۲۷ شهریور ۱۴۰۲، ۱۱:۲۹
کد خبرنگار: 5447
کد خبر: 85231334
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تردید مجلس مجارستان؛ احتمال تاخیر در پیوستن سوئد به ناتو

تهران- ایرنا- رئیس مجلس مجارستان در اظهاراتی که احتمال تاخیر در روند عضویت سوئد را تقویت کرد، به تلویزیون محلی این کشور گفت که کشورش درباره لزوم تائید این عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مطمئن نیست.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، خبرگزاری رویترز نوشت: این اظهارات از احتمال تاخیر بیشتر در روند پیوستن سوئد در ناتو حکایت دارد.

لاسلو کوور (László Kövér) رئیس مجلس مجارستان اظهار داشت: درباره لزوم تائید این درخواست مطمئن نیستیم.

اظهارات وی در پی نامه‌ای مطرح شد که وزیر امور خارجه مجارستان هفته گذشته به همتای سوئدی خود نوشت و در آن بار دیگر نسبت به اتهامات «جانبدارانه و ناعادلانه» برخی از سیاستمداران سوئدی علیه دولت مجارستان ابراز نگرانی کرد.

فنلاند و سوئد سه ماه پس از آغاز جنگ در اوکراین، موضع بی‌طرفی را کنار گذاشته و در ماه مه (اردیبهشت) ۲۰۲۲ درخواست پیوستن به ناتو را مطرح کردند.

در ۴ آوریل ۲۰۲۳ (۱۵ فروردین ۱۴۰۲)، فنلاند به طور رسمی سی و یکمین عضو این ائتلاف نظامی شد.

اما از آنجاییکه برای پذیرش عضو جدید در ناتو، تایید تمام اعضای این پیمان نظامی الزامی است؛ درخواست سوئد همچنان در انتظار تایید نهایی کشورهای مجارستان و ترکیه است.

در پی هتک حرمت مجدد به قرآن کریم در سوئد، ترکیه اعلام کرد که با این شرایط سوئد نباید انتظار تایید درخواست عضویت در ناتو را داشته باشد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز گذشته (یکشنبه) بار دیگر از سوئد خواست تا برای عضویت ناتو به تعهدات خود عمل کند. وی پیش از این نیز گفته بود که تائید نهایی عضویت سوئد در ناتو از سوی پارلمان این کشور منوط به عملکرد مقامات استکهلم است.

در فضای پسابحران اوکراین، موضوع گسترش ناتو همواره یکی از مسائل مورد بحث بوده‌ است و این امر هم در داخل این پیمان نظامی و هم در خارج از آن، مخالفان جدی دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha