۷ خرداد ۱۴۰۳، ۱۵:۳۹
کد خبرنگار: 5368
کد خبر: 85491278
T T
۱۶ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

تبادل آتش میان ارتش‌های مصر و رژیم صهیونیستی در مرز رفح

تهران- ایرنا- منابع رسانه‌ای صهیونیستی امروز (دوشنبه) از تبادل آتش میان نیروهای ارتش مصر و ارتش رژیم اشغالگر در مرز «رفح» خبر دادند.

به گزارش ایرنا، شبکه المیادین در این باره به نقل از شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی گزارش داد: یک حادثه استثنایی میان ارتش های مصر و اسرائیل در مرز گذرگاه رفح رخ داد.

بر پایه گزارش رسانه‌های صهیونیستی، سربازان ارتش مصر به سمت نیروهای رژیم صهیونیستی در منطقه گذرگاه رفح تیراندازی کردند و در مقابل نظامیان رژیم اشغالگر نیز به نشانه هشدار به سمت آنها آتش کشودند.

رسانه‌های این رژیم متعاقبا درباره جزئیات این اتفاق گزارش دادند: نیروهای امنیتی مصر بر روی یک کامیون اسرائیلی آتش کشودند و سربازان اسرائیلی با اسلحه پاسخ دادند.

این رسانه‌ها از کشته شدن ۲ سرباز مصری و زخمی شدن چند نفر دیگر در این تنش خبر دادند.

با وجود اعلام این خبر، ارتش رژیم اسرائیل دستور داده است تا رسانه‌های صهیونیستی از پرداختن به آن خودداری کنند.

از طرفی شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی نیز در این باره گزارش داد: این حادثه بیانگر اوج تنش میان مصر و اسرائیل است و می تواند تبعات سیاسی بسیار مهمی را به همراه داشته باشد.

همزمان با حملات رژیم صهیونیستی به رفح در جنوب نوار غزه، نگرانی‌های مصر نسبت به شکل‌گیری یک موج کوچ اجباری به داخل خاک این کشور تشدید شده است.

مصر بارها به رژیم صهیونیستی نسبت به پیامدها و خطرات حمله زمینی به رفح هشدار داده است.

به گزارش ایرنا، بر اساس معاهده سازش مصر و رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۷۹، محور فیلادلفیا یا صلاح الدین به عنوان یک منطقه حائل در داخل نوار غزه و به موازات مرز با مصر به طول ۱۴ کیلومتر از گذرگاه کرم ابوسالم تا ساحل غزه در دریای مدیترانه ایجاد شد.

رژیم صهیونیستی تا سال ۲۰۰۵ کنترل محور فیلادلفیا را به عنوان بخشی از حوزه قضایی تحت اختیار خود در دست داشت اما با عقب‌نشینی از این منطقه کنترل آن را به تشکیلات خودگردان واگذار کرد. نیروهای تشکیلات خودگردان تا سال ۲۰۰۷ کنترل این منطقه را بر عهده داشتند. در همان سال پس از مذاکراتی هجده ماهه توافق امنیتی جدید میان قاهره- تل‌آویو به امضا رسید که بر اساس آن ۷۵۰ نفر از گارد مرزی مصر اجازه خواهند داشت مجهز به سلاح‌های سبک در این منطقه حضور پیدا کنند. براساس این توافق قرار بود نیروهای امنیتی مصر از نفوذ و انتقال غیرقانونی کالا یا تجهیزات نظامی به غزه جلوگیری کنند.

پس از عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر، مقامات امنیتی رژیم اشغالگر ادعا کردند که یکی از مسیرهای انتقال سلاح به غزه، تونل‌های زیر زمینی محور فیلادلفیا در جنوب غربی غزه است. برهمین اساس تل‌آویو با اعزام هیاتی امنیتی به قاهره خواستار استقرار نیروهای خود در این منطقه و نصب دوربین‌ها و حسگرهای نظارتی شده است. با وجود تاکید کابینه راستگرای نتانیاهو بر تحقق این خواسته اما به نظر نمی‌رسد دولت مصر به دلیل ملاحظات سیاسی- امنیتی تمایلی به اجرای این خواسته داشته باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha