تفاهم‌نامه‌های توزیع برق سمنان برای مدیریت مصرف تابستانه ۴۸ درصد افزایش یافت

سمنان- ایرنا- سرپرست معاونت فروش و خدمات مشترکان شرکت توزیع برق استان سمنان گفت: تفاهم‌نامه‌های همکاری در سامانه مدیریت اوج بار مصرف برق به ویژه در فصل تابستان ۱۴۰۲ در این شرکت با ۴۸ درصد رشد همراه بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی پاک طینت روز سه شنبه به رسانه‌ها ابراز داشت: امسال هشت هزار و ۲۲۵ تفاهم نامه همکاری در شرکت توزیع نیروی برق استان سمنان به منظور توسعه و همکاری‌های مشترک به منظور عبور از پیک بار سال جاری منعقد شده است.

وی افزود: این تفاهم نامه‌ها که با محوریت برنامه‌های مشترکان توزیع برق در استان سمنان با تعرفه‌های صنعتی، کشاورزی، اداری، تجاری، منعقد شد، باعث کاهش مصرف برق در ساعات پیک بار شده و مشترکین امضاکننده می‌توانند علاوه بر استفاده از پاداش‌های همکاری، مصرف عادی خود را در ساعات غیرریسک به انجام برسانند.

پاک طینت با بیان اینکه تعداد مشترکانی که سال گذشته در این طرح شرکت داشت پنج هزار و ۵۰۰ مشترک بودند، افزود: جابه جایی زمان مصرف برق در صنایع به جای روزهای عادی به ساعات ۱۱ شب تا ۱۱ صبح و همچنین انتقال بار مصرف به روزهای غیرکاری، از جمله پیشنهادهای توزیع برق به مدیران این حوزه است.

وی با اشاره به اینکه دستگاه‌های اجرایی می‌توانند علاوه بر استفاده از مولد اضطراری در ساعات اوج مصرف، به اجرای مفاد این تفاهم نامه توجه داشته باشند، بیان کرد: انجام راهکارهای ساده مانند استفاده از دور کند کولرهای آبی، تنظیم اسپیلت ها بر روی دمای ۲۵ درجه و خاموش کردن وسایل اداری پس از پایان ساعت کاری، از جمله اقدامات ساده، اما بسیار مهم در جهت کاهش بار مصرف روزانه برق در استان توصیه می‌شود.

قطع برق تابستانه در دستور کار نیست

وی تاکید کرد: در دوران اوج بار مصرف برق سال ۱۴۰۲ سیاست قطع برق مشترکان به هیچ عنوان در دستورکار شرکت توزیع برق نیست و تمام سعی وزارت نیرو بر این نکته استوار است که بتواند با انجام راهکارهایی شامل جابه جایی بار و روش‌های مدیریت مصرف در بخش‌های خانگی، تجاری و عمومی، مدیریت پیک سایی سال جاری را به انجام برساند.

تفاهم‌نامه‌های توزیع برق سمنان برای مدیریت مصرف تابستانه ۴۸ درصد افزایش یافت

سرپرست معاونت فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع برق استان سمنان درباره روش‌های مدیریت بار در بخش کشاورزی توضیح داد که خاموش کردن پمپ‌های آب و چاه‌های آب کشاورزی همه روزه از ساعت ۱۱ الی ۱۸ به مدت پنج ساعت در این بخش می‌تواند قبض برق رایگان را برای کشاورزان به ارمغان آورد و کل مصرف در سایر ساعات روز به صورت رایگان برای آنان محاسبه می‌شود.

چرایی لزوم توجه بیشتر به صرفه‌جویی برق در تابستان ۱۴۰۲

افزایش یک و نیم درجه‌ای دما در نیمه شمالی کشور، مشکلات پیک زمستان و به تعویق افتادن تعمیرات سالانه نیروگاهی، کم رنگ شدن اهمیت مدیریت مصرف برق در بخش خانگی به دلیل عملکرد مناسب وزارت نیرو در اعمال خاموشی مشترکان این بخش، تغییرنکردن ساعت رسمی کشور، اضافه شدن یک ساعته پیک مصرف شبانه و افزایش نرخ ارز و به طبع آن رونق و رشد مصرف ۱۰ تا ۱۵ درصدی در صنایع سنگین، از عمده دلایل دلایل ناترازی ۱۲ هزار مگاواتی برق در سال ۱۴۰۲ در بخش تولید و مصرف عنوان شده است.

۳۹ درصد از انرژی برق در استان سمنان در بخش صنعت مصرف می‌شود و این بخش حدود ۱.۵ درصد از مشترکان را شامل می‌شود. پاداش همکاری سال گذشته برای مدیریت مصرف در تمام تعرفه‌ها حدود ۱۲ میلیارد تومان بود که حدود ۹ میلیارد تومان به بخش صنعت اختصاص یافت.

۷۰ درصد بار مصرف برق در استان سمنان رویت‌پذیر محسوب می‌شود و از این میزان حدود ۱۰ درصد از مصرف کنترل‌پذیر هستند که سهم بخش صنعت از این کنترل‌پذیری ۳۵۳ عدد کنتور است.

به گزارش ایرنا، ۷۶ و ۱۹ صدم درصد مشترکان استان سمنان مربوط به تعرفه خانگی، پنج و ۹۹ صدم درصد مربوط به بخش عمومی، یک و ۷۵ صدم درصد مربوط به بخش کشاورزی، یک و ۴۲ صدم درصد مربوط به بخش صنعت، ۱۴ درصد مربوط به بخش تجاری و ۵۹ صدم درصد هم مربوط به بخش روشنایی معابر است.

حدود ۴۰۰ هزار مشترک برق از خدمات شرکت توزیع نیروی برق استان سمنان بهره‌مند هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha