تصویب سند مقابله با تهدیدهای بیولوژیک آمریکا در نشست مجالس سازمان امنیت جمعی

مسکو- ایرنا- رئیس دومای دولتی روسیه در پایان شانزدهمین جلسه مجمع پارلمانی کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی گفت: سند همکاری کشورهای عضو در زمینه مقابله با تهدیدهای بیولوژیک آمریکا در این مجمع پارلمانی به تصویب رسید.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ویاچسلاو والودین این سخنان را روز سه‌شنبه در این نشست که با حضور روسای مجالس قزاقستان، بلاروس، تاجیکستان و بلاروس و سفیران جمهوری اسلامی ایران، چین، الجزایر و صربستان در مسکو برگزار شد، بیان کرد.
والودین که ریاست شانزدهمین جلسه مجمع پارلمانی کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی را برعهده داشت، گفت که این نشست با تصویب هفت سند جدید به پایان رسید.
وی از تقویت سازوکار تأمین امنیت بیولوژیکی برای کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی به عنوان یکی از اسناد مورد توافق یاد کرد و گفت که این سند با هدف حمایت از سلامت شهروندان کشورهای عضو به تصویب رسیده است.
رئیس دومای دولتی روسیه خاطرنشان کرد:‌ در پارلمان روسیه پیش‌تر به نتایجی درباره فعالیت‌های غیرقانونی بیولوژیک آمریکا دست یافتیم که می‌تواند تهدیدی برای همه کشورهای عضو باشد.
والودین گفت که کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی با توجه به رویارویی با چالش‌های مشترک، اسناد همکاری را با هدف تقویت تلاش‌های مشترک در مواجهه با تهدیدها افزایش می‌دهند و در این راستا، در مسیر یکسان‌سازی قوانین گام برمی‌دارند.
رئیس شانزدهمین جلسه مجمع پارلمانی کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی همچنین از تصویب سند همکاری پارلمان‌های کشورهای عضو در راستای تقویت امنیت رسانه‌ای خبر داد و گفت: کشورهای این سازمان، مورد هجمه رسانه‌ای غرب هستند و از این رو، باید رویکردهای مشترکی را دنبال کنند.
وی در ادامه از تصویب اسناد جدید همکاری بین کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی در راستای مقابله با مواد مخدر و دیگر تهدیدهای مشترک همچون تروریسم و افراط گرایی سخن گفت.
والودین همچنین از توافق کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی برای همکاری مشترک حقوقی در زمینه دفاع از آثار تاریخی و مقابله با توسعه نازیسم در جهان خبر داد و گفت: کشورهای غیردوست از جمله در پارلمان‌های کانادا و اروپا، سیاست جعل تاریخ را در پیش گرفته‌اند و از کسانی که به نازی‌ها کمک کردند، به عنوان قهرمان یاد می‌کنند و از منظر نگاه اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی، این اقدام، به مثابه جرم است.
وی اظهار داشت: ما به عنوان نمایندگان پارلمان، حامی منافع ملت‌هایی هستیم که بر فاشیسم پیروز شدند و خاطره کسانی که به دست نازی‌ها کشته شدند را گرامی داریم.
رئیس دومای دولتی روسیه در ادامه گفت که مجمع پارلمانی اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی با تصویب بیانیه‌ای در محکومیت استفاده از مهمات با اورانیوم ضعیف شده به کار خود پایان داد.
وی یادآور شد: استفاده از این مهمات مخرب باعث جنایت علیه بشریت شد و از جمله اینکه استفاده آمریکا از این مهمات در یوگسلاوی و عراق باعث مشکلات جسمی مانند سرطان برای مردم این کشورها شد.
والودین در ادامه از تمایل خود برای اعطای وضعیت حقوقی ناظر به برخی کشورها برای مشارکت در برنامه‌های سازمان پیمان امنیت جمعی خبر داد.

شانزدهمین جلسه مجمع پارلمانی کشورهای عضو سازمان امنیت جمعی به ریاست ویاچسلاو والودین رئیس مجلس دومای دولتی روسیه و با حضور روسای مجالس بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و تاجیکستان و سفیران جمهوری اسلامی ایران، چین، الجزایر و صربستان در مسکو برگزار شد.
سفیر ایران در مسکو، در این نشست، پیام محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی را قرائت کرد. رئیس مجلس ملی آفریقای جنوبی نیز در این اجلاس به صورت ویدئوکنفرانس سخنرانی کرد.
روسیه و ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی را تشکیل می‌دهند. مقر این سازمان در مسکو واقع است.
این سازمان ۱۸ سپتامبر ۲۰۰۳ (شهریور ۱۳۸۲) به پیروی از تصمیم سران دول عضو در تبدیل پیمان به یک سازمان منطقه ای بین المللی ایجاد شد.
هدف اصلی این سازمان، تعدیل و تعمیق همکاری های نظامی ـ سیاسی، توسعه ساختارهای چند جانبه، فرایندهای همکاری برای تضمین امنیت ملی کشورهای عضو بر پایه مبانی مشترک و کمک رسانی شامل کمک های نظامی به کشورهای عضو است که قربانی خشونت شده‌اند، عنوان شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha