وعده صادق دولت در تحقق مازندرانِ قوی

ساری-ایرنا- تصویب منطقه آزاد تجاری و همچنین پایان مراحل ساخت و تکمیل سد گلورد در شرق استان مازندران وعده صادق دولت برای توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار در دیار علویان است.

به گزارش ایرنا، ‌ ساخت سد گلورد که ۱۰۷ میلیون متر مکعب ظرفیت ذخیره‌سازی آب دارد سال ۱۳۸۸ آغاز شد و سال ۱۳۹۶ عملیات اجرایی بدنه و تاسیسات آن پایان یافت. اما به دلیل زیر آب رفتن راه ارتباطی ساکنان حدود ۶۰ روستای بالادست این سد در صورت آبگیری کامل، آبگیری موقت و ۲۰ درصدی آن تا زمان ساخت جاده جایگزین در دستور کار قرار گرفت.

سد گلورد با ظرفیت ذخیره ۱۱۵ میلیون متر مکعب سومین سد بزرگ استان محسوب می‌شود که علاوه بر رفع کمبود آب ۲۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی شرق مازندران، برای تأمین آب آشامیدنی مردم پایین‌دست نیز اثرگذار است. این سد در کنترل سیلاب و کاهش خسارات ناشی از سیل هم نقش موثری دارد. این سد همچنین به خاطر واقع شدن در منطقه بالادست و جنگلی شهرستان نکا، دارای ظرفیت گردشگری است که قرار است علاوه بر تعریف منطقه گردشگری در حاشیه آن، ساخت نیروگاه برق‌آبی هم از سوی بخش خصوصی بر روی آن در دستور کار قرار گیرد.

بنا به گفته مسوولان بهشهر که این سد در محدوده این شهرستان قرار دارد تاکنون برای ساخت آن بیشتر از ۱۲ هزار میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است که بیشتر از هشت هزار میلیارد این اعتبار در دولت سیزدهم تامین و تخصیص یافته است.

اجرایی شدن این طرح مطالبات ۲ دهه ای مردم شرق مازندران به شمار می رود که با تزریق اعتبار لازم از سوی دولت سیزدهم به نظر می رسد به پایان دغدغه چند دهه ای نزدیک هستیم.

وعده صادق دولت در تحقق مازندرانِ قوی

طرح منطقه آزاد تجاری سه لکه‌ای یا سه نقطه‌ای مازندران که به شورای عالی مناطق آزاد و هیئت دولت پیشنهاد شد و پس از تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان، روز ۱۵ مهر سال جاری از سوی رئیس‌جمهور به وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ شده، نخستین نمونه از منطقه آزاد تجاری غیرمتمرکز در کشور محسوب می‌شود و در مجموع یک‌هزار و ۶۰۵ هکتار مساحت دارد که در سه نقطه از استان قرار گرفته است. یعنی مزایای بهره‌مندی از این طرح فقط شامل سه نقطه محدود در بندر امیرآباد واقع در بهشهر با یک هزار و ۶۰ هکتار مساحت، منطقه ساحلی چپکرود جویبار تا میرود بابلسر با ۴۶۱ هکتار مساحت و محوطه بندر نوشهر با ۸۴ هکتار مساحت می‌شود و ارتباطی به مناطق خارج از این محدوده‌های بندری ندارد.

بندر امیرآباد از سال ۱۳۷۶ به پیشنهاد دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شد و مصوبه تبدیل به منطقه آزاد تجاری یکی دیگر از مطالبات چندین دهه ای مردم شرق مازندران به شمار می رود که پیگیری دولت سیزدهم در اخذ این مصوبه خرسندی مردم این دیار را به همراه داشته است.

فرماندار شهرستان بهشهر گفت: تکمیل سد گلورد به عنوان بزرگترین طرح عمرانی شرق مازندران و جزو مطالبات چند دهه ای مردم این منطقه به شمار می رود که تا قبل از روی کارآمدن دولت سیزدهم چهار هزار میلیارد ریال اعتبا برای اجرای آن هزینه شد.

علی اصغر میرزایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ساخت سد به همراه شبکه های آن برای تامین آب کشاورزی و آب شرب سه شهرستان شرق مازندران شامل بهشهر، ‌نکا و گلوگاه در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد:‌ میزان اعتبار هزینه شده بیشتر از ۱۲ هزار میلیارد ریال به همراه ۳۸ میلیون یورو است که از این میزان بیشتر از هشت هزار میلیارد ریال در دولت سیزدهم اعتبار تخصیص یافت است و حدود چهار هزار میلیاردریال از این اعتبار در دوره های گذشته تزریق شد.

فرماندار بهشهر عنوان کرد: احداث پل زیرقوسی که به عنوان دومین پل زیرقوسی کشور ۲۸۲ متر طول و ۱۱ متر عرض در محدوده اجرای سد ساخته شده که تا پایان امسال پل دسترسی بهره برداری می شود و آبگیری این سد نیز از مهر ماه شروع شده است.

وعده صادق دولت در تحقق مازندرانِ قوی

وی با اشاره به اینکه ۲ کار اصلی و اساسی دولت سیزدهم در بهشهر انجام شده است، ‌اظهار داشت: تکمیل سد گلورد و مصوب شدن منطقه آزاد تجاری در بندامیرآباد وعده صادق دولت است.

میرزایی افزود: این بندر به وسعت یک هزار و ۶۰ هکتار اراضی است و ۳۲ واحد صنعتی در آن فعال هستند.

وی ادامه داد: ۲ شهرک و ناحیه صنعتی در این شهرستان وجود دارد که این ظرفیت ها در حوزه صنعتی است و ۷۸ واحد صنعتی فعال ۲ هزار و ۸۶۴ نفر مشغول فعالیت هستند.

فرماندار بهشهر اظهار داشت: ۱۰ هزار و ۶۰۰ واحد صنفی در این شهرستان فعالیت دارند که زمینه اشتغال ۱۶ هزار نفر فراهم است.

به گفته میرزایی در شهرک صنعتی ۳۰ طرح با یکهزار میلیارد تومان سرمایه گذاری و پیش بینی اشتغال ۵۰۰ نفر در این شهرستان در حال احداث است و علاوه بر این هشت طرح با ۵ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان در این شهرستان در حال احداث است.

وی از بهشهر به عنوان کانون فعالیت های صنایع دستی نام برد و گفت:‌ در بخش صنایع دستی ۶۱۵ واحد با اشتغالزایی ۶۵۰ نفر در این شهرستان فعال هستند.

فرماندار بهشهر در تشریح اقدامات انجام شده دولت سیزدهم در بهشهر اعلام کرد: در ۲ سال ۴۶ کیلومتر آسفالت روستایی انجام شده است که یک هزار و ۱۴۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شد که محل تامین آنها از اعتبارات استانی، ‌ملی و وزارتخانه ای بود.

وی ادامه داد: محور بهشهر به زاغمرز که دغدغه اصلی ساحل نشینان ۳۵ کیلومتر که در سال ۹۴ کلنگ خورد و ۸.۵ کیلومتر این محور از اعتبارات سفر رییس جمهور به مازندران آسفالت شده است.

میرزایی اظهار داشت: تکمیل طرح های ورزشی که ۱۰ طرح بر زمین مانده به اتمام رسیده است ۵۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده شد.

بهشهریکی از قدیمی ترین شهرستان های مازندران از بخش جنوب به کوه و از سمت شمال به دریای خزر محصور شده است و از آثار تاریخی کشف شده قدمت بهشهر به ۱۴ هزار و ۵۰ سال بر می گردد.

همچنین در زمینه شهرنشینی این شهرستان جزو اولین ها به شمار می رود و نخستین صنعت شهرنشینی حاشیه دریای خزر در گوهرتپه بهشهر بدست آمده است که به پنج هزار سال قبل بر می گردد و از نظر جاذبه های گردشگری "باغ عباس آباد" به عنوان باغ غیر کویری کشور ارزش و جایگاه خاصی دارد.

بهشهر دارای سه شهر بهشهر، ‌رستمکلا و خلیل شهر و ۲ بخش مرکزی و یانه سر و ۸۵ روستا است که ۱۶۸ هزار و ۷۶۹ نفرجمعیت را در خود جای داده است و از نظر جمیعتی پنجمین شهرستان مازندران به شمار می رود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha