راه اندازی خط تولید واکسن های نوترکیب /  حضور پر بار وزیر جهاد کشاورزی در البرز

کرج- ایرنا -  همزمان با سفر وزیر جهاد کشاورزی به استان البرز که در راستای دومین دور سفر استانی رییس جمهور انجام شد، موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی اقدام به ساخت و راه اندازی خط تولید واکسن های نوترکیب و ادجوانت های نسل جدید کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این دستاورد ملی ظرفیتی را پدید آورده تا در صورت حملات ویروسی و میکروبی همچون کرونا در کمترین زمان، امکان تولید واکسن های مورد نیاز برای مقابله با آن و دفاع و صیانت از مردم شریف کشورمان فراهم شود.

با بهره برداری از خط تولید واکسن های نوترکیب ، ظرفیت تولید سالانه ۲۰۰ میلیون دوز واکسن از نسل جدید واکسن های نوترکیب که به عنوان بهترین و ایمن ترین واکسن های نسل جدید جهان شناخته می شوند، فراهم شده که گواه جبران خسران های گذشته و حرکت پرشتاب در مسیر پیشرفت علمی در کشور است.

در یک نگاه تطبیقی در حوزه بین الملل نیز ضمن خودکفایی در تولید این نسل از واکسن ها، کشور را در زمره گروه تولیدکنندگان بزرگ کشورهای اروپایی و آمریکا قرار داده و ضمن جلوگیری از خروج ارز از کشور، زمینه ارز آوری را نیز ایجاد کرده است.

بهره برداری از این مجموعه، نخبگان صنعت واکسن سازی کشور می توانند با استفاده از امکانات موجود ، محصول خود رابه مرحله تولید و تجاری سازی برسانند.

راه اندازی خط تولید واکسن های نوترکیب و ادجوانت های نسل جدید در موسسه رازی

همچنین ساخت دستگاه "ادجوانت سیستمی" در موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی دستاورد مهم دیگری بود که در سفر وزیر جهاد کشاورزی به البرز مورد بهره برداری قرار گرفت ؛ این سیستم که دانش ساخت آن در اختیار چند کشور معدود جهان است تاکنون وارد کشور می شد اما با همت یکی از محققان موسسه رازی پس از ۱۳ سال کار مطالعاتی ساخته شد.

اینک این سیستم در خط تولید واکس های نوترکیب موسسه رازی راه اندازی شده تا با استفاده از آن انواع واکسن های تنوترکیب مورد نیاز کشور ساخته شود. (ادجوانت سیستمی به عنوان آخرین نسل ادجوانت ها در جهان شناخته می شود.)

در ساخت این پروژه، از صفر تا ۱۰۰، تمام اصول و قوانین GMP جهانی و استانداردهای اروپایی رعایت و اجرا شده و مقدمه ای برای همکاری های مشترک جهانی است.

تجهیزات و دستگاه های نصب شده در مجموعه جدید ساخت واکسن مووسه رازی ، از معتبرترین شرکت های سازنده خریداری و از جدیدترین فناوری صنعت واکسن سازی استفاده شده است.

هزینه ساخت این ساختمان و خط تولید آن ۴۵۰ میلیارد ریال و سه میلیون یورو بوده است.

دامداری شیری- گوشتی هفت هزار راسی به ظرفیت ۱۱ هزار راس رسید

حضور در آیین بهره برداری از طرح توسعه دامداری شیری- گوشتی افضلیان در روستای «گازرسنگ» شهرستان نظرآباد یکی دیگر از مقصدهای سفر وزیر جهاد کشاورزی در البرز بود.

راه اندازی خط تولید واکسن های نوترکیب و ادجوانت های نسل جدید در موسسه رازی

این واحد دامی که برای ۲۲۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است با چهار هزار و ۳۰۰ راس دام شیری ظرفیت تولید روزانه ۲۳۰ هزار لیتر شیر را دارد.

همچنین وزیر جهاد کشاورزی از شرکت زیست فناوری رویش پایدار البرز با ظرفیت ۵۰۰ هزار پایه بذری، ۳۰۰ هزار انواع پایه رویشی و ۱۰۰ هزار نهال پیوند روی پایه رویشی با فعالیت ۴۱ شرکت دانش بنیان در روستای شیخ حسن البرز و واحد تولید واکسن دامی شرکت ویرا واکسن شایا با تولید ۴۹۰ میلیون دوز واکسن دامی در شهرک سپهر نظرآباد با میزان صادرات ۴۰۰ هزار دلار در سال۱۴۰۱ بازدید کرد.

کارخانه تولید مواد لبنی ۱۶ هزار تنی به بهره برداری رسید

بهره برداری از طرح صنایع تبدیلی شرکت آکام پودر با ظرفیت تولید ۱۶ هزار تن که ۱۱ هزار تن از آن را محصول شیرخشک در طی سال تشکیل می دهد از دیگر برنامه های سفر یک روزه وزیر جهاد کشاورزی در روز جمعه به البرز بود.

راه اندازی خط تولید واکسن های نوترکیب و ادجوانت های نسل جدید در موسسه رازی

این واحد صنعتی تولیدی که در شهرک صنعتی سپهر نظرآباد قرار دارد، در زمینی به گستره هشت هزار و ۲۰۰ مترمربع ساخته شده که ظرفیت تولید ۱۶ هزار تن انواع فرآورده های دامی همچون ۱۱ هزار تن شیر خشک، یک هزار تن خامه، یک هزار تن پودر کازئینات و سه هزار تن پودر آب پنیر را دارد.

این واحد تولیدی با سرمایه گذاری سه هزار و ۶۲۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال برای ۴۸ به صورت مستقیم اشتغال ایجاد کرده است.

در صورت فراهم شدن مولفه‌های سرمایه‌گذاری امکان توسعه این واحد در آینده نزدیک وجود دارد.

راه اندازی خط تولید واکسن های نوترکیب و ادجوانت های نسل جدید در موسسه رازی

و این در حالی است که شاه بیت سخنان رییس جمهور دردیدار با نخبگان و فعالان اقتصادی موضوع کشاورزی و امنیت غذایی بود.
رشد ۲۲ درصدی فعالیت های کشاورزی و رشد کشت کالاهای اساسی و کاهش وابستگی به خارج از کشور نمونه ای از صحبت های رییس جمهور در این دیدار بود.

رییس جمهور امنیت غذایی کشور را در گرو استقلال در کالاهای اساسی و تولید آن ها در داخل دانست و یکی از برنامه های دولت را توسعه کشاورزی مکانیزه به بخصوص در کشت های گلخانه ای و آبرسانی زیر سطحی است.

رییس جمهور و هیات دولت جمعه ۱۷ آذرماه جاری میهمان مردم استان البرز بودند که با دستاوردهای فراوانی برای این استان همراه شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha