گام بلند دولت سیزدهم برای رفع عطش و تنش بی‌آبی چهارمحال و بختیاری

شهرکرد -ایرنا- چهارمحال و بختیاری زمان یکی از استان‌های آبخیز کشور بود به گونه‌ای که زمانی این استان را سرچشمه زاینده‌رود ، کارون و بخشی از دز می‌دانستند اما خشکسالی ۲ دهه اخیر موجب شد که در این استان آبرسانی بالای ۲۰۰ روستا با تانکر انجام شود.

به گزارش ایرنا، این تنش آبی و عطش بی‌آبی در روستاهای چهارمحال و بختیاری به‌قدری نمایان بود که تانکرها اگر تاخیر می‌کردند آب شرب بدست مردم نمی‌رسید.

نکته مهم اینکه؛ همزمان با روزهای آغازین سال ۱۴۰۳ بارندگی شدید چهارمحال و بختیاری را فراگرفت در این زمان نه گزارش گل آلودگی آب و نه قطعی آب با وجود حجم مصرف هزار لیتری مخابره نشد.

گام بلند دولت سیزدهم برای رفع عطش و تنش بی‌آبی چهارمحال و بختیاری

دولت سیزدهم برای رفع مشکل بی‌آبی و تنش آبی مردم وارد میدان شد و علاوه بر روستاها برای شهرهای دچار تنش آبی نیز برنامه عملیاتی اعلام کرد و آن را وارد فاز اجرایی کرد.

یکی از این اقدامات، جهاد آبرسانی به روستاهای چهارمحال و بختیاری است که از سوی دولت سیزدهم عملیاتی شده است و پیشرفت مطلوبی دارد.

از جمله طرح‌های آبی در این استان نیز طرح آبرسانی به بیش از نیمی از مردم چهارمحال و بختیاری است که پس از سال‌ها چشم انتظاری و بیم و امیدها با حضور رییس‌جمهور در دوم سفر استانی وارد فاز بهره‌برداری شد.

گام بلند دولت سیزدهم برای رفع عطش و تنش بی‌آبی چهارمحال و بختیاری

رییس‌ جمهور در سفر به چهارمحال و بختیاری گفت: تامین آب نیمی از جمعیت استان با طرح‌ها و اقدامات ۲ سال اخیر محقق شد و از این بابت از مسوولان تقدیر می‌شود.

آیت‌الله سید ابراهیم رییسی که برای بار دوم ۲۵ آبان‌ماه ۱۴۰۲ به استان سفر کرده بود و افزود: با طرح‌های اجرا شده نیمی از مسائل آبرسانی استان حل می‌شود و این گامی است که در این ۲ سال برداشته شده است که از این تلاش‌ها تقدیر می‌کنم و البته طرح‌های قابل توجه دیگری نیز در دست اقدام است.


وزیر نیرو نیز در آیین بهره‌برداری از طرح‌های آب و برق، آبرسانی به ۵۰ درصد از جمعیت چهارمحال و بختیاری را در زُمره مهمترین این طرح‌ها برشمرد و گفت: این طرح آب پایدار ۱۳ شهر اصلی استان و ۱۳ مجتمع روستایی را تامین می‌کند و در حالی که عملیات اجرایی آن از سال ۹۰ آغاز شده بود اما تا قبل از دولت سیزدهم، تنها از ۳۰ درصد پیشرفت اجرایی یعنی بطور متوسط سالانه ۲.۷ درصد پیشرفت برخوردار شده بود معهذا طی ۲ سال اخیر سالانه ۳۵ درصد پیشرفت داشته و سرعت اجرای آن در دولت سیزدهم ۱۳ برابر شده است.

علی اکبر محرابیان ادامه داد: اینکه این طرح نیاز آبی ۵۰ درصد از مردم استان را تامین می‌کند به معنای این نیست که در گذشته مردم از زاینده‌رود برداشت نمی‌کردند بلکه در گذشته نیز آب بدون تصفیه از چشمه کوهرنگ برداشت می‌شد اما اکنون با بهره‌برداری از تصفیه‌خانه، آب با کیفیت و تصفیه‌ شده و پایدار برای مردم تامین شده است.

وی به چالش‌های تامین آب در این استان در سال های گذشته اشاره کرد و گفت: گاهی برداشت آب به سبب یخ زدن چشمه و گاهی بر اثر کُدورت با چالش جدی روبرو می‌شد و مسوولان را مجبور به اجرای طرح‌های پدافندی می‌کرد اما با افتتاح این طرح، چالش‌های یاد شده رفع می‌شود.

وزیر نیرو استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان در احداث سازه‌های ایستگاه پمپاژ و سازه آبگیر را از جمله توانمندی‌ها مهندسان بومی عنوان کرد و گفت: با این اقدام مهندسی ۱۴۰ میلیارد از هزینه‌ها کاسته شد.

غلامعلی حیدری استاندار چهارمحال و بختیاری نیز در پیام نوروزی ۱۴۰۳خود اعلام کرد رفع تنش آبی استان در دولت سیزدهم انجام شد.

گام بلند دولت سیزدهم برای رفع عطش و تنش بی‌آبی چهارمحال و بختیاری

اختصاص ۱۸ هزار میلیارد ریال در دولت سیزدهم برای اجرای طرح آبرسانی چهارمحال و بختیاری

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه برای اجرای طرح آبرسانی نیمی از جمعیت استان از سال ۹۰ تاکنون ۲۷ هزار میلیارد ریال تخصیص داده شد، گفت: ۱۸هزار میلیارد ریال از این میزان در دولت سیزدهم اختصاص داده شد.

طرح آبرسانی بن به بروجن که عملیات اجرایی آن یک دهه به طول انجامید، اکنون با همت دولت سیزدهم به بهره‌برداری رسیده است و با بهره‌برداری از این طرح آب شرب نیمی از مردم استان تامین شد.

فردوس کریمی با اشاره به اینکه از مردادماه سال ۹۰ تا سال ۱۳۹۹ بیش از ۲۳۶ میلیارد برای اجرای این طرح هزینه شد، افزود: این طرح که ۱۴۰۲ به بهره‌برداری رسیده است و بالا ۱۳ هزار میلیارد برآورد اقتصادی شده است.

وی خاطرنشان کرد: این طرح، آب آشامیدنی ۴۵۰ هزار نفر معادل نیمی از جمعیت استان را تامین می‌کند و یکی از مهمترین مطالبات مردم رفع شد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه این طرح در راستای تامین آب آشامیدنی پایدار اجرایی شده است، گفت: عملیات مطالعاتی این طرح از سال ۱۳۸۵ آغاز و عملیات اجرایی طرح از سال ۱۳۹۰ آغاز شد.

کریمی افزود: با بهره‌برداری از این طرح به تناسب نیاز شرکت آب و فاضلاب که چندلیتر آب برای شهرها و روستا نیاز است، آب تصفیه و وارد مدار می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری گفت: این طرح برای افق سال۱۴۲۰ است و مشکلی برای تامین آب وجود ندارد.

گام‌های مثبت دولت سیزدهم در اجرای طرح‌های توسعه‌ای تامین آب چهارمحال و بختیاری

کریمی با اشاره به اقدامات و پیگیری استاندار، نمایندگان و همچنین دولت در تامین آب در استان افزود: عملیات اجرایی طرح سد " غدیر باباحیدر " از سال ۱۳۸۷ آغاز شد و تا پایان سال‌گذشته ۴۲ متر از ازتفاع ۶۳ متری این سد اجرا شده بود و از ابتدای پارسال تا آبان ماه ۲۲ متر باقیمانده اجرا شد.

وی گفت: حجم مخزن سد غدیر باباحیدر ۱۴ میلیون مترمکعب، قابل تنظیم تا ۲۶ میلیون مترمکعب با طول تاج ۶۰۰ متر و عرض تاج ۱۲ متر است که با بهره‌برداری از این طرح مهم و حیاتی تنش آبی شهرستان فارسان به‌طور کامل رفع می‌شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری گفت: سد خاکی گهرو نیز با ارتفاع ۲۶ متر و با حجم مخزن چهار میلیون مترمکعب برای آبیاری ۸۰۰ هکتار از اراضی این شهر در دست اجراست که سال‌ها متوقف بود و مراحل نهایی آن درست اجراست.

وی به اجرای طرح ناغان به طول هفت کیلومتر و خط انتقال و ایستگاه پمپاژ آن که ۱۲ سال طول کشیده بود اشاره کرد و گفت: عملیات اجرایی این طرح بعد از وقفه، آغاز شد و هم‌اکنون خط انتقال این طرح به اتمام رسیده است.

به گفته وی، سد آقبلاغ نیز یکی از طرح‌های آبی استان است که تنها بحث مطالعاتی آن اجرا شده و به مناقصه برده شده و در حال حاضر اعتبار بخشی از طرح تامین شده و قرارگاه خاتم الانبیاء عملیات اجرای طرح را آغاز کرد تا بخش مهمی از تامین آب کشاورزی و شرب منطقه را تامین کنند.

کریمی به اجرای طرح سد ونک که هدف‌گذاری این طرح برای انتقال به فلات مرکزی بود اشاره کرد و گفت: مطالعات این طرح توسط مشاور انجام شد.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری دارای ۱۲ شهرستان با جمعیتی نزدیک به یک میلیون نفر است.

خشکسالی‌های یک دهه اخیر باعث کاهش آبدهی چاه‌ها و چشمه‌های استان شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha