محله‌های امام رضایی، زیر قدوم متبرک زائران دلداده

مشهد- ایرنا- مشهدالرضا (ع) در ایام رحلت حضرت رسول (ص) و شهادت دومین و هشتمین ستارگان آسمان ولایت، میعادگاه عاشقان و دلدادگان اهل بیت (ع) از سراسر کشور و جهان اسلام است و مجاوران بارگاه نور به انگیزه میزبانی شایسته، پویش‌ «محله‌های امام رضایی" و "قدَمت بر چشم» را برای پذیرایی و اسکان زائران در روزهای پایانی ماه صفر به راه‌ انداخته‌اند.

به گزارش ایرنا و آنچنان که وزیر کشور نیز ۲ روز پیش در جریان سفر به مشهد مقدس پیش بینی کرده بود، انتظار می‌رود امسال خراسان رضوی و مشهدالرضا در دهه پایانی صفر از هفت تا هشت میلیون زائر رضوی میزبانی کنند.

خدمت‌رسانی مردمی به زائران و عزاداران در دهه پایانی صفر در مشهدالرضا (ع) چند سالی است که بسیار پرشورتر برگزار می شود و هر سال نیز این رویکرد در حال تقویت است.

این خدمات‌ در این ایام در قالب های مختلف تجلی می کند که اسکان، حمل و نقل و پذیرایی از آن جمله است و مجاوران بارگاه رضوی در این ایام خانه ها و محله های خود را آماده پذیرایی و اسکان زائران ضامن آهو می کنند.

در این راستا و به منظور ساماندهی این خدمت رسانی مردمی، پویش هایی فعال شده تا حداکثر ظرفیت های موجود در مشهدالرضا در این حوزه به کار گرفته شود.

طبق گفته معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی، باتوجه به افزایش زیرساخت های اسکان در مشهد، این کلانشهر در روزهای پایانی ماه صفر با افزایش رقمی حدود ۱۰۰ هزار نفر شب زائر نسبت به سال گذشته، ظرفیت اسکان ۷۰۰ هزار نفر شب را خواهد داشت.

حجت‌الاسلام حجت گنابادی نژاد افزود: ظرفیت اسکان رسمی زائران در مشهد ۱۳۰ هزار نفر شب است اما نیاز این ایام بسیار بیشتر است و تمام ظرفیتها و امکانات اسکان دیگر از جمله ظرفیتهای مردمی، مدارس و حسینیه‌ها برای میزبانی و اسکان زائران در برنامه قرار گرفته است.

محله‌های امام رضایی، زیر قدوم متبرک زائران دلداده

هر محله یک زائرسرا

تامین امکانات اسکان از مهمترین نیازهای زائران در دهه پایان صفر است که دستگاه های مختلف از جمله شهرداری مشهد و آستان قدس رضوی با محوریت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای تامین این نیاز بسیج شده اند.

دبیر ستاد دهه پایانی ماه صفر شهرداری مشهد در این خصوص اظهار کرد: یکی از نیازهای اصلی زائران در ایام پایانی صفر موضوع اسکان است که دستگاه‌ها و گروه‌های مختلف با رویکردهای مختلف از جمله اسکان فرهنگیان در مدارس، اسکان رسمی در مراکز اقامتی، اسکان اضطراری در مراکز اسکان موقت شهرداری و همچنین اسکان‌ مردمی در منازل و مساجد و هیات‌ها در این حوزه خدمت رسانی می‌کنند.

سیدجلیل بامشکی افزود: در سال‌های اخیر در مناسبت های مختلف و به خصوص در ایام دهه آخر صفر، شاهد مهمان نوازی مردم مشهد بوده ایم و از این ظرفیت به خوبی استفاده شده است.

محله‌های امام رضایی، زیر قدوم متبرک زائران دلداده

وی خاطرنشان کرد: در راستای استفاده از ظرفیت شهروندان مهمان‌نواز در دهه آخر صفر، طرح و پویش "هر محله یک زائرسرا" تعریف شده است.

بامشکی اضافه کرد: در قالب این پویش سعی شده است از ظرفیت های مردمی و مساجد برای اسکان زائران رضوی استفاده شود.

وی اظهار کرد: طرح «هر محله یک زائرسرا» در قالب یک پویش مردمی و با محوریت شورای اجتماعی محلات در این ایام عملیاتی شده است.

بامشکی گفت: در این طرح علاوه بر فعال سازی ظرفیت‌های محلی، خدمات داوطلبانه و خیرخواهانه نیز توسط شهروندان ارائه می شود.

محله‌های امام رضایی، زیر قدوم متبرک زائران دلداده

هم‌محله امام رضا(ع)

معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: همزمان با دهه پایانی صفر، طرح پویش «هم‌محله امام رضا (ع)» برای رفع دغدغه‌های زائران بارگاه شریف رضوی در مشهد آغاز شده است.

سال گذشته بیش از ۸۰ هزار نفر در هر شب از طریق سامانه اسکان رایگان از طرح هم محله امام رضا (ع) بهره مند شدند.

حجت‌الاسلام امیرحسین احمدنیا افزود: پویش هم‌محله امام رضا(ع) برای دومین سال پیاپی همزمان با دهه پایانی صفر در مشهد اجرا می شود و در این پویش زائران در چهار عرصه شامل مساجد، منازل و مدارس علمیه، حمل و نقل رایگان، نذر خدمت و مهارت و موکب‌داری انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته در هر شب بیش از ۸۰ هزار نفر از خدمات سامانه اسکان رایگان این طرح بهره مند شدند.

معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان افزود: امسال نیز بیش از ۲۰۰ مسجد این خطه به امر خدمت‌رسانی به زائران دهه آخر ماه صفر می‌پردازند و متقاضیان ارائه خدمات و همچنین متقاضیان استفاده از خدمات می‌توانند از طریق سامانه zaer.masjedona.ir نسبت به این امر اقدام کنند.

حجت الاسلام احمدنیا با اشاره به این فرمایش رهبر معظم انقلاب که مسجد را خانه خدا و خانه مردم معرفی کرده اند، اظهار کرد: در همایش جاماندگان اربعین نیز، ۵۸ مسجد در مشهد به بیش از یک میلیون زائر و مجاور خدمت‌رسانی کردند.

محله‌های امام رضایی، زیر قدوم متبرک زائران دلداده

قدَمت بر چشم

ترویج و تقویت فرهنگ میزبانی از مهمترین رویکردهای برنامه های فرهنگی در پایتخت معنوی کشور است که این مهم در قالب اقدامات مختلف توسط دستگاه های مختلف اجرایی و فرهنگی در دست انجام است و پویش «قدمت بر چشم» نیز به منظور ترویج فرهنگ میزبانی و انتقال تجربیات این حوزه توسط شهرداری مشهد راه اندازی شده است.

طبق اعلام معاون شهردار و رییس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد، پویش جمع آوری و ثبت تجربه‌های میزبانی از زائران امام رضا (ع) با عنوان "قدمت بر چشم" در ایام دهه پایان صفر فعال شده است.

حسین باغگلی افزود: مهمترین هدف از برپایی این پویش، ترویج و تقویت فرهنگ میزبانی در جامعه است تا همه مردم به ویژه مجاوران حضرت رضا (ع) در مشهد خود را در میزبانی از زائران رضوی سهیم بدانند.

وی خاطرنشان کرد: همیشه افرادی هستند که راه زیارت دیگران را هموار کرده و خدمت به زائران و راهیان این مسیر را انتخاب می کنند و خدمات متنوعی با هر میزان توان، امکانات و تخصص برای زائران امام رضا(ع) ارائه می‌دهند.

باغگلی ادامه داد: کمک نقدی، پذیرایی، ارائه خدمات سلامت و درمان، حمل و نقل صلواتی و اسکان زائران از جمله این اقدامات است.

معاون شهردار مشهد افزود: علاقه مندان می‌توانند با ارسال خاطرات خود به‌ صورت کتبی و یا صوتی به شماره ۰۹۳۰۲۳۲۸۴۹۱ یا نشانی https://eitaa.com/Ghadamatbarcheshm در شبکه اجتماعی ایتا و یا ارسال عدد ۴۸ به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۰۸ در ترویج بیشتر این فرهنگ سهیم باشند.

باغگلی اضافه کرد: همچنین به منظور فراخوان و جلب مشارکت و همکاری و در راستای بهره‌گیری از ظرفیت های مردمی، به تمام سازمان ها و نهادهای مردمی خدمتگزار به زائران، نامه نگاری های اداری و ارسال پوستر و ارتباط گیری انجام شده است، لذا خاطرات جمع آوری شده به‌صورت کلیپ و کتاب منتشر خواهند شد تا سایر شهروندان مشهدی نیز با درک این تجربه ها تشویق و ترغیب شوند.

معاون فرهنگی شهردار مشهد گفت: همچنین شهرداری در زمینه اسکان زائران دهه پایان صفر، چهار مکان را با همکاری بنیاد کرامت آستان قدس رضوی مهیا و آماده‌ سازی کرده است.

باغگلی افزود: به طور معمول ۴۸ درصد زائران یک تا ۲ روز و ۲۷ درصد بیش از سه روز در شهر مشهد اقامت می کنند.

محله‌های امام رضایی، زیر قدوم متبرک زائران دلداده

بیشتر بخوانید:

وزیر کشور: هشت میلیون زائر در دهه پایانی ماه صفر به مشهد سفر می‌کنند+فیلم

ضرورت میزبانی شایسته از زائران

۱۲۴ ایستگاه سلامت ویژه دهه پایانی صفر در خراسان رضوی دایر شد

حمایت از فعالیت‌های مردمی

برای اسکان زائران در این ایام حدود ۲۰۰ هزار اسکان موقت و اضطراری در مشهد پیش‌بینی شده استشهردار مشهد نیز با اشاره به پیش بینی حضور دست‌کم هشت میلیون زائر در مشهد در ایام دهه آخر صفر، تاکید کرد: محوریت مردم در خدمت رسانی به زائران باید پررنگ‌تر شود که شهرداری نیز از فعالیت های مردمی حمایت و پشتیبانی می‌کند.

محمدرضا قلندر افزود: برای اسکان زائران در این ایام حدود ۲۰۰ هزار امکان اسکان موقت و اضطراری پیش‌بینی شده که شهرداری بیش از ۶۷ هزار نفر ظرفیت اسکان موقت و اضطراری را سامان‌دهی و تجهیز کرده است.

وی اضافه کرد: تمام ظرفیت های موجود برای ارائه به زائران و مجاوران در سه روز پایانی ماه صفر به کار گرفته می شود و همه باید تلاش کنند تا وظائفی که برعهده شان قرار داده شده است را به بهترین نحو انجام دهند.

شهردار مشهد افزود: در مبادی ورودی مشهد نیز پنج ایستگاه و موکب استقبال از زائران پیاده راه اندازی می شود و با همکاری هیات های مذهبی و مساجد، ۳۰۰ موکب در مسیرهای منتهی به حرم خدمت‌رسانی و پذیرایی از زائران را انجام می‌دهند.

تجربه ثابت کرده است که هرجا مردم وارد میدان شده اند و حرکتهای مردمی شکل گرفته است، کارها به بهترین نحو انجام شده است و این موضوع به وضوح در پیاده روی اربعین به اثبات رسیده است، که در ایام عزاداری دهه آخر صفر نیز در پایتخت معنوی کشور باید فرهنگ میزبانی با رویکرد مردمی تقویت شود و زمینه آن توسط دستگاه های مختلف فراهم شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha