روستاهایی که قرار است در سرزمین آب‌ها دیگر تشنه نباشند

شهرکرد- ایرنا- چهارمحال و بختیاری سرزمین زاینده‌ی رودهاست، از زنده‌رود و کارون تمدن‌ساز گرفته تا بخشی از حوزه آبی دِز اینجا متولد شده‌اند که دهها سال است آب روان از این استان به مناطق جنوبی و مرکزی کشور سرازیر شده است در حالی که بیشترین حجم برداشت آب در این منطقه از سفره های زیرزمینی بوده است.

به گزارش ایرنا، تابستان داغ کم‌کم سفره خرماپزان خود را جمع می‌کند تا سری هم به روزهای خنک‌تر شهریور بزند و خوب می‌داند که از کوزه زمین آبی برون نمی‌تراود، چون سال‌هاست خشکسالی اینجا جا خوش کرده است.

کارگران، تکنسین‌ها و کارشناسان، در گرم‌ترین روزهای گرم‌ترین منطقه چهارمحال و بختیاری مشغول کارند، یا مسیر لوله‌ها را تعیین می‌کنند و یا در حال جوش دادن لوله‌های انتقال هستند، در حالی که گرمای هوا به ۴۰ درجه سانتیگراد رسیده است و لوله‌ها از تابش مستقیم خورشید مردادماه برسرشان انگار تازه از کوره ذوب بیرون آمده‌اند، اما آنان که وعده آبرسانی داده‌اند می‌خواهند براساس وعده‌ای خویش لوله آب را تا دم درب خانه‌های مردم روستا برسد.

در همین سرزمین آب‌ها، چندین روستا آب شرب خود را از چاه‌ها تامین می‌کردند، خشکسالی که در زمین ریشه دوانید و چاه‌ها و قنات‌ها نیز یکی‌یکی خشک شد و تامین آب در برخی از روستاهای چهارمحال و بختیاری با تانکر آبرسانی انجام می‌شده است.

روستاهایی که قرار است در سرزمین آب‌ها دیگر تشنه نباشند

دولت سیزدهم و جهاد آبرسانی

جدیدترین گزارش بانک جهانی که بر اساس شاخص‌های توسعه جهانی تعریف شده است، نشان می دهد ایران در حوزه دسترسی به آب شرب در بخش شهری و روستایی در جهان و میان کشورهای منطقه در صدر جدول قرار داد اینجا را بخوانید.

برای مرور برنامه‌های ویژه بخش آب و فاضلاب در راستای تحقق اهداف دولت سیزدهم می‌توان از آبرسانی به ۱۰ هزار روستا با جمعیتی افزون بر چهار میلیون و ۷۵۰ هزار نفر، اجرای ۱۰۱ طرح فاضلاب در قالب احداث ۶۹ تصفیه‌خانه‌ی فاضلاب شهری با ظرفیت ۱.۷ میلیون مترمکعب در روز، ۸۸ طرح آبرسانی با ایجاد ۳۲ تصفیه‌خانه‌ی آب با ظرفیت ۲.۶۵ میلیون مترمکعب در روز و ۳۷۶ پروژه مدیریت تنش آبی با اهدافی چون بازسازی و ارتقای تاسیسات آب به طول ۱۴ هزار کیلومتر، کاهش هدررفت آب شهری به میزان پنج درصد و افزایش توان ذخیره‌سازی آب به ظرفیت ۱.۵ میلیون مترمکعب نام برد.

روستاهایی که قرار است در سرزمین آب‌ها دیگر تشنه نباشند

تلاش را برای آب شرب همیشگی و پایدار

به گزارش ایرنا، هم‌اکنون ۹۷۸ هزار و ۴۶۳ نفر از مردم ۴۳ شهر و ۴۹۶ روستا در این استان زیرپوشش شبکه آب‌رسانی قرار دارند که از این تعداد ۶۷۲ هزار و ۸۸۸ نفر جمعیت شهری و ۳۰۵ هزار و ۵۷۵ نفر جمعیت روستایی هستند.

هم‌اکنون ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۸۶ درصد جمعیت روستایی چهارمحال و بختیاری از خدمات شبکه آب‌رسانی بهره‌مند هستند و ۳۶۶ هزار و ۴۶۱ مشترک شامل ۲۶۲ هزار ۲۸۵ مشترک شهری و ۱۰۴ هزار و ۱۷۶ مشترک روستایی در استان وجود دارد.

آب مورد نیاز جمعیت شهری و روستایی چهارمحال و بختیاری از طریق ۱۹۸ حلقه چاه برای شهرها، ۱۸۳ حلقه چاه برای روستاها، ۲۰ دهانه چشمه برای شهرها، ۶۲ دهانه چشمه برای روستاها، ۲ رشته قنات برای شهرها، سه رشته قنات برای روستاها، ۲ مورد برداشت سطحی از رودخانه‌ها برای شهرها و ۱۷ مورد برای روستاها تامین می‌شود.

۸۵ درصد آب آشامیدنی مصرفی در چهارمحال و بختیاری وابسته به منابع آب زیرزمینی است.

استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به توجه جدی دولت به توسعه زیرساخت‌های استان گفت: دولت سیزدهم زمینه تامین آب شرب پایدار برای این استان را فراهم کرد.

غلامعلی حیدری افزود: این استان به دلیل خشکسالی دچار تنش آبی و خشکسالی بوده است که در سفر رییس‌جمهور به چهارمحال و بختیاری در خردادماه سال گذشته نگاه ویژه‌ای به طرح‌های آبرسانی استان شد و نخستین نگاه در این زمینه، این بود که رییس‌جمهور و مسوولان ملی در جریان واقعیت بحران و تنش آبی استان قرار گرفتند.

حیدری اظهار داشت: در این زمینه باید یک کار علمی انجام می‌شد و از کار سطحی خودداری می کردیم، از این‌ رو طرح جامع آب چهارمحال و بختیاری با برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت مورد تاکید قرار گرفت که در افق چندین دهه‌ای، تامین آب پایدار استان اجرایی شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: در یکی از مهم‌ترین طرح‌ها برای رفع چالش بی‌آبی و کم‌آبی در استان، اجرای طرح تامین آب نیمی از جمعیت استان در دولت سیزدهم تسریع شد. ۱۱۶ کیلومتر طول اصلی این شبکه و تصفیه‌خانه مدرن و بروز در این طرح نصب شده است و ۱۳۷ کیلومتر نیز لوله فرعی در آن دیده شده تا آب شرب مورد نیاز ۴۵۰ هزار نفر را تامین کند.

حیدری اظهار داشت: اعتبارات لازم در دولت سیزدهم برای اجرای این طرح مهم آبرسانی در چهارمحال و بختیاری اختصاص داده و هفت جلسه با حضور معاون اول رییس جمهور در این زمینه برگزار شد و یک هزار میلیارد تومان اعتبار برای آن اختصاص یافت که ۴۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ و ۶۰۰ میلیارد تومان هم اعتبارات سفر به دستور رییس‌جمهور اختصاص یافت.

اکنون روند آبرسانی به روستاهایی که با تانکر آبرسانی می شوند در چهارمحال و بختیاری سرعت گرفته است و پیشرفت خوبی دارد.

روستاهایی که قرار است در سرزمین آب‌ها دیگر تشنه نباشند

پیشرفت ۶۷ درصدی آبرسانی روستایی

سرپرست شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری گفت: طرح تامین آب آشامیدنی پایدار برای ۹۷ روستای این استان تاکنون ۶۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

به گزارش ایرنا، محمد کریمی روز یکشنبه در خصوص آخرین وضعیت آبرسانی به روستاها تاکید کرد: این طرح با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) اجرایی، تکمیل و بهره‌برداری می‌شود.

وی افزود: این طرح در قالب پروژه‌های محرومیت‌زدایی در چهارمحال و بختیاری و با هدف آب‌رسانی روستایی از سوی نیروی زمینی سپاه پاسداران حضرت قمربنی‌هاشم (ع) استان در حال انجام است.

کریمی‌ تصریح کرد: با تکمیل و بهره‌برداری از این طرح‌های آب‌رسانی افزون‌بر ۴۱ هزار نفر از روستاییان چهارمحال و بختیاری از آب آشامیدنی سالم، بهداشتی و پایدار بهره‌مند می‌شوند.

وی یادآور شد: طرح‌های آب‌رسانی به ۹۷ روستای چهارمحال و بختیاری در شهرستان‌های کیار، کوهرنگ، اردل و لردگان به‌طور میانگین ۶۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

کریمی اظهار داشت: اعتبار برای اجرای این طرح‌های آب‌رسانی روستایی در چهارمحال و بختیاری چهار هزار و ۵۳۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری دارای ۱۱ شهرستان با بیش از یک میلیون نفر جمعیت است که بیش از ۸۰۰ روستا دارد و در به دلیل خشکسالی تامین آب شرب ۲۰۰ روستا از طریق تانکر انجام می شد که اکنون با جهاد آبرسانی قرار است آب شرب دائمی برای روستاها فراهم شود

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha