اردوغان: تایید نهایی عضویت سوئد در ناتو به عملکرد مقامات استکهلم بستگی دارد

تهران- ایرنا- رییس جمهور ترکیه، تایید نهایی عضویت سوئد در پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) از سوی مجلس ملی این کشور را منوط به عملکرد مقامات استکهلم عنوان کرد و گفت: به زودی پروتکل الحاق سوئد به ناتو به مجلس ملی ترکیه ارسال می شود.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از شبکه تلویزیونی تی. آر. تی. خبر، رجب طیب اردوغان هنگام بازگشت از سفر یک روزه به مجارستان در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: عضویت قطعی سوئد در ناتو با عمل این کشور به وعده‌های خود نسبت مستقیم دارد.

وی مجلس ترکیه را تصمیم گیر نهایی درباره تایید قطعی عضویت سوئد در پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) عنوان کرد و ادامه داد: ما نمی دانیم که بررسی این موضوع چه قدر در کمیسیون‌ها و صحن علنی مجلس ترکیه طول خواهد کشید.

رییس جمهور ترکیه تاکید کرد: دولت سوئد اول از همه باید از خیابان‌های استکهلم محافظت کند و جلوی حمله به مقدسات مسلمانان و آتش زدن قرآن را بگیرد.

وی هشدار داد که اگر جسارت به ساحت قدسی قرآن کریم تحت حمایت پلیس سوئد ادامه یابد و تروریست‌ها در خیابان‌های استکهلم آزادانه فعالیت و راهپیمایی کنند، دولت سوئد نباید از تصمیم ترکیه درباره عضویت در ناتو ناراحت شود.

اردوغان همچنین گفت: دولت و ملت ترکیه برای خود اصولی دارد و مسوولان دولت و نمایندگان ائتلاف حاکم «جمهور» در مجلس پس از مذاکره با دوستان خود در مجلس و مذاکره در این باره، هر کاری را که لازم باشد، انجام خواهند داد.

وی در ادامه از برگزاری ششمین نشست شورای همکاری استراتژیک سطح عالی ترکیه ـ مجارستان در اواخر سال جاری میلادی و در صدمین سالگرد امضای توافقنامه دوستی دو کشور در بوداپست خبر داد و افزود: در جریان این سفر توافق شد که روابط تجاری دو کشور از ۳.۵ میلیارد دلار کنونی به ۶ میلیارد دلار افزایش یابد.

رییس جمهور ترکیه همچنین با ابراز امیدواری نسبت به از سر گیری فعالیت دوباره کریدور صادرات غلات دریای سیاه با موافقت ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه بیان کرد: نگرش روسیه در مورد کریدور غلات مثبت است و این مساله از طریق مذاکرات تلفنی با رییس جمهور روسیه دنبال می شود.

وی با اشاره به در پیش بودن سفر رییس جمهور روسیه به ترکیه و نیز تدارک دیدار خود با پوتین در جریان نشست سران جی. ۲۰ در هند و نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک اظهار داشت: وزیر خارجه ترکیه به زودی به روسیه سفر کرده و به طور حضوری موضوع فعال شدن دوباره کریدور غلات دریای سیاه را پیگیری می کند.

اردوغان با اشاره به آغاز ریاست ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان بر اتحادیه اروپا در نیمه دوم سال آینده میلادی اظهار امیدواری کرد که با تلاش و نگرش مثبت وی، روند عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا سرعت بگیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha