طرح ضدعفونی‌کردن سویا برای روغن‌کشی با اشعه ماکرو ویو در سمنان موفق اجرا شد

سمنان- ایرنا- مدیرعامل یک شرکت روغن‌کشی در سمنان گفت: فرایند ضدعفونی کردن سویا به عنوان مواد اولیه تولید روغن با اشعه ماکرو ویو برای اولین بار در کشور در مقیاس کوچک موفق اجرا شد و وارد مرحله ساخت دستگاه صنعتی بومی‌ با کمک دانش‌بنیان‌ها است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عزیزاله ملائی روز پنجشنبه در جریان تور رسانه‌ای بازدید خبرنگاران استان سمنان از برخی واحد تولیدی به همت دفتر پدافند غیرعامل استانداری افزود: اکنون ضدعفونی کردن سویا به عنوان مواد اولیه با حرارت‌دهی در دمای بیش از ۷۰ درجه سانتیگراد انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت روغن‌کشی ناب‌دانه سمنان تصریح کرد: مراحل اولیه تحقیقات با همراهی نخبگان، شرکت‌های دانش‌بنیان‌ و دانشگاه سمنان، انجام شد و دستگاه در ابعاد کوچک نتیجه داد و اکنون تولید دستگاه در ابعاد بزرگ و صنعتی به دست متخصصان بومی در دست اقدام است.

وی تصریح کرد: ظرفیت اسمی این شرکت روغن‌کشی در سمنان مصرف ۲ هزار تن سویا در سال و ظرفیت در مرحله اجرا یکهزار و ۸۰۰ تن در سال است.

چرا روغن‌کشی سویا فرآیندی ارزشمند است؟

ملائی تصریح کرد: هر دانه سویا دارای حدود ۲۰ درصد روغن و ۸۰ درصد کنجاله است و شرکت روغن‌کشی ناودانه برای ۱۴۰ نفر اشتغالزایی کرده است.

وی خاطرنشان کرد: لسیتین، کنجاله سویا و مواد اولیه تولید روغن، از جمله محصولات خروجی واحد روغن‌کشی ناودانه سمنان است.

وی با بیان اینکه لسیتین مواداولیه صنایع غذایی است، افزود: این واحد تولیدی در سمنان علاوه بر تامین نیاز داخلی به لسیتین، در زمینه صادرات این محصول فعال است.

ارزش صادراتی روغن‌کشی سویا در سمنان

وی خاطرنشان کرد: سه تا پنج درصد به ازای هر یک تن سویا، لسیتین استخراج می‌شود و سالانه ۷۰۰ تن لستین صادر می‌شود.

ملائی گفت: میانگین ارزش هر تن لسیتین صادراتی یکهزار و ۲۰۰ دلار است.

راه‌اندازی ایستگاه راه آهن برای رفع مشکلات حمل‌ونقل

وی با اشاره به هزینه بالای جابه‌جایی و مشکلات در جابه‌جایی مواد اولیه افزود: مواد اولیه سویا از آمریکای جنوبی تامین و سپس از بندر امام خمینی(ره) ترخیص و سپس به سمنان بارگذاری می‌شود که در جابه‌جایی ریلی مواد اولیه تا راه‌اهن منتقل می‌شود و از آنجا باید مواداولیه از طریق تریلی بارگیری و به مقصد منتقل شود که این روند گاه با مشکلاتی همراه است.

وی تصریح کرد: گرفتن مجوز ایجاد ایستگاه ریلی از ایستگاه شهرک صنعتی به کارخانه در دست پیگیری است و صدور مجوز در مراحل پایانی اداری قرار دارد.

وی اضافه کرد: حدود ۶ کیلومتر ریل‌گذاری باید انجام شود و اکنون بخشی از کار انجام شده است.

ملائی افزود: ۶۰ درصد کنجاله و ۲۵ درصد روغن کشور توسط هلدینگ مدلل و موسس شرکت روغن‌کشی ناودانه تامین می‌شود.


مدیرعامل شرکت روغن‌کشی ناب‌دانه سمنان گفت: سالانه ۱۰۰ هزار تن روغن و ۴۰۰ هزار تن کنجاله سویا در این واحد تولید می‌شود.

وی افزود: در راستای مسوولیت اجتماعی و بهینه‌سازی مصرف آب، تصفیه‌خانه پساب این واحد تولیدی برای بازچرخانی و مصرف دوباره در داخل کارخانه در مرحله خرید تجهیزات و راه‌اندازی است.

مدیرعامل این شرکت روغن‌کشی گفت: تاکنون بیش از ۱۰ رزمایش آتش‌نشانی، عملیاتی و مقابله با تهدیدات مختلف، در راستای پدافندغیرعامل در این واحد اجرا شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، صنایع استان سمنان با سرمایه گذاری ۱۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی برای ۵۸ هزار نفر اشتغالزایی کردند.

پدافند غیرعامل به مجموعه اقدامات غیرمسلحانه گفته می شود که برای حفاظت فیزیکی و مراقبتی از تجهیزات و زیرساخت های حساس جامعه در برابر تهدیدات احتمالی دشمن برنامه ریزی می شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha