استاندار مازندران: ارتباط تولیدکنندگان با مراکز علمی استان تقویت شود

ساری - ایرنا - استاندار مازندران با تاکید بر ضرورت افزایش ارتباط بین حوزه تولید و صنعت با مراکز علمی و دانشگاهی استان گفت: درخواست ما این است که فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و صنعتگران ارتباط و تعامل بیشتری با مراکز دانش‌بنیان و دانشگاهی ایجاد کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید محمود حسینی‌پور در مراسم گرامیداشت روز صنعت و معدن و تجلیل از صنعتگران و معدن‌کاران نمونه مازندران که عصر امروز -چهارشنبه- با حضور معاون صنایع عمومی وزارت صمت و تعدادی از فعالان اقتصادی و مسیولان حوزه صنایع و معادن استان در ساری برگزار شد، اظهار کرد: از فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان که در این جنگ بزرگ اقتصادی در خط مقدم ایثارگری کردند و به دولت مردمی برای تحقق رشد اقتصادی لبیک گفتند خسته نباشید می‌گویم.

وی افزود: همان‌طور که در جنگ تحمیلی رزمندگان ایستادگی کردند و اجازه پیروز شدن دشمن را ندادند، در این جنگ اقتصادی چندین ساله که یکی از حربه‌های دشمن برای به زانو در آوردن کشور بود صنعتگران و فعالان اقتصادی ایستادند و سهم بزدگی در امنیت کشور دارند.

نماینده عالی دولت در مازندران خاطرنشان کرد: می‌دانیم که در این شرایط تحریمی تجارت ریسک بزرگی بود و حتی اقدام اولیه‌ای مانند جابه‌جایی پول با چالش و دشواری همراه بود. اما صنعتگران با کار و تلاش و عزم‌شان مقابل هجمه‌ها و فشارهای اقتصادی دشمنان نظام ایستادند. بی‌تردید اگر دشمن در تحریم‌ها موفق می‌شد امنیت کشور به مخاطره می‌افتاد.

استاندار مازندران: ارتباط تولیدکنندگان با مراکز علمی استان تقویت شود

حسینی‌پور با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده طی ۲ سال اخیر برای تحقق رشد اقتصادی هشت درصدی در مازندران اظهار کرد: در حالی که بر اساس آمارها حدود یک دهه رشد اقتصادی استان منفی بود، با ریل‌گذاری مناسب، همت صنعتگران و تشکیل ستاد رشد عالی اقتصادی استان در پایان سال ۱۴۰۱ به رشد مثبت چهار درصد رسیدیم و تلاش‌ها بر این است که پایان امسال رشد هشت درصد را تجربه ‌کنیم. این رشد اقتصادی به ما اثبات می‌کند حتی در شرایط تحریمی هم هر کاری بخواهیم می‌توانیم انجام دهیم.

استاندار مازندران با بیان این‌که فعالیت در شرایط جنگ اقتصادی استراتژی ویژه نیاز دارد، افزود: امروز رقابت در حوزه صنعت و تجارت توجه به ابعاد مختلفی را نیاز دارد و نمی‌توان با نگاه سنتی در این حوزه فعالیت کرد و انتظار نتیجه گرفتن داشت. اگر امروز واحدی بخواهد بر مدار سنت و در مسیر سنتی حرکت کند از بازار رقابت‌ حذف می‌شود. یکی از مهم‌ترین الزامات در این مسیر نیز همراهی حوزه تولید و تجارت با مراکز دانش‌بنیان است.

وی خاطرنشان کرد: زمان آغاز به کار دولت سیزدهم در مازندران یک مرکز دانش‌بنیان در استان داشتیم که اکنون و طی ۲ سال این تعداد به هشت مرکز رسیده است. ضمن این که کارخانه علم و فناوری نیز در آینده نزدیک در استان راه‌اندازی می‌شود.

حسینی‌پور با بیان این‌که مازندران پس از تهران بیشترین تعداد مراکز آموزش عالی را مازندران در اختیار دارد، افزود: ۱۱۲ واحد دانشگاهی در مازندران وجود دارد و از این نظر یکی از استان‌های سرآمد کشور هستیم. از نظر هوشمندی نیروی انسانی هم سومین استان هستیم. با این میزان ظرفیت و استعداد باید همه تلاش و توان را به کار بگیریم تا تحول بزرگی را از منظر دانش‌بنیانی در تولیدات صنعتی استان داشته باشیم.

استاندار مازندران با اشاره به برخی درخواست‌های صنعتگران درباره پایداری برق و گاز مورد نیاز واحدهای صنعتی استان به ویژه در نیمه دوم سال اظهار کرد: از همه سو به دنبال این هستیم تا خدماتی که صنعتگران می‌خواهند را تامین کنیم. رایزنی‌های جدی برای تقویت فشار گاز و افزایش گاز ورودی به مازندران انجام شده تا مشکل صنعت‌گران استان حل شود.

وی درباره تامین برق مورد نیاز صنایع نیز خاطرنشان کرد: زیرساخت‌های برق استان طی سال‌ها فرسوده شد و به نوسازی نیاز دارد. مازندران نخستین استانی است که فاینانس ایجاد تاسیسات زیربنایی برق را با چین امضا کرد. ضمن این‌که سه نیروگاه جدید را قرار است در استان ایجاد کنیم. همچنین بخش دیگری از نیروگاه نکا نیز در حال فعال شدن است تا توان تولید برق در استان افزایش یابد.

استاندار مازندران: ارتباط تولیدکنندگان با مراکز علمی استان تقویت شود

نماینده عالی دولت در مازندران گفت: نگاه ما این است که حداکثر حمایت را از صنعتگران داشته باشیم. در دیپلماسی اقتصادی برای تجارت بیشترین تلاش را کردیم. پیش از این دولت ۲۳ تفاهمنامه بین مازندران و استان‌های مختلف روسیه امضا شده بود که هیچ کدام اجرایی نشد. اما برای نخستین بار ما سه قرارداد با روسیه منعقد کردیم که محصولات استان با برند مازندران در فردشگاه‌های زنجیره‌ای این کشور عرضه می‌شود. برای بازار عمان هم پیگیری‌ها و رایزنی‌های لازم با اعزام یک هیئت تجاری از مازندران به این کشور انجام شده است.

در پایان این مراسم از برترین‌های صنعت و معدن استان با اهدای لوح و تندیس تجلیل شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha