پیشنهاد توزیع برق سمنان برای تجهیز ۵۰ کارخانه دیگر به ژانراتور به منظور پایداری شبکه

سمنان- ایرنا- مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان سمنان گفت: پیشنهاد می‌شود ۵۰ واحد صنعتی دیگر در استان با هدف کمک به پایداری شبکه برق در ساعات اوج مصرف به ویژه در تابستان ۱۴۰۲ به دیزل ژانراتور مجهز شوند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید محمد حسینی نژاد روز پنجشنبه در نشست هماهنگی با صنایع برای کاهش مصرف در ساعات اوج بار استان سمنان، خاطرنشان کرد: برای سال ۱۴۰۲ در بخش صنایع مورد انتظار است ۵۰ واحد صنعتی دیگر از دیزل ژنراتور بهره برداری کنند تا میزان همکاری این شرکت در این بخش منجر به افزایش تولید هم راستای شعار سال شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان سمنان اعلام کرد: بالغ بر ۳۹ درصد از مصرف انرژی در استان سمنان در بخش صنعت مصرف می شود و این در حالی است که حدود ۱.۵ درصد از مشترکان در این تعرفه متمرکز شده‌اند.

حسینی نژاد از روند کاهش شاخص های مهم شرکت نظیر تلفات انرژی، متوسط زمان خاموشی هر مشترک در دقیقه و نرخ انرژی تامین نشده گفت و افزود: نتایج اقدامات جابه جایی بار سال ۱۴۰۱ منجر به ۴۵ مگاوات مدیریت مصرف در بخش صنعت شد که با توجه به توافقات صورت گرفته با شرکت شهرکهای صنعتی استان، کمترین میزان خاموشی بی‌برنامه در صنایع اعمال شد.

وی به استفاده ۶ مگاواتی از ظرفیت مولدهای اضطراری در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و افزود: آماده به‌کاربودن مولدهای موجود در صنایع، ادارات و سایر سازمانها، کمک شایانی در کاهش خاموشی ها در نتیجه ناترازی تولید و مصرف می کند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان سمنان افزود: نمودار نیاز مصرف سال گذشته ۵۶۱ مگاوات بار را نشان داد که شرکت توزیع برق استان با انواع روش های مدیریت مصرف و تشویقی، صرفه جویی ۵۹ مگاواتی را اعمال کرد تا وضعیت شبکه به صورت پایدار باقی بماند.

حسینی نژاد خاطرنشان کرد: برای سال گذشته پاداش همکاری به منظور مدیریت مصرف در تمام تعرفه ها حدود ۱۲ میلیارد تومان بوده است که حدود ۹ میلیارد تومان به بخش صنعت اختصاص دارد.

پیشنهاد توزیع برق سمنان برای تجهیز ۵۰ کارخانه دیگر به ژانراتور به منظور پایداری شبکه

دلایل ناترازی برق در سال ۱۴۰۲

وی به دلایل ناترازی ۱۲ هزار مگاواتی برق در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و ابراز داشت: افزایش یک و نیم درجه ای دما در نیمه شمالی کشور، مشکلات پیک زمستان و به تعویق افتادن تعمیرات سالانه نیروگاهی، کم رنگ شدن اهمیت مدیریت مصرف برق در بخش خانگی به دلیل عملکرد مناسب وزارت نیرو در اعمال خاموشی مشترکان این بخش، تغییرنکردن ساعت رسمی کشور، اضافه شدن یک ساعته پیک مصرف شبانه و افزایش نرخ ارز و به طبع آن رونق و رشد مصرف ۱۰ تا ۱۵ درصدی در صنایع سنگین، از عمده دلایل این ترازی در بخش تولید و مصرف است.

حسینی نژاد به وضعیت ۷۰ درصدی رویت پذیری بار مصرف برق در استان سمنان اشاره کرد و گفت: از این میزان حدود ۱۰ درصد از مصرف کنترل پذیر هستند که سهم بخش صنعت از این کنترل پذیری ۳۵۳ عدد کنتور است.

وی بیان کرد: در تمام دنیا حدود ۲۰۰ ساعت پیک بار وجود دارد که با استفاده از ظرفیت های مدیریت مصرف برق آن را مدیریت می کنند ولی شدت مصرف انرژی در ایران ۱۴ برابر کشورهای توسعه یافته و بیش از چهار برابر دنیا است که این عدد نشان دهنده استفاده ناصحیح از انرژی به ویژه در بخش برق است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان سمنان ادامه داد: در صورتی که این روند مصرف در کشور ادامه دار باشد، در سال ۱۴۰۴ وارد کننده انرژی خواهیم بود و به آفت بحران انرژی دچار خواهیم شد.

یادگار احمدی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان سمنان تاکید کرد: نباید فرصت صنعتی بودن استان به تهدید تبدیل شود و تمام سعی بر این مهم باشد تا در مدیریت بار کمترین میزان خسارت به صنایع وارد شود و صنایع نیز با استفاده از این فرصت با جابه جایی شیفت های کاری خود به ساعات غیراوج مصرف و همچنین اتصال تعطیلات و تعمیرات به روزهای گرم، همکاری لازم را با شرکت توزیع برق داشته باشند.

در حاشیه این نشست شرکت کنندگان از مرکز پایش و مرکز کنترل شبکه شرکت توزیع نیروی برق استان سمنان بازدید کردند و با روند کنترل‌پذیری و رویت‌پذیری شبکه و مشترکان از نزدیک آشنا شدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha