خان هفتم آبگیری کامل سد گلورد؛ نصب سازه‌ پل زیرقوسی آغاز شد + فیلم
تصویر گرافیکی پل سد گلورد

ساری- ایرنا- عملیات نصب سازه پل بزرگ سد گلورد به عنوان خانِ هفتم آبگیری کامل این سد مهم در شرق مازندران آغاز شد تا با تکمیل آن در ماه‌های آینده، علاوه بر رفع مشکل تردد ساکنان حدود ۶۰ روستای بالادست سد، فرآیند آبگیری کامل سد گلورد نیز آغاز شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نصب قطعات سازه دومین پل بزرگ فلزی زیرقوسی کشور روز –یکشنبه ۳۰ مهر- با حضور تعدادی از مسئولان استان از جمله استاندار، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران و برخی مسئولان شهرستان بهشهر آغاز شد و آخرین قطعه از پازل پروژه بزرگ سد گلورد در فرآیند اجرایی قرار گرفت.

پل سد گلورد با ۳۰۰ متر طول و ۱۲ متر عرض علاوه بر این که طویل‌ترین پل شمار کشور محسوب می‌شود جزء پنج پل طویل و مرتفع کشور هم به شمار می‌رود. ساخت این پل بزرگ به عنوان بخشی از جاده جایگزین روی دریاچه مخزن سد گلورد به منظور ایجاد راه ارتباطی ساکنان مناطق بالادست سد و آبگیری کامل سد از سال ۱۳۹۵ در دستور کار قرار گرفت و طی دو سال اخیر با تأمین اعتبارات مورد نیاز سرعت اجرای طرح شتاب بیشتری گرفت.

طی ماه‌های اخیر عملیات اجرای پایه‌ها و فنداسیون این پل اجرا شد و اکنون با آغاز نصب قطعات سازه فلزی، این طرح در مرحله پایانی قرار گرفته است.

استاندار مازندران در مراسم آغاز نصب قطعات سازه فلزی پل با اشاره به نقش مهم سد گلورد در اقتصاد شرق استان، اظهار کرد: آبگیری کامل این سد به تکمیل این پل بزرگ و زیبا وابسته است و خوشحالیم که با پیگیری مدیران و کارکنان شرکت آب منطقه‌ای مازندران و تلاش همه عوامل پروژه اکنون شاهد آغاز مرحله پایانی ساخت این پل مهم هستیم.

سید محمود حسینی‌پور افزود: یکی از نکات قابل توجه و مهم در ساخت پل بزرگ سد گلورد این است که صفر تا صد آن از طراحی تا ساخت و اجرا با توان و دانش متخصصان داخلی و مهندسان ایرانی انجام شده و این امر برای همه ما مایه مباهات است.

خان هفتم آبگیری کامل سد گلورد؛ نصب سازه‌ پل زیرقوسی آغاز شد + فیلم

وی خاطرنشان کرد: ساخت این پل علاوه بر این که منجر به آبگیری کامل سد گلورد می شود، در اشتغال‌زایی منطقه از منظر گردشگری نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. رایزنی‌های لازم برای اجرای طرح‌های گردشگری مرتبط با دریاچه سد و پل زیرقوسی انجام شده است.

نماینده عالی دولت در مازندران گفت: پل سد گلورد یکی از معدود طرح‌های عمرانی مازندران است که پیش از بهره‌برداری‌اش مطالعات مربوط به پیوست گردشگری آن نیز آغاز شد. طرح‌هایی برای جذاب‌تر شدن این پل و افزایش امکان استفاده از چشم‌انداز و زیبایی منطقه که با آبگیری کامل سد ایجاد می‌شود در حال مطالعه است.

حسینی‌پور تصریح کرد: هرچند که پل سد گلورد یکی از طرح‌های وابسته و زیرمجموعه سد محسوب می‌شود، اما از نظر پیچیدگی عملیات، اهمیت طرح و اثرگذاری آن در تکمیل طرح اصلی کمتر از خود سد نیست.

استاندار مازندران گفت: امیدواریم که در صورت فراهم بودن شرایط اقلیمی بتوانیم در دهه فجر امسال شاهد بهره‌برداری از پُل باشیم. البته با توجه به موقعیت منطقه و جنگلی و کوهستانی بودن آن و قرار داشتن در نیمه دوم سال، ممکن است شرایط جوی تغییراتی در برنامه زمان‌بندی ایجاد کند. با این حال سعی بر این است که در دهه فجر این طرح به بهره‌برداری برسد و امیدواریم مردم منطقه و همه مردم کشورمان از زیبایی‌ها و مواهب این طرح منحصربه‌فرد بهره بگیرند.

انتقال ۶۰۰ تن از سازه ۲ هزار و ۲۰۰ تنی به مازندران

ساخت این پل فلزی که دومین نمونه پل فلزی بزرگ زیرقوسی کشور محسوب می‌شود توسط شرکت ماشین‌سازی اراک در حال انجام است. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران در حاشیه مراسم آغاز نصب سازه فلزی پل سد گلورد گفت: خوشبختانه با تلاش شبانه‌روزی همه عوامل طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در زمان مقرر نصب قطعات سازه‌ آغاز شده و طی ماه‌های آتی شاهد تکمیل این پل خواهیم بود.

خان هفتم آبگیری کامل سد گلورد؛ نصب سازه‌ پل زیرقوسی آغاز شد + فیلم

حیدر داوودیان اظهار کرد: ساخت سازه با توان و دانش مهندسان داخلی در شرکت ماشین‌سازی اراک انجام شده و عملیات اجرایی فنداسیون و نصب قطعات نیز توسط همین شرکت در حال انجام است.

وی افزود: انتقال قطعات سازه پل از مدتی پیش آغاز شده و تا کنون حدود ۶۰۰ تُن از ۲ هزار و ۲۰۰ تن سازه پل به محل کارگاه انتقال داده شده است. یک‌هزار و ۲۰۰ تُن دیگر نیز به مرور در زمان نصب قطعات به کارگاه حمل می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران خاطرنشان کرد: تلاش بر این است که نصب قطعات سازه تا دهه فجر امسال به پایان برسد و امیدواریم همان‌گونه که تا این مرحله بر اساس برنامه‌ریزی‌ها پیش آمدیم، دهه فجر امسال شاهد نصب آخرین قطعه و بسته شدن آخرین پیچ‌های این سازه عظیم ارتباطی باشیم.

داوودیان با بیان این‌که این پل در توسعه منطقه نقشی سه‌وجهی دارد، گفت: تکمیل این پل سه مزیت مهم برای منطقه دارد. نخست این‌که با تکمیل آن راه دسترسی ساکنان ۶۰ روستای بالادست سد بهبود می‌یابد. پیرو آن نیز آبگیری کامل سد آغاز می‌شود که نقش بسیار مهمی در تامین آب کشاورزی شرق استان دارد. دستاورد سوم این پل هم کمک به رونق گردشگری با ایجاد چشم‌اندازی کم‌نظیر روی دریاچه سد است.

وی افزود: اقدامات زیرساختی برای ایجاد جاده جایگزین روستاهای بالادست سد گلورد در ۲ طرف محل ساخت پُل انجام شده و پس از نصب قطعات پل، تکمیل راه دسترسی مسیر نیز انجام می‌شود.

خان هفتم آبگیری کامل سد گلورد؛ نصب سازه‌ پل زیرقوسی آغاز شد + فیلم

به گزارش ایرنا، پل سد گلورد با ۳۰۰ متر طول و ۱۲ متر عرض علاوه بر این که طویل‌ترین پل شمار کشور محسوب می‌شود جزء پنج پل طویل و مرتفع کشور هم به شمار می‌رود. ساخت این پل بزرگ به عنوان بخشی از جاده جایگزین روی دریاچه مخزن سد گلورد به منظور ایجاد راه ارتباطی ساکنان مناطق بالادست سد و آبگیری کامل سد از سال ۱۳۹۵ در دستور کار قرار گرفت و طی دو سال اخیر با تأمین اعتبارات مورد نیاز سرعت اجرای طرح شتاب بیشتری گرفت.

ساخت سد گلورد که ۱۰۷ میلیون متر مکعب ظرفیت ذخیره‌سازی آب دارد سال ۱۳۸۸ آغاز شد و سال ۱۳۹۶ عملیات اجرایی بدنه و تاسیسات سد پایان یافت. اما به دلیل زیر آب رفتن راه ارتباطی ساکنان حدود ۶۰ روستای بالادست این سد در صورت آبگیری کامل، آبگیری موقت و ۲۰ درصدی آن تا زمان ساخت جاده جایگزین در دستور کار قرار گرفت.

سد گلورد با ظرفیت ذخیره ۱۱۵ میلیون متر مکعب سومین سد بزرگ استان محسوب می‌شود که علاوه بر رفع کمبود آب ۲۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی شرق مازندران، برای تأمین آب آشامیدنی مردم پایین‌دست نیز اثرگذار است. این سد در کنترل سیلاب و کاهش خسارات ناشی از سیل هم نقش موثری دارد. این سد همچنین به خاطر واقع شدن در منطقه بالادست و جنگلی شهرستان نکا، دارای ظرفیت گردشگری است که قرار است علاوه بر تعریف منطقه گردشگری در حاشیه آن، ساخت نیروگاه برق‌آبی هم از سوی بخش خصوصی بر روی آن در دستور کار قرار گیرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha