۱۷ دی ۱۴۰۲، ۷:۱۹
کد خبرنگار: 1014
کد خبر: 85345821
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کاهش مرگ و میر ناشی از حیوان گزیدگی در ایران به زیر ۱۰ نفر

کرج -ایرنا- عضو هیات علمی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی اعلام کرد: میزان مرگ و میر ناشی از حیوان گزیدگی در ایران با تلاش محققان این مووسسه به پایین ترین سطح خود در سال یعنی کمتر از ۱۰ نفر رسیده است .

به گزارش ایرنا از روابط عمومی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی دکتر عباس زارع میرک عصر شنبه در دومین پیشن نشست پاسداشت یکصدسالگی موسسه رازی در کرج افزود:  تولید پادزهرهای ضد مارگزیدگی و عقرب زدگی موسسه رازی علاوه بر حفاظت از جان مردم و جلوگیری از مرگ سالانه هزاران نفر، صرفه اقتصادی بسیار بالایی برای کشور دارد.

وی اظهار کرد: در سال ۱۳۳۸ بخش پرورش جانوران سمی در این مجموعه تاسیس شد و در سال ۱۳۴۱ اولین سرم مونو والان ضد زهر مار کبری و در سال ۱۳۴۵ نیز سرم هگزا والان(پنج ظرفیتی) ضد زهرمار به تولید رسید و در سال ۱۳۵۱ نیز پادزهر عقرب تولید شد.

زارع میرک به روند افزایشی تولید پادزهر پس از انقلاب و به ویژه پس از سال ۷۶ اشاره کرد و افزود: در زمان حاضر سالانه حدود ۶۰ هزار ویال پادزهر مار و ۲۴۰ هزار پادزهر عقرب توسط موسسه رازی تولید می شود که افزایش چشمگیری نسبت به سال های قبل از انقلاب داشته است.

عضو هیات علمی موسسه رازی با اشاره به دستاوردهای علمی بخش پرورش جانوران سمی در طول زمان گفت: در این سال ها دهها کتاب علمی منحصر به فرد در مورد مارها و عقرب ها و زهر شناسی و بیش از ۱۵۰ مقاله علمی در نشریات علمی بین المللی منتشر شده است.
زارع در خصوص برنامه های آینده بخش جانوران سمی موسسه رازی نیز خاطرنشان کرد: تولید توکسین های مختلف از طریق روش های خاص علمی ، ایجاد مزرعه مصنوعی پرورش مارها، صادرات محصولات، مشارکت در ساخت مراکز تولیدی در کشورهای مقصد و تحقیقات در مورد استفاده از

روش های دارویی در زهر، از برنامه های آینده این بخش محسوب می شود که در کاهش هزینه ها و جلوگیری از انقراض گونه های خاص جانوران سمی نقش مهمی خواهند داشت.

وی در مورد نقش اقتصادی پادزهرها اضافه کرد: حدود ۱۰ سال پیش، کشورهای متعددی از طریق صلیب سرخ هر پادزهر موسسه رازی را ۳۲۰ دلار (حدود ۱۵۰ میلیون ریال ) خریداری کردند که بر این اساس درصورت تولید سالانه ۲۰۰ هزار ویال و فروش آن به سایر کشورها، می توان ارز آوری و صرفه اقتصادی بسیار بالایی را برای کشور تامین کرد.

زارع با اشاره به نقش محافظتی پادزهرها از جان انسان ها گفت: در حالی سالانه در هندوستان ۵۸ هزار نفر، پاکستان هشت هزار و ۲۰۰ نفر، بنگلادش هفت هزار و ۵۰۰ نفر، مناطق صحرای آفریقا ۲۰ هزار نفر و سریلانکا ۴۰۰ نفر جان خود را براثر گزش جانوران سمی از دست می دهند اما

این تعداد در ایران به بین هشت تا ۱۰ نفر رسیده است و این نشان از تاثیر بسیار خوب پادزهر های تولید شده موسسه رازی است.

دکتر فرید قاسملو عضو فرهنگستان علوم و مدیر گروه تاریخ علم دانشنامه جهان اسلام ذر این نشست گفت: موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی، یکی از نهادهای تمدنی یک قرن اخیر است که در پرتو تاریخی حدود صد سال حضور مداوم، توانسته جایگاهی مهم و تاثیرگذار در عرصه بهداشت و سلامت کشور به دست آورد.

وی ادامه داد: این یک واقعیت است که واکسن ها بیش از هر اختراع پزشکی دیگری، جان انسان ها را نجات داده و گواه خوبی بر قدرت علم و نبوغ انسان به شمار می آیند و این حقیقت، مورد تایید تمام تاریخ نگاران پزشکی در سراسر جهان است.

موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی مستقر در کرج و وابسته به وزارت جهاد کشاورزی در زمینه تولید واکسن های انسانی و دام وطیور فعالیت دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha