«توسعه اقتصادی» اولویت راهبردی دولت در مازندران

ساری-ایرنا- برخورداری مازندران از زیرساخت های لازم از جمله سه بندر مهم امیرآباد، نوشهر و فریدونکنار و قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی راهبردی باعث شده تا این استان به کانون توجه فعالان اقتصادی مبدل شود که موید این مطلب جذب ۱۴ مورد سرمایه گذاری خارجی در ۲ سال اخیر در استان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یکی از مهمترین اولویت های دولت سیزدهم در مدت بیشتر از ۲ سال فعالیت با درک شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، توجه ویژه به جذب سرمایه گذاری خارجی با توجه به نقش آن در سرعت بخشی به روند رشد و توسعه بوده است.

در شرایط امروز کشور که دشمن با تمام قوا یک جنگ اقتصادی تمام عیار علیه کشورمان به راه انداخته، جذب سرمایه گذاری خارجی از اهمیت دوچندانی در رونق بخشی به اقتصاد کشور و ترمیم زخم های اقتصادی برخوردار است و از این رو فضاسازی مناسب برای جذب سرمایه گذاری خارجی ضرورتی اجتناب ناپذیر بوده و باید به آن توجه ویژه ای داشت.

در سالهای گذشته سرمایه گذاری خارجی در کشور با دست اندازهایی همراه بود، اما امروز با کاهش کاغذبازی اداری و حذف تشریفات اضافی، نظارت های بیشتر و راه اندازی مراکز خدمات سرمایه گذاری در استان ها این روند تسهیل شده است.

کارشناسان اقتصادی تاثیر و مزایای بسیاری را برای سرمایه گذاری خارجی عنوان می کنند، که افزایش درآمد مالیاتی، تولید ثروت، اشتغالزایی، انتقال فناوری، تقویت زیرساخت های داخلی و توسعه گردشگری از جمله آنها است.

این مزایا برای استانی همچون مازندران که با وجود داشتن ظرفیت های بسیار از اهمیت ویژه ای برخوردار است و می تواند سرعت توسعه را در این منطقه را دوچندان کند.

براساس اعلام دستگاه های مسوول، تأمین منابع از طریق جذب سرمایه گذاری خارجی بخشی جدایی ناپذیر از برنامه های توسعه ای کشور و هر منطقه به شمار می رود. مازندران در دولت سیزدهم توانست در این زمینه به موفقیت های قابل توجهی دست یابد موضوعی که معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استاندار مازندران نیز آن را تایید می کند.

حسن خیریانپور روز چهارشنبه با ارائه گزارشی به خبرنگار ایرنا گفت: مرکز خدمات سرمایه گذاری خارجی استان مازندران توانست ۱۴ سرمایه گذار خارجی معادل ۴۱ درصد از کل مجوزهای صادره فعال را جذب کند.

وی ارزش سرمایه گذاری خارجی انجام شده را ۲۰۳ میلیون دلار معادل ۳۵.۳ درصد از ارزش کل سرمایه گذاری های مصوب، اعلام کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استاندار مازندران با بیان این که، ۹ مجوز سرمایه گذاری خارجی به ارزش ۱۶۴ میلیون دلار در هشت ماه سال جاری دریافت شده است، بر ضرورت فعال سازی دیپلماسی اقتصادی، ارتقای حمل و نقل دریایی و ارائه مشوقهای لازم به این منظور تاکید کرد.

«توسعه اقتصادی» اولویت راهبردی دولت در مازندران

خیریانپور به تاثیرات سرمایه گذاری های در بخش های مختلف اشاره و تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱ رشد وصولی مالیات استان رخ داد و به رقم بیش از ۶۲ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت سال ۱۴۰۱، ۳۳.۳ درصد رشد داشت.

وی ادامه داد: وصولی هفت ماهه ۱۴۰۲ بیش از ۴۷ هزار میلیارد ریال است نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۴۲.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استاندار مازندران در خصوص وضعیت اقتصادی استان گفت که نرخ بیکاری استان به ۶.۴ درصد کاهش یافته و از این نظر استان رتبه سوم کشور را داشته است.

وی اضافه کرد: از مجموع ۴۹ هزار تعهد اشتغال استان در سال جاری ۸۶.۴ درصد معادل ۴۳ هزار نفر در سامانه رصد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت شده است.

به گفته خیریانپور اکنون نرخ مشارکت اقتصادی استان ۴۶ درصد بوده که نسبت به میانگین کشور ۴۱.۶درصد است ۴.۶ درصد بیشتر است.

وی در خصوص تمرکز ویژه مسوولان مازندران بر اشتغال افراد تحصیل کرده بیکار اعلام کرد:‌ از مجموع ۴۳ هزار اشتغال در سال جاری پنج هزار و ۱۵۶ نفر افراد تحصیل کرده بوده اند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استاندار مازندران اضافه کرد: بر اساس گزارش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، ‌مازندران از نظر امنیت سرمایه گذاری استان رتبه سوم کشور را دارد.

وی گفت که تاکنون ٩١ واحد اقتصادی احیاء شد که از این تعداد ۳۰ واحد در سال جاری و نیز ۱۰۷ واحد نیمه تمام به بهره برداری رسیده اند و ۱۴۳ واحد اقتصادی که در تملیک بانکها قرار داشته اند و این واحدها در قالب اقال و اجاره به شرط تملیک آزاد شدند.

«توسعه اقتصادی» اولویت راهبردی دولت در مازندران

خیریانپور ادامه داد: ۵۰ هکتار از اراضی شهرکها و نواحی صنعتی در قالب کارگروه افزایش ظرفیت تولید باز پس گرفته شده و در اختیار سرمایه گذاران جدید قرار گرفته است.

وی اعلام کرد: هفت همایش سرمایه گذاری همراه با پنل تخصصی و نمایشگاه در هفت ناحیه استان برگزار و یک هزار و ۱۹۳ فرصت سرماید گذاری احیاء و در سایت اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان بارگذاری شد.

براساس آمار موجود، بخش کشاورزی با ۲۶.۳ درصد، بخش صنعت و معدن با ۱۱.۹ درصد و بخش خدمات با ۵۲.۸ درصد ارزش افزوده استان مازندران را در اختیار دارند.

سهم کشاورزی مازندران از ارزش افزوده کشاورزی کشور حدود ۸.۸ درصد، سهم بخش صنعت و معدن استان از ارزش افزوده صنعت و معدن کشور ۱.۳ درصد و سهم بخش خدمات استان از ارزش افزوده خدمات کشور حدود چهار درصد است.

سالانه ۶ میلیون انواع محصولات کشاورزی در ۴۶۰ هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی مازندران تولید می شود این آمار یعنی مازندران حدود ۱۱ درصد ارزش افزوده محصولات کشاورزی کشور را در اختیار دارد.

علاوه بر این، استان مازندران رتبه نخست را در تولید ۱۴ محصول زراعی، باغی، دامی وشیلاتی کشور را در اختیار دارد. همچنین حدود ۸۰ درصد نیاز غذایی و همچنین حدود ۹۰ درصد نیاز مواداولیه بخش صنایع کشاورزی کشور در مازندران تولید و تامین می شود.

در بخش گردشگری مازندران باید گفت این استان با داشتن حدود ۱۶۰ منطقه نمونه گردشگری سالانه پذیرای ۲۰ میلیون مسافر داخلی و خارجی است و هنوز بسیاری از ظرفیت های این بخش نظیر گردشگری مزرعه ای، گردشگری سلامت، بوم گردگری و طبیعت گردی هنوز ناشناخته مانده است و از مجموع ۱۷ میلیون هکتار عرصه های جنگلی کشور بیش از ۵۳ درصد آن در مازندران و از مجموع ۸۰۰ کیلومتر سواحل دریای خزر حدود ۳۴۰ کیلومتر آن در این استان واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha