۱۸ تیر ۱۴۰۲، ۸:۴۱
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85163927
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

آغاز تجارت زمینی پاکستان و روسیه/افزایش ۵۰ درصدی حجم مبادلات

اسلام‌آباد - ایرنا - با ورود اولین محموله ارسالی از مبدا روسیه به پاکستان تحت فرآیند TIR تجارت زمینی میان دو کشور کلید خورد و این تحول منجر به افزایش ۵۰ درصدی حجم مبادلات بازرگانی مسکو و اسلام‌آباد شد.  

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از رسانه‌های پاکستانی، این کشور برای اولین بار روند تجارت زمینی را با فدراسیون روسیه آغاز کرد. این در حالی است که اسلام‌آباد و مسکو طی ماه‌های اخیر توافق مهم گمرکی را امضا و از سوی دیگر حمل و نقل دریایی برای توسعه مراودات تجاری را نیز آغاز کردند.

بر همین اساس سفارت روسیه در اسلام‌آباد نیز اعلام کرد که تجارت زمینی دو کشور کلید خورد و با این تحول حجم مبادلات تجاری پاکستان و روسیه تا ماه می امسال با افزایش ۵۰ درصدی همراه بوده است.

در حال حاضر حجم تجارت دوجانبه پاکستان و روسیه از مرز۷۵۰ میلیون دلار عبور کرده و دو کشور گام جدیدی را با آغاز تجارت زمینی در راستای تحکیم همکاری‌های مشترک برداشتند.

منابع رسمی پاکستان گزارش دادند که اولین محموله تجاری از مبدا مسکو پایتخت روسیه تحت پیمان TIR از طریق خاک افغانستان وارد گمرک پاکستان در مرز "طورخم" شد. اجرای رویه تیر الکترونیکی موجب تبادل الکترونیکی اطلاعات بین کشورها و سرعت بخشی و رونق بیشتر تجارت می‌شود.

کلمه تیر (TIR) مخفف حمل و نقل جاده‌ای بین‌المللی می‌باشد. تیر الکترونیک سیستمی است که کالا تحت سند واحد و تبادل الکترونیکی اطلاعات بین کشورها و تضمین بین‌المللی معتبر منتقل می‌شود.

با آغاز تجارت زمینی، روسیه کالاهایی از قبل نخ، حبوبات و محصولات پتروشیمی به پاکستان صادر می‌کند و متقابلا پاکستان نیز ۲۶ قلم جنس از جمله برنج، صیفی جات و کالاهای نساجی به مسکو صادر خواهد کرد.

براساس این گزارش، پس از سفر دی ماه گذشته وزیر انرژی روسیه به پاکستان که منجر به قطعی شدن معامله نفتی میان دو کشور و آغاز مرحله جدید در مراوادات آنان شد، اسلام‌آباد و مسکو با هدف گسترش روابط تجاری اواخر اردیبهشت امسال قرارداد جدید گمرکی از جمله دسترسی آسان پاکستان به بازار روسیه امضا کردند.

پاکستان خردادماه امسال اولین محموله نفت خام روسیه با نرخ ارزان را دریافت کرد. کمتر از سه هفته از آغاز صادرات نفت روسیه با زیر قیمت بازار به پاکستان، دومین محموله نفت روسی نیز ششم تیر امسال وارد بندر «کراچی» شد.

مناسبات پاکستان و روسیه طی سالیان اخیر علی رغم کارشکنی غرب و سنگ اندازی آمریکا رشد قابل توجهی داشته و این دو کشور به تحکیم همکاری‌های مشترک در شرایط مختلف از جمله تغییر دولت‌ها ادامه داده‌اند و ارتباط سران روسیه و پاکستان پس از تشکیل دولت جدید در اسلام‌آباد از مصادیق آن است. «بلاول بوتو زرداری» وزیر امور خارجه پاکستان اوایل بهمن سال گذشته سفر رسمی به مسکو انجام داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha