حسرتی از جنس برف، طاق‌بستان بالاخره سفیدپوش شد

کرمانشاه - ایرنا - این روزها که مردم شهر کرمانشاه هر صبحگاه با انتظار بارش برف بر بلندی‌های کوه‌های طاقبستان و مشاهده زیبایی دانه‌های برف از خواب بیدار می‌شدند بالاخره امروز به آرزویشان رسیدند و توانستند این زیبایی را بر روی قله این کوه ببینند.

زمانی که بچه بودیم، برف برایمان یک اتفاق و رویداد دوست داشتنی و هیجان انگیز بود، اتفاقی که اگر می‌افتاد از شبی که برف شروع می شد تا صبح دل تو دلمان نبود که فردا که چشم باز می کنیم چقدر برف باریده و چه زمان ناگهان رادیو اعلام می کند که مدارس ابتدایی و راهنمایی به دلیل بارش برف تعطیل شده است.

هنوز خاطرات آن دوران در ذهنمان رژه می رود که چگونه با تعطیل اعلام شدن مدارس شال و کلاه می کردیم و برای برف بازی و ساختن آدم برفی با عجله صبحانه خورده و به حیاط خانه و سپس به داخل کوچه می رفتیم.

هنوز لذت گلوله برفی هایی که به سمت هم پرتاب می کردیم و کشتی گرفتن داخل برف همچنان در یادمان مانده که چگونه پس از مدتی بازی با انگشتان سر شده چطور به خانه بازمی گشتیم و در کنار بخاری دست و پاهای مان و دستکش و جوراب های مان را گرم می کردیم تا دوباره به کوچه بازگردیم.

خاطرات خوش تونل هایی که در داخل برف هایی که از پشت بام خانه ها به داخل کوچه ها ریخته و برروی هم تلنبار می شد ایجاد می کردیم و با بچه ها محل آنها را به هم متصل و از داخل آنها سینه خیز حرکت می کردیم هنوز که هنوز است جزو ایام به یاد ماندی ما باقی مانده است.

با وجود آنکه از هفته گذشته بارش برف بیشتر استان های کشور را فراگرفته بود ولی از بارش برف در شهر کرمانشاه خبری نبود، ابرهای تیره و تار همچنان از بالای شهر عبور می کردند ولی دریغ از بارش اندکی برف، ظاهرا آنها نیز آنقدر دستانشان خالی شده است که وقتی از آسمان عبور می‌کنند به‌جز سایه‌افکندن بر نور خورشید هیچ دستاوردی ندارند.

بالاخره پس از انتظاری طولانی مردم شهر کرمانشاه نیز دیدگانشان به دیدار برف روشن شد هرچند که بارش برف در نقاط مختلف شهر با یکدیگر تفاوت داشت و در جنوب شهر بیشتر از سایر مناطق بود و حتی در برخی مناطق شهر آن یک ذره برفی هم که از شب باریده بود آب شده بود ولی دیدن زیبایی برف در کوه هایی که شهر را احاطه کرده است شور و شعف خاصی در دل شهروندان کرمانشاهی بوجود آورد.

حسرتی از جنس برف، طاق‌بستان بالاخره سفیدپوش شد

این روزها در حالی که در بیشتر نقاط کشور از جمله آذربایجان غربی، شرقی ، اردبیل و حتی برخی شهرهای استان کرمانشاه همچون پاوه، جوانرود و ریجاب شاهد نزول این رحمت الهی هستند ولی بارش یک برف چند ده سانتی متری در این شهر همچنان به یک حسرت برای مردم این شهر تبدیل شده است و برای آنکه حتی بسیاری فرزندان شان بدانند که اصلا برف چیست و چه لذتی دارد روز جمعه را برای برف بازی به ارتفاعات این شهرها رفته بودند.

بارش برف هرچند در شهر کرمانشاه آنچنان چنگی به دل نمی زند ولی همین بارش اندک نیز در برخی نقاط شهر موجب لغزندگی سطح خیابان ها و بروز تصادف خودروها و بوجود آمدن ترافیک سنگین شده است.

براساس اعلام اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه و بر پایه بررسی آخرین داده‌های هواشناسی، سامانه بارشی حاکم در منطقه که روز جمعه هفته گذشته موجب صدور هشدار سطح نارنجی نیز در استان شد تا امروز یکشنبه جو استان را تحت تاثیر خود قرار داده و ضمن کاهش دمای هوا، در بعضی ساعات سبب وزش باد و بارش برف و باران در سطح استان شد.

این بارش ها موجب آبگرفتگی معابر عمومی و کندی تردد (بخصوص در جاده‌های کوهستانی) شد که در نیمه شمالی و نواحی غربی، از مقادیر بیشتری برخوردار بوده علاوه بر مناطق سردسیر، در برخی نواحی معتدل نیز به شکل برف مشاهده شد.

به دنبال این وضعیت، از ظهر امروز تا روز دوشنبه، بارشی برای سطح استان پیش بینی نمی شود و در این مدت، کاهش نسبتاً محسوس دمای هوا، شرایط را برای تشکیل مه، بویژه در اوایل روز و در مناطق سرد و معتدل، تشدید می کند.

برهمین اساس در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه، با نفوذ موج بارشی دیگری، علاوه بر افزایش نسبی دمای شبانه، مجدداً شاهد بارش هایی از برف و باران در سطح استان خواهیم بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha