۲۱ مرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۱۹
کد خبرنگار: 897
کد خبر: 84850892
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ضرورت تسریع در بهره‌برداری از طرح انتقال آب بن به بروجن

شهرکرد-ایرنا- کدورت آب چشمه کوهرنگ در بحران‌های مختلف، کاهش دبی خروجی آب ، یخ‌زدگی در فصل زمستان، اُفت کیفیت آن در سال‌های اخیر، نشان داده است که تسریع در بهره‌برداری از طرح انتقال آب بن به بروجن برای چهارمحال و بختیاری یک ضرورت جدی است.

گل‌آلود شدن آب چشمه کوهرنگ به عنوان یکی از منابع تامین آب شرب بخشی از مردم چهارمحال و بختیاری، بار دیگر ضرورت بهره‌برداری و تسریع در وارد مدار شدن طرح انتقال آب بن به بروجن را از نظر کارشناسان بخش آب مطرح کرده است.

ضرورت تسریع در بهره‌برداری از طرح انتقال آب بن به بروجن

با این وجود تلاش برای رفع کدورت آب و کاهش میزان گل آلود بودن آب چشمه کوهرنگ از همان روز سه شنبه‌هفته جاری آغاز شد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری رفع بحران آب شرب شهرها و روستاهای مسیر خط انتقال آب چشمه کوهرنگ را مستلزم صرفه‌جویی ۳۰ درصدی شهروندان اعلام کرد و گفت: اگرچه مسوولان تمام تلاش خود را برای رفع مشکل به کار گرفته‌اند اما می‌طلبد شهروندان نیز با صرفه‌جویی در مصرف آب مسئولان را یاری دهند.

علی حیدری گوجانی خاطرنشان کرد: با هماهنگی و همکاری کشاورزان و دستگاه‌هایی نظیر شهرداری، جهاد کشاورزی و شرکت شهرک‌های صنعتی نیز مقرر شد تا بخشی از کمبود آب شرب از طریق چاه‌های در اختیار این دستگاه‌ها تامین شود.

وی، آبرسانی سیار را از دیگر راهکارهای رفع چالش کمبود آب عنوان کرد و گفت: طی فراخوانی، تعدادی تانکر از استان‌های دیگر وارد استان شده و تعدادی دیگر نیز فردا به تجهیزات استان اضافه می‌شود تا در شهرها و روستاهای بین کوهرنگ تا شهرکرد توزیع شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری خاطر نشان کرد: ۲ ایستگاه بسته‌بندی آب نیز راه‌اندازی شده است تا بسته‌های آب در مناطق مختلف بین مردم توزیع شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گفت: تمام امکانات و توان موجود برای رفع مشکل آب شرب چهارمحال و بختیاری از جمله شهرکرد به کار گرفته شده است و از مردم درخواست می‌شود با صرفه‌جویی مسوولان را در این خصوص یاری دهند.

اتابک جعفری که از سوی وزیر نیرو برای رفع چالش آب شرب مناطقی از چهارمحال و بختیاری به همراه گروهی از وزارتخانه به این استان اعزام شده است در جمع خبرنگاران، گل‌آلود شدن چشمه کوهرنگ را پدیده کم‌نظیری عنوان کرد و افزود: در پی شکل‌گیری این مشکل بخش زیادی از آب شرب شهر از مدار خارج شد اما بلافاصله ستاد مدیریت بحران با حضور دستگاه‌های اجرایی موثر تشکیل شد تا با همکاری و هم‌افزایی بتوان این مشکل را برطرف کرد.

اتابک جعفری همچنین روز سه‌شنبه در دیدار با استاندار چهارمحال و بختیاری افزود: با گل‌آلود شدن چشمه کوهرنگ و خارج شدن آن از مدار آبرسانی برخی شهرها و روستاهای در مسیر با چالش تامین آب روبرو شده است که برای رفع موقتی مشکل تا ظهر تانکرهای آبرسانی از دیگر استانهای کشور به تجهیزات آبرسانی این استان اضافه می‌شود.

وی ادامه داد: این در حالی است که باید برای رفع مشکل، فکر اساسی کرد و  علاوه‌بر اینکه باید طرح پدافندی برای تامین آب این مناطق پیش‌بینی شود، نیاز است تا هرچه سریع‌تر طرح بن به بروجن بهره‌برداری شود.

ضرورت تسریع در بهره‌برداری از طرح انتقال آب بن به بروجن

طرح حیاتی برای چهارمحال و بختیاری

طرح آبرسانی بن به بروجن که عملیات اجرایی آن یک دهه به طول انجامیده اکنون با همت دولت سیزدهم مورد تاکید قرار گرفته است و با بهره‌برداری از آن آب شرب نیمی از مردم استان تامین می‌شود.

یک دهه از تصویب طرح آبرسانی بن به بروجن با هدف تامین آب آشامیدنی ۴۵۰هزار نفر در چهارمحال و بختیاری می‌گذرد و اگر چه دولت‌های گذشته هر کدام بر لزوم اجرای این طرح تاکید داشتند ولی برخی چالش‌های فرارو مانع بهره‌برداری به موقع این طرح شد اما به همت دولت سیزدهم و با اختصاص اعتبار مناسب این طرح اکنون روند مطلوبی را به خود گرفته است.

چهارمحال و بختیاری سرچشمه ۲ رودخانه زاینده‌رود و کارون و بخشی از رودخانه دز است و با وجود اینکه از منابع آب‌های سطحی برخوردار است اما به سبب ماهیت کوهستانی منطقه مجال بهره‌برداری از این منابع را نداشته و حدود ۸۰ درصد نیاز آبی خود را در بخش‌های شرب، کشاورزی و صنعت از منابع آب زیرزمینی تامین می‌کند که همین موضوع سبب ممنوعه و ممنوعه بحرانی شدن هر ۱۰ دشت اصلی این استان شده است و تبعات ناشی از خشکسالی یک دهه اخیر همچنان حوزه‌های مختلف این استان را تحت تاثیر قرار داده است.

خشکسالی‌های متوالی در کنار کاهش حدود ۴۰ درصدی بارندگی‌ها و افت شدید آبخوان‌ها و سفره‌های آب زیرزمینی یک‌بار دیگر اجرای طرح بن به بروجن را به یک ضرورت تبدیل کرده است.

سرپرست معاونت امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به پیشرفت طرح آبرسانی بن به بروجن اشاره کرد و گفت: این طرح ۹۵ درصد پیشرفت اجرایی دارد و روند اجرایی مطلوبی دارد.

علی حیدری گوجانی طول خط اصلی طرح آبرسانی بن به بروجن را ۱۱۱ کیلومتر و خطوط فرعی طرح را ۹۰ کیلومتر اعلام کرد و گفت: ۱۰۰ درصد خط اصلی اجرایی شده و تکمیل خطوط فرعی طرح نیز رو به اتمام است.

وی با بیان اینکه مجموع اعتبار مورد نیاز برای تکمیل طرح در سفر رییس‌جمهور و اعضای هیات دولت به استان مصوب شده است، اظهار داشت: سال گذشته ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار به این طرح اختصاص داده شد.

حیدری خاطرنشان کرد: این طرح آب آشامیدنی ۴۵۰ هزار نفر معادل نیمی از جمعیت استان را تامین می‌کند که بی‌شک با بهره‌برداری از آن یکی از مهمترین مطالبات مردم محقق می‌شود.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰ شهرستان با جمعیتی نزدیک به یک میلیون نفر است.

خشکسالی‌های یک دهه اخیر باعث کاهش آبدهی چاه‌ها و چشمه‌های استان شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha