خارجه انگلیس درباره فلسطین، آنرا در راستای دام نهاده شده برای مقاومت فلسطین و نجات آمریکا، کشتی ها و پایگاههای آن و از بین بردن تلاش برای توسعه جنگ دانست و به تجارب قبلی و عهدشکنی غربی ها در این زمینه اشاره کرد و اینکه این اظهارنظر تلاشی برای نجات رژیم اشغالگر از بحرانهای امنیتی و اقتصادی و سیاسی آن است.

وی در ادامه به مقاومت توصیه کرد که توافق پاریس را مورد مخالفت قرار داده و تسلیم میانجی گران عربی و فشارهای آنها و طرح های آنها نشوند، زیرا آنها مجری دیکته های آمریکا هستند و منافع واشنگتن و روابط با آنرا به هر خواسته مشروع مقاومت ترجیح می دهند.

عطوان در پایان نوشت: هنگامی که بایدن از واکنش به حمله به پایگاهش در اردن و کشته شدن سه نظامی و زخمی شدن ۴۰ نظامی دیگر هراس دارد و خواهان توسعه جنگ نیست، گواهی دهنده شکست حقارت بار برای رییس جمهور آمریکا و کشورش و در عین حال پیروزی بزرگی برای برای محور مقاومت می باشد که در راه است.

مذاکره‌کنندگانی از سوی رژیم صهیونیستی و کشورهای آمریکا، مصر و قطر روز یکشنبه در پاریس طی نشستی بر سر چارچوبی برای تبادل اسیران صهیونیست و اسرای فلسطینی به توافق ابتدایی رسیدند.

بنابر اعلام منابع خبری، این توافق شامل آزادی اسرای آمریکایی و صهیونیست باقیمانده می شود که به صورت مرحله ای است و ابتدا زنان و کودکان آزاد می شوند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha