مردم چهارمحال و بختیاری در انتظار تکمیل حیاتی‌ترین طرح آبرسانی استان

شهرکرد- ایرنا- طرح آبرسانی بن به بروجن که عملیات اجرایی آن یک دهه به طول انجامیده اکنون با همت دولت سیزدهم مورد تاکید قرار گرفته است و با بهره‌برداری از آن آب شرب نیمی از مردم استان تامین می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یک دهه از تصویب طرح آبرسانی بن به بروجن با هدف تامین آب آشامیدنی ۴۵۰هزار نفر در چهارمحال و بختیاری می‌گذرد و اگر چه دولت‌های گذشته هر کدام بر لزوم اجرای این طرح تاکید داشتند ولی برخی چالش‌های فرارو مانع بهره‌برداری به موقع این طرح شد اما به همت دولت سیزدهم و با اختصاص اعتبار مناسب این طرح اکنون روند مطلوبی را به خود گرفته است.

چهارمحال و بختیاری سرچشمه ۲ رودخانه زاینده‌رود و کارون و بخشی از رودخانه دز است و با وجود اینکه از منابع آب‌های سطحی برخوردار است اما به سبب ماهیت کوهستانی منطقه مجال بهره‌برداری از این منابع را نداشته و حدود ۸۰ درصد نیاز آبی خود را در بخش‌های شرب، کشاورزی و صنعت از منابع آب زیرزمینی تامین می‌کند که همین موضوع سبب ممنوعه و ممنوعه بحرانی شدن هر ۱۰ دشت اصلی این استان شده است و تبعات ناشی از خشکسالی یک دهه اخیر همچنان حوزه‌های مختلف این استان را تحت تاثیر قرار داده است.

خشکسالی‌های متوالی در کنار کاهش حدود ۴۰ درصدی بارندگی‌ها و افت شدید آبخوان‌ها و سفره‌های آب زیرزمینی یک‌بار دیگر اجرای طرح بن به بروجن را به یک ضرورت تبدیل کرده است.

آبرسانی بن به بروجن از مهمترین مطالبات مردم استان

روند اجرایی حیاتی‌ترین طرح چهارمحال و بختیاری برای تامین آب شرب

در سفر ۱۹ خرداد رییس‌جمهور و اعضای هیات دولت به این استان، اجرای طرح آبرسانی بن به بروجن از مهمترین مطالبات مردم از آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی بود.

برخی از شهروندان عنوان می‌کنند در حالی‌که این استان از رودخانه‌های خروشان برخوردار است و شایسته نیست آب شرب مردم با تانکر آبرسانی شوند.

برخی از شهروندان مناطق شرقی استان نیز با اشاره به وقوع خشکسالی یک دهه اخیر عقیده دارند که آب موجود در چاه‌های منطقه به شدت کاهش یافته و همین موضوع کیفیت منابع آب را کاهش داده است.

به گفته مسوولان استانی، با اجرای طرح آبرسانی بن به بروجن که قرار است سالانه ۴۱ میلیون مترمکعب آب را انتقال دهد بخشی از چالش تامین آب در این استان برطرف شده و آب شرب ۱۱ شهر و ۱۳ روستای مسیر طرح تامین می‌شود.

اجرای این طرح که به حیاتی‌ترین طرح استان چهارمحال و بختیاری تبدیل شده است در طول سالهای اخیر با فراز و نشیب‌های بسیاری مواجه شده است.

در سال‌های گذشته به سبب تخصیص ناچیز بودجه، لاک‌پشتی جلو می‌رفت تا اینکه در دولت سیزدهم و اختصاص اعتبار مناسب این طرح اکنون از ۹۵ درصد پیشرفت برخوردار شده است.

غلامعلی حیدری استاندار چهارمحال و بختیاری اعلام کرده است که طرح آبرسانی بن به بروجن در زمان کوتاهی به بهره‌برداری می رسد.

وی تامین آب شرب پایدار را از مهمترین برنامه‌های این استان عنوان کرد و گفت: تامین آب پایدار برای استان از مهمترین برنامه‌های دولت است و مسوولان تمام تلاش خود را به کار گرفته تا به این مطالبه به حق مردم به خوبی پاسخ داده شود.

سرعت بخشی به طرح بن به بروجن 

روند اجرایی حیاتی‌ترین طرح چهارمحال و بختیاری برای تامین آب شرب

سرپرست معاونت امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری نیز به جزییات پیشرفت طرح آبرسانی بن به بروجن اشاره کرد و گفت: این طرح ۹۵ درصد پیشرفت اجرایی دارد و روند اجرایی مطلوبی دارد.

علی حیدری گوجانی ادامه داد: تاکنون ۹۵ درصد عملیات لوله‌گذاری و احداث سازه تصفیه‌خانه انجام شده و عملیات اجرایی ایستگاه پمپاژ شماره ۱ و ۲ به اتمام رسیده و تجهیزات آن خریداری شده و به زودی نصب می‌شود.

وی تصریح کرد: تجهیزات ایستگاه پمپاژ شماره۳ نیز خریداری شده اما عملیات عمرانی آن ظرف یک ماه آینده تکمیل می‌شود.

سرپرست معاونت امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری همچنین ابراز امیدواری کرد تا احداث آبگیر طرح نیز تا ۲ ماه آینده تکمیل شود.

حیدری طول خط اصلی طرح آبرسانی بن به بروجن را ۱۱۱ کیلومتر و خطوط فرعی طرح را ۹۰ کیلومتر اعلام کرد و گفت: ۱۰۰ درصد خط اصلی اجرایی شده و تکمیل خطوط فرعی طرح نیز رو به اتمام است.

وی با بیان اینکه مجموع اعتبار مورد نیاز برای تکمیل طرح در سفر رییس‌جمهور و اعضای هیات دولت به استان مصوب شده است، اظهار داشت: سال گذشته ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار به این طرح اختصاص داده شد.

حیدری خاطرنشان کرد: این طرح آب آشامیدنی ۴۵۰ هزار نفر معادل نیمی از جمعیت استان را تامین می‌کند که بی‌شک با بهره‌برداری از آن یکی از مهمترین مطالبات مردم محقق می‌شود.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰ شهرستان با جمعیتی نزدیک به یک میلیون نفر است.

خشکسالی‌های یک دهه اخیر باعث کاهش آبدهی چاه‌ها و چشمه‌های استان شده است.

گروه اخبار استان‌های خبرگزاری جمهوری اسلامی برای پیگیری اجرای طرح‌های نیمه تمام در کشور پرونده خبری عزم دولت سیزدهم برای تکمیل طرح های نیمه تمام را تشکیل داده است؛ برای آگاهی از مهمترین طرح های در دست اجرا و میزان پیشرفت آنها را می توانید این پرونده را دنبال کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha