البرز کانون تولید فناوری  واکسن های دامی در آسیا و اقیانوسیه

کرج - ایرنا - سرپرست اداره کل دامپزشکی استان البرز اعلام کرد: براساس تایید مجامع بین المللی، ایران به عنوان الگوی تولید فناوری واکسن در خاورمیانه ، آسیا و اقیانوسیه است که در این میان البرز کانون و هسته مرکزی این فناوری در کشور شناخته شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «علیرضا رفیعی پور» روز چهارشنبه در نشست با خبرنگاران با بیان اینکه در امر تولید دانش واکسن همیشه رقابت بین ایران، روسیه و ترکیه بوده است، افزود: ایران و البرز در این موضوع همیشه پیشرو بوده که سبب گرایش مجامع بین المللی به سمت کشورمان می شود.

وی با اشاره به اینکه استان البرزدارای ویژگی های منحصر به فرد یک منطقه اقتصادی و پیشرو است،اظهار کرد: همسایگی این استان با پایتخت و استان های مهم و اثر گذار کشور و نزدیکی به دریای شمال ، فرصتی مناسب برای جذب سرمایه گذاران در حوزه دام، طیور و آبزیان البرز ایجاد کرده است.

سرپرست اداره کل دامپزشکی البرز گفت: استان البرز یک استان پیشرو در حوزه فنی، تخصصی، دانش بنیان و فناوری های نوین در بخش تولید دارو ، واکسن ، مواد بیولوژیک و ریز مغذی ها است و جایگاه ویژه ای در کشور دارد که این ویژگی کمک به ثبات حوزه دامی کشور کرده است.

رفیعی پور به بیان برخی داشته های استان البرز در حوزه دامی پرداخت و افزود: این استان ۴۴۲ واحد دام صنعتی و ۳۲۷ واحد مرغداری دارد که بخشی از فرآورده های دامی استان صادراتی است.

البرز رتبه اول تا سوم پرورش ماهیان زینتی

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان البرز بیان کرد: این استان در بخش آبزی پروری نیز ۵۸ واحد فعال صنعتی دارد و ظرفیت ها برای سرمایه گذاری و توسعه فعالیت ها در حوزه پرورش ماهیان زینتی البرز بسیار است .

وی ادامه داد: استان البرز در بخش پرورش ماهیان زینتی طی سال های متوالی دارای رتبه های اول تا سوم بوده است.

رفیعی پور با بیان اینکه بیش از ۱۸۰ واحد صنایع وابسته در استان که حلقه ارزش افزوده و بهره وری تولید به شمار می روند فعال هستند، تصریح کرد: این صنایع شامل کارخانه های خوراک دام و طیور، مواد اولیه ، مراکز تولید و تهیه و عمل آوری فرآورده های خام دامی هستند و یکی از افتخارات البرز استقرار بسیاری از برندهای تجاری معروف در حوزه غذای بخش دام و طیور و حتی آبزیان است که یک توفیق در سطح ملی و بین المللی است.

وی با اشاره به اینکه بیش از سه هزار و ۸۰۰ مرکز توزیع و عرضه در این استان فعال هستند، گفت: این مراکز ارزش افزوده و کمک به زنجیره تولید خواهند کرد که این بخش به حفظ و پایداری تولید کمک زیادی می کند.

مصرف ۶۸ میلیون و ۹۹۰ هزار دز واکسن طیور در سال جاری

رفیعی پور به اقدامات حوزه دامپزشکی البرز در کاهش بیماری های دامی اشاره کرد و افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲ میلیون و ۳۵۲ هزار نوبت سر دام سبک، ۴۵۵ هزار نوبت سر دام سنگین و سه هزار و ۲۳۱ تک سمی ها واکسینه شدند.

وی واکسینه بیش از ۶ هزار قلاده سگ علیه بیماری هاری در استان البرز را از دیگر اقدامات برشمرد.

سرپرست اداره کل دامپزشکی البرز ادامه داد:‌همچنین برای مراقبت از دام ها و سلامت عمومی ، پنج میلیون مترمربع جایگاه دامی و تعداد یک میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام استان سمپاشی شدند.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۶۸ میلبون و ۹۹۰ هزار دز واکسن طیور مصرفی داشتیم، اضافه کرد: با استفاده از این میزان واکسن ۱۹ میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه طیور واکسینه شدند.

رفیعی پور در ادامه به اقدامات حوزه بازرسی و نظارت های بهداشتی از مراکز صنایع وابسته، کشتارگاه ها و مراکز عرضه اشاره کرد و گفت: در این مدت بر کشتار ۱۰۹ هزار راس گوسفند و بره، سه هزار و ۷۰۰ راس بز و بزغاله، ۱۴ هزار و ۹۰۰ راس گاو و گوساله و ۶۳۱ راس شتر مرغ که در مجموع ۱۲۹ هزار راس بودند نظارت های بهداشتی و بازرسی انجام شده که در نتیجه آن حدود ۲۳ هزار و ۲۰۵ کیلوگرم لاشه های ضبطی داشتیم.

وی از جمله موارد ضبط لاشه ها را وجود آلودگی های انگلی و قارچی در آن ها ذکر کرد و افزود: همچنین در روند تولید، توزیع، عرضه فرآورده ها، انبارها و سردخانه ها از ابتدای سال جاری بیش از ۷۳ هزار بازدید انجام شده که با بیش از یک هزار و ۱۰۰ مورد غیربهداشتی مواجه شدند که در نتیجه آن ۱۸۵ هزار کیلوگرم از این اقلام ضبط شد و ۳۴۸ مورد ارجاع به مراجع قضایی به دلیل خلاف در ضوابط بهداشتی شد که بعد از طی موارد قضایی بیش از ۳۶ هزار کیلوگرم معدوم سازی انجام شد.

سرپرست اداره کل دامپزشکی البرز تصریح کرد: در این مدت در حوزه طیور نیز بر کشتار حدود ۱۴ میلیون قطعه طیور نظارت و بازرسی بهداشتی انجام شد که بیش از ۵۱ هزار لاشه ضبط شد.

وی گفت: معاینه و درمان بیش از ۷۱۳ هزار قطعه طیور و بیش از ۳۶ هزار راس دام ، ۴۵۵ مورد بازدید دوره ای از داروخانه های دامپزشکی ، انجام ۱۰۴ هزار مورد فعالیت آزمایشگاهی، چهار هزار مورد آزمایش میکروبی و یک هزار و ۱۰۰ مورد آزمایش انگلی از دیگر اقدامات ۹ ماهه دامپزشکی البرز بوده است.

ساخت سه مرکز و کارخانه تولید واکسن در البرز

سرپرست اداره کل دامپزشکی البرز به سبقه تاریخی این استان در حوزه ساخت واکسن، سرم و داروهای دامپزشکی اشاره کرد و افزود: نمونه بارز آن وجود موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی از ۱۰۰ سال پیش در این منطقه بوده ضمن اینکه هم اکنون سه واحد تولید واکسن در البرز مراحل ساخت خود را پشت سرمی گذارند که با راه اندازی این واحدها تعداد واحدهای فعال تولید واکسن و سرم و مواد بیولوژیک در استان به هفت واحد می رسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha