۲۸ شهریور ۱۴۰۲، ۱۰:۰۹
کد خبرنگار: 857
کد خبر: 85232372
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اردوغان: خصومت با اسلام در غرب به نقطه حساسی رسیده است

تهران- ایرنا- رییس جمهور ترکیه سوئد را به کوتاهی در انجام به تعهدات تایید عضویت آن کشور در پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) در مقابل آنکارا متهم کرد و گفت: استکهلم به تعهدات خود در این زمینه عمل نکرده است.

به گزارش امروز (سه شنبه) ایرنا، رجب طیب اردوغان که برای شرکت در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به سر می برد، در مصاحبه با رسانه های آمریکایی افزود: روند عضویت سوئد در ناتو در انتظار تایید مجلس ترکیه است و پارلمان این کشور پس از ارزیابی عملکرد سوئد تصمیم خواهد گرفت.

وی بیان کرد: پرونده عضویت سوئد در پارلمان ترکیه در چارچوب تقویم این نهاد قرار دارد و به زودی به رای نمایندگان پارلمان گذاشته خواهد شد، زیرا برای مردم ترکیه بسیار مهم است که این اتفاق را واقعاً ببینند.

رییس جمهور ترکیه با بیان این که «تا زمانی که پارلمان ترکیه لایحه عضویت سوئد را تصویب نکند، عضویت آن در ناتو کامل نیست»، افزود: در این فرصت سوئد باید به وظیفه و تعهدات خود عمل کند.

وی تاکید کرد: مقامات سوئد می گویند که قانونی را برای عمل به تعهدات خود تصویب کرده‌اند ولی تهیه قانون کافی نیست و آنها باید قانون مصوب را به اجرا بگذارند.

اردوغان همچنین گفت: اگر سوئد قانون اساسی یا قوانین جاری خود را تغییر دهد، اما تروریست ها را تحت حمایت پلیس سوئد به تظاهرات بفرستند، چه معنایی دارد؟ یعنی به وظیفه خود عمل نمی کند و این امر به آن معناست که اقدامات تروریستی در خیابان‌های استکهلم ادامه دارد.

وی اضافه کرد: تایید درخواست عضویت سوئد در ناتو بدون تصمیم مجلس نمایندگان ترکیه امکانپذیر نیست و نمی‌توان پیش بینی کرد که مجلس ترکیه چه تصمیمی خواهد گرفت.

رییس جمهور ترکیه درباره این که آیا فکر می کند فروش جنگنده‌های اف ۱۶ آمریکا به ترکیه و عضویت سوئد در ناتو مرتبط است یا خیر، گفت: به نظر من نباید ارتباطی وجود داشته باشد، رئیس جمهور بایدن گفت که کنگره در این مورد تصمیم گیری خواهد کرد. ما همیشه می گوییم که ترکیه هم مجلس ملی دارد و مجلس در مورد این مسائل تصمیم گیری می کند، اگر مجلس در این مورد تصمیم مثبتی نگیرد، کاری از دست دولت ساخته نیست.

وی با بیان این که ترکیه یکی از قدیمی ترین اعضای ناتو است، گفت: ترکیه هم از نظر قدرت نظامی و هم از نظر حمایت مالی، یکی از پنج کشور برتر ناتو محسوب می شود و تاکنون به وظایفی که در داخل ناتو به عهده گرفته، با قوت عمل کرده و در آینده نیز به همین وظیفه ادامه خواهد داد.

اردوغان در ادامه با اشاره به اینکه خصومت با اسلام و تعرض به مقدسات دینی در غرب به نقطه حساسی رسیده است، گفت: نژادپرستی، دشمنی با اتباع خارجی و تنفر نژادی در برخی کشورهای مدعی آزادی بیان در حال تبدیل شدن به یک تهدید بزرگ برای همه ما است.

وی با اشاره به اهانت زشت به قرآن در برخی کشورهای غربی به خصوص در سوئد، این اقدامات را غیرقابل توجیه خواند و افزود: دولتی که به حقوق و آزادی بشر احترام بگذارد، در برابر این روند سکوت نخواهد کرد و نباید سکوت کند.

رییس جمهور ترکیه ادامه داد: ترکیه در تصویب قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد و مجمع عمومی علیه این گونه حملات پیشگام می باشد و بر اساس تصمیم این دو نهاد، تمام اعمال خشونت آمیز و اهانت علیه کتب مقدس نقض قوانین بین المللی محسوب می شود.

وی در ادامه با بیان این که «به همان اندازه که به غرب اعتماد دارم، به روسیه نیز اعتماد دارم» گفت: ترکیه تمایل دارد همان طور که با آمریکا روابط خوبی دارد، با روسیه نیز روابط خوبی داشته باشد و این راه را ادامه خواهد داد.

اردوغان با رد ادعای رسانه‌ها و سیاستمداران غربی مبنی بر تمایل روسیه و پوتین برای ادامه جنگ با اوکراین اضافه کرد: رییس جمهور روسیه گفته است که می خواهد جنگ اوکراین را هر چه سریعتر پایان دهد و من حرف او را باور دارم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha